13.3 C
Deurne
dinsdag 30 april 2024
Home- DeurnePlannen voor groene middenberm tussen rijbanen op N270 van Deurne naar Helmond

Plannen voor groene middenberm tussen rijbanen op N270 van Deurne naar Helmond

De N270 tussen Deurne en Helmond is één van de drukste en meest onveilige wegen in de Noord-Brabant. De provincie onderzoekt daarom hoe de weg het beste kan worden aangepast om zo de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid op en rond de weg te verbeteren. Eén van die oplossingen is een groen middenberm tussen de twee rijbanen van de N270.

Tijdens een informatiebijeenkomst op donderdag 4 april in Zaal Van de Putten in Deurne wil de provincie de plannen toelichten: “Tijdens de avond geven wij uitleg over de stand van het project, het voorgenomen voorkeursalternatief, de verdere mogelijkheden om inbreng te leveren en de procedure.”

Middenberm
Het plan dat de voorkeur heeft, houdt in dat de twee rijbanen van de N270 op het gedeelte tussen de Raktseweg en de Binderendreef worden gescheiden door een groen middenberm. Ook wil de provincie bekijken of het mogelijk is om de in- uitvoegstroken ter hoogte van de Bakelseweg aan te laten sluiten op het punt bij de Binderendreef.

Verder staat in het plan een afslag vanaf de N270 naar de Strijpsebaan aangegeven die moet zorgen voor de ontsluiting van de toekomstige locatie voor perifere detailhandelvestigingen (PDV). Hierdoor ontstaat dan een kruispunt van de N270 met de Binderendreef en Strijpsebaan. Verkeer dat vanuit Helmond richting Deurne rijdt, kan volgens de planschets in de toekomst voortaan rechtsaf de Binderendreef oprijden via een ‘vrije rechtsaffer’.

Voor het fiets- en voetgangersverkeer wil de provincie ook de mogelijkheid van een tunnel onder de Binderendreef door onderzoeken. Voor het gedeelte tussen de N279 en de Oude Helmondseweg wordt een snelfietsroute geadviseerd. Ook moet volgens het plan de toerit naar de N270 vanuit de Milhezerweg veiliger worden gemaakt en het fietspad daar verplaatst worden.

Verkenningsfase
Het begin van de herinrichting van de weg tussen Deurne en Helmond dateert al van 2021, toen de provincie is gestart met een verkenning: “In deze fase onderzochten we samen met de gemeenten Helmond en Deurne op welke manier we de doelen van het project kunnen bereiken. Hierbij is een uitgebreid participatieproces doorlopen met informatieavonden, ontwerpateliers en één-op-één-gesprekken. Ook is de m.e.r.-procedure opgestart.”

Dit leidde tot een Notitie Reikwijdte en Detailniveau waarop zienswijzen zijn ingediend en adviezen zijn binnengekomen van de commissie m.e.r. en Brabant Advies. “Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid gehad aanpassingen en/of mogelijke oplossingen aan te kunnen dragen voor de opgaven”, zegt de provincie.

Meest geschikt
Uit het eerdere onderzoek en het participatieproces is het huidige plan voortgekomen. “Dit voorkeursalternatief is de optie die we na een zorgvuldige afweging van verschillende alternatieven als de meest geschikte beschouwen”, aldus de provincie. Tijdens de bijeenkomst donderdag in Deurne kunnen aanwezigen hun reactie geven op het voorgenomen voorkeursalternatief en het verdere participatieproces.

De aanpassingen van de N270 zouden eigenlijk al in de tweede helft van dit jaar klaar moeten zijn, maar hebben vertraging opgelopen door onder andere de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 en de ontwikkelingen rondom stikstof begin 2023. De provincie wil nu de draad voor de herinrichting van de N270 tussen Deurne en Helmond weer oppakken.

De informatieavond vindt donderdag plaats van 20.00 tot 22.00 uur bij Zaal Van de Putten aan de Milhezerweg 2 in Deurne. Vooraf aanmelden is voor deze bijeenkomst niet nodig.

Foto: TAUW/provincie Noord-Brabant

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen