3.4 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneOplichters in regio doen zich voor als bankmedewerker; ruim 2300 euro gestolen...

Oplichters in regio doen zich voor als bankmedewerker; ruim 2300 euro gestolen van rekening 81-jarige

Er zijn op dit moment oplichters actief in Deurne en omgeving die Rabobank-klanten bellen en zich voordoen als een medewerker van de bank. Rabobank waarschuwt ook via hun app en website voor deze telefoontjes. De oplichters melden dat er ‘urgente zaken’ zijn die ze willen bespreken om je geld ‘veilig te stellen’. Deze truc wordt overigens ook uitgevoerd uit naam van andere banken.

In Asten werd in augustus een 81-jarige man gebeld door een zogenaamde medewerker van de Rabobank. Het slachtoffer geeft volgens de politie aan dat hij verschillende keren werd gebeld en dat er gezegd werd dat zijn bankpas niet meer geldig was. Deze zou omgewisseld moeten worden. Er werd door de nep-medewerker op gehamerd dat het heel belangrijk was dat dit zou gebeuren. De bejaarde man heeft daarop zijn bankpas met een briefje waar hij zijn pincode opgeschreven had, voor de voordeur gelegd.

2305 euro
Niet veel later bleek dat er verschillende transacties waren gedaan met de bankpas van het slachtoffer, er is in totaal 2305 euro afgeschreven van zijn rekening. De fraude werd ontdekt toen de zoon van het slachtoffer werd gebeld door een echte bankmedewerker met de vraag of het klopte dat er ineens zoveel van de bankrekening werd afgeschreven.

Camerabeelden
Omdat het slachtoffer de bankpas bij de voordeur had klaargelegd, heeft hij niet kunnen zien wie de pas heeft opgehaald. Maar de politie heeft wel camerabeelden van de persoon die met de ontvreemde bankpas geld heeft opgenomen bij een pinautomaat. De politie is op zoek naar mensen die de verdachte op de beelden herkennen, hen wordt gevraagd contact op te nemen met de politie. Dat kan via 0900-8844of anoniem via 0800-7000.

Lijkt alsof de bank belt
Het telefoontje dat voorafgaat aan de oplichting lijkt in de meeste gevallen ook echt van de betreffende bank te komen, oplichters maken hiervoor gebruik van een slimme truc. Hierdoor kunnen ze hun telefonische identiteit aanpassen, waardoor het lijkt alsof de bank daadwerkelijk belt. Tijdens het telefoongesprek zegt de oplichter bijvoorbeeld dat de bankpas moet worden omgewisseld omdat deze niet meer geldig is en dat daar een zogenaamde bankmedewerker voor thuis langskomt. In andere gevallen vertelt de oplichter aan de telefoon dat er zogenaamd verdachte activiteiten op je rekening zouden plaatsvinden en dat het geld moet worden overgemaakt naar een kluisrekening, om het ‘veilig te stellen’.

Volledig geplunderd
Hierbij komen dan nep-medewerkers aan de deur die je daar ‘wel even bij helpen’. Dit gebeurde eind vorig jaar ook bij een bejaarde vrouw in Deurne. Met een smoesje wist de oplichter het huis binnen te komen waarna de pinpas werd bemachtigd. Familie van het slachtoffer heeft de bankrekening kunnen blokkeren maar helaas bleek de rekening toen al volledig geplunderd. De zogenaamde bankmedewerkers zijn vaak welbespraakt en netjes gekleed waardoor de slachtoffers niet snel argwaan krijgen. In sommige gevallen hebben ze zelfs een nep naamplaatje of ID-pasje van de bank bij zich en wat documenten met het logo van de bank waardoor het nog echter lijkt.

Sms-berichten
Ook maken criminelen steeds meer gebruik van het versturen van sms-berichten om geloofwaardiger over te komen. De Rabobank meldt hierover tegen Radar: “Tijdens het telefoongesprek kan het zijn dat je een sms van de oplichter krijgt, waarin staat dat je nu geholpen wordt door medewerker X van de Rabobank. Dit alles om de geloofwaardigheid te verhogen.”

Kloppende informatie
De crimineel heeft de contactgegevens van de klant eerder, via bijvoorbeeld een phishingmail, WhatsApp of Marktplaats, verkregen. Omdat de persoon aan de telefoon over zoveel kloppende informatie beschikt, gaan veel mensen er vanuit dat het dan wel iemand van de bank moet zijn. Wat volgens de banken goed is om te weten, is dat een bankmedewerker nooit om inloggegevens of een of een pincode vraagt. “Geef nóóit je registratie-, inlog- of pincode af en doe telefonisch op verzoek ook geen overboekingen. Vertrouw je het niet? Hang dan op”, meldt de Rabobank.

Lees ook: Oplichters actief in Deurne; bejaarde vrouw in huis bestolen van pinpas door ‘bankmedewerker’

Foto: politie.nl

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen