De Peelland Truckrun die stond gepland voor zondag 16 april, gaat niet door. Een enorme domper voor de bijna 200 deelnemers met een beperking die als passagier mee zouden rijden maar ook voor de organisatie zelf. “Dit is ontzettend spijtig voor iedereen die uitkeek naar ons prachtige evenement”, zegt Maico Meyer van de Peelland Truckrun.
De organisatie vindt het na een ongeval onlangs bij een andere truckrun niet verantwoord om de rit door te laten gaan nu blijkt dat verzekeringen geen schade vergoeden van bijrijders die niet op een stoel in de gordel meerijden.
Begeleiders
“Dit betekent dat er acuut een onaanvaardbaar risico is ontstaan waardoor het niet mogelijk is dat deelnemers met een eigen begeleider plaatsnemen in een truck”, geeft de organisatie van de Peelland Truckrun aan. Die begeleiders zijn voor een aantal deelnemers met een beperking noodzakelijk om ze op hun gemak te stellen in de cabine tijdens de rit.
Niet haalbaar
Er is door de organisatie bekeken of het evenement toch door kon gaan door middel van een verbod om mee te rijden op een andere plaats dan op de bijrijdersstoel met gordel. “Wij hebben geprobeerd de Peelland Truckrun toch door te kunnen laten gaan voor onze deelnemers die zonder begeleiding mee kunnen rijden. Helaas hebben we moeten vaststellen dat dit om verschillende redenen toch echt niet haalbaar is. Veiligheid staat voor ons altijd voorop. We hebben daarom, net als een aantal andere truckruns, met pijn in het hart moeten besluiten”, zegt Meyer van de Peelland Truckrun.
Oplossing
Hij vertelt dat de organisatie in overleg met de overkoepelende truckersvereniging, collega-organisatoren van andere truckruns en verzekeraars zoekt naar een oplossing voor het verzekeringsprobleem: “Wij hopen volgend jaar op 14 april iedereen, inclusief begeleiding, weer te kunnen ontvangen voor de Peelland Truckrun 2024!”
De rit is een gezamenlijk evenement van KansPlus Asten Someren Deurne en GeJeJong De Wik Deurne waarbij dit jaar voor de 33ste keer de 54 kilometer lange rit zou worden gereden. Jaarlijks rijden tussen de 150 en 200 mensen met een beperking mee als passagier in één van de vele vrachtwagens.
Foto: Josanne van der Heijden