10.3 C
Deurne
woensdag 25 mei 2022
Home- HelenaveenPeelbascule stopt eind 2021; Helenaveen raakt hart van het dorp kwijt

Peelbascule stopt eind 2021; Helenaveen raakt hart van het dorp kwijt

Het is niet gewoon een winkel maar voor de inwoners van Helenaveen ook een ontmoetingsplek waar je naast je dagelijkse boodschappen kunt doen ook een PostNL-punt en pinautomaat vindt. Vooral voor de oudere Helenaveners is het een onmisbare voorziening in het dorp. Maar 31 december van dit jaar zal het de laatste dag zijn dat de Peelbascule is geopend.

De inwoners van Helenaveen moeten vanaf 2022 voor hun boodschappen een langere reis afleggen en het dichtstbijzijnde PostNL-punt wordt dan de Bruna in Deurne. Voor het pinnen van contant geld, wordt gemeenschapshuis De Kastanje in Liessel de gelegenheid die het meeste in de buurt ligt.

Weinig perspectief
Het bestuur van de door vrijwilligers gerunde winkel geeft aan dat er ondanks de inzet van hun team niets anders op zit dan de winkel te sluiten:  “Er is geen mogelijkheid om het tij enigszins te keren en tegelijkertijd constateren we ook dat er te weinig perspectief is voor de nabije toekomst. Dit alles overziend heeft het bestuur van De Peelbascule met pijn in het hart de beslissing genomen om per 31 december 2021 de winkel te sluiten.”

Ouderen
Een aderlating voor veel mensen in Helenaveen en vooral voor de ouderen die niet meer de mogelijkheid hebben om op eigen gelegenheid even naar Deurne of een ander dorp in de omgeving te rijden om boodschappen in te slaan. In de winkel die wordt gerund door vrijwilligers zijn ook cadeau-pakketten verkrijgbaar en het dient als infopunt voor Staatsbosbeheer en VVV de Peel voor toeristen en inwoners van Helenaveen.

Nieuw leven
Er is nog op verschillende manieren geprobeerd om de winkel nieuw leven in te blazen. “De omzet van de Peelbascule is in versneld tempo teruggelopen. Deze omzetafname is al enkele jaren gaande en ondanks dat er vanuit De Peelbascule wel acties opgezet zijn om hier verandering in te brengen blijkt dat toch erg moeilijk te zijn”, geeft de organisatie aan.

 Ondersteuningssubsidies
“Zo hebben we in de voorbije jaren een verenigingsactie gehad waarbij direct 10% van je AGF-aankopen naar je favoriete vereniging vloeide” legt het bestuur van de Peelbascule uit. “Ook hebben we geprobeerd om via bestellijsten die gemaild of destijds gefaxt konden worden, de wachttijd voor klanten te verminderen. Er is een periode geweest waarin we wekelijks reclameacties hadden. Daarnaast hebben we in het lokale weekbericht een oproep gedaan om inwoners te stimuleren eens wat vaker bij de winkel ‘af te draaien’ en zijn er partijen benaderd voor ondersteuningssubsidies om een negatieve exploitatie te voorkomen. Maar deze acties hebben geen veranderingen kunnen brengen die leiden tot meer omzet.”

Waar wel goed gebruik van gemaakt wordt, is de service-afdeling van de Peelbascule in de vorm van het Post NL-punt en de pinautomaat maar dat levert de winkel vrijwel niets op: “Het levert meestal geen inkopen bij de winkel op, dus dit zorgt niet voor meer omzet”, geeft het bestuur aan.

Corona
De coronapandemie heeft zeker bijgedragen aan de slechtere omzet van de Peelbascule maar is niet de enige oorzaak. “Allerlei ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat de afname van aankopen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. “Ook bij de Peelbascule hebben we deze veranderingen ervaren in onze winkel; minder klanten, lagere aankoopbedragen, ander aankoopgedrag en concurrentie van online bestel- en bezorgservice van supermarkten”, licht de organisatie van de Peelbascule toe. Ook is een voortdurend gebrek aan nieuwe vrijwilligers een probleem voor de winkel die op 8 september dit jaar nog twintig jaar bestond.

Alternatief
Als het gaat om het wegvallen van de diensten in Helenaveen, laat het bestuur van de Peelbascule weten: “Voor PostNL-activiteiten is het aan PostNL zelf om de mogelijkheden voor een alternatief te onderzoeken en voor wat betreft de pinautomaat zou het dorp of de Dorpsraad de mogelijkheden kunnen onderzoeken.” Ook geven zij aan: “Wij hopen dat onze trouwe klanten ons nog blijven bezoeken gedurende de twee laatste maanden van het bestaan van De Peelbascule en dat ook onze vrijwilligers die de winkel bemensen het nog op kunnen brengen om, met dezelfde drive en motivatie als voor dit besluit, de winkel open te willen houden tot het einde van dit jaar.”

Foto: Facebook Peelbascule

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen