8.3 C
Deurne
vrijdag 29 maart 2024
Home- DeurnePolitie waarschuwt voor toename internetoplichting bij ouderen in de regio

Politie waarschuwt voor toename internetoplichting bij ouderen in de regio

Er is net als in het hele land, ook in de regio Deurne een toename van het aantal oplichtingsgevallen van voornamelijk ouderen in de leeftijd van 80 tot 90 jaar, meldt de politie. Het gaat om pogingen om de senioren geld afhandig te maken met verschillende trucs waarbij meestal misbruik wordt gemaakt van de weinige ervaring die deze doelgroep heeft met de digitale wereld.

De politie doet daarom een oproep aan kinderen met bejaarde ouders om alert te zijn en om de ouders goed voor te lichten.

Telefoontje
Een van de trucs die oplichters inzetten, is een telefoontje dat zogenaamd van de bank afkomstig is. Vaak klinkt het verhaal heel overtuigend: “Goedemiddag u spreekt met de afdeling fraude van uw bank. Er wordt op dit moment fraude gepleegd met uw bankrekening en hebben uw hulp en toestemming nodig om dit tegen te kunnen gaan.”

Digitale dieven
Als je ouders internetbankieren, bieden de oplichters aan om mee te kijken op de rekening en sturen dan een link die lijkt alsof die van de bank is, maar in werkelijkheid is het een website van de digitale dieven zelf die sprekend lijkt op die van de bank. Nadat de slachtoffers hier zijn ingelogd in wat zij denken dat hun internetbankieren-omgeving is, kunnen de oplichters met de verkregen gegevens zelf geld overmaken van de rekening van het slachtoffer naar andere rekeningnummers. Ook wordt regelmatig doodleuk gevraagd of je “om te voorkomen dat er nog meer fraude wordt gepleegd met je rekening”, even al je geld naar een zogenaamde veilige rekening van de bank over kan maken.

Doorknippen
Nou denk je misschien; gelukkig hebben mijn ouders geen internetbankieren. Maar daar hebben de oplichters ook wat op gevonden. De politie legt uit: “Ze sturen zogenaamd PostNL of DHL meteen even langs om hun pas op te halen. De pas moet doorgeknipt worden en de pincode hebben ze ook nodig.” Met het doorknippen van de pas moet het slachtoffer het gevoel krijgen dat de bankpas dan onbruikbaar is en dat je gerust de pincode kan geven maar de pas is nog wel degelijk bruikbaar na doorknippen. Ook is degene die langskomt geen echte medewerker van PostNL of DHL, maar dragen ze wel vaak de juiste bedrijfskleding.

Ondertussen hangt de ‘bank’ nog aan de telefoon en maakt netjes een afspraak voor de volgende dag bij de bank zodat het slachtoffer geen argwaan krijgt en denkt dat alles netjes is geregeld. Maar voordat deze dag aanbreekt, is al het geld van de rekening.

Kopje koffie
De politie geeft aan dat er nog brutalere oplichters zijn die aanbieden om je ouders thuis te komen helpen met internetbankieren. Ze doen zich dan voor als een medewerker van de bank die ouderen thuis assisteert. De zogenaamde bankmedewerker zit dan vaak rustig met een kopje koffie bij je ouders in huis en maakt dan met enkele klikken grote bedragen over van de rekening van het slachtoffer naar een rekening waarvan direct op meerdere plaatsen geld van wordt gepind door andere dieven die samenwerken met degene die aan huis komt.

Oplichtingstrucs
De politie geeft aan dat ouderen vaak geen social media hebben en niet op de hoogte zijn van de nieuwste oplichtingstrucs. Ook zijn sommigen licht dementerend of te goed van vertrouwen. Daarom is het volgens de politie belangrijk dat kinderen hun ouders maar ook bijvoorbeeld bejaarde buren hierover goed informeren. De politie heeft een aantal tips om internetfraude tegen te gaan:

  • Wanneer je ouders worden gebeld door de ‘bank’, is het advies om meteen op te hangen.
  • De ‘bank’ zegt dat ze iemand langs sturen om hen te helpen?  Bel meteen de politie.
  • Is er iemand binnen geweest en vertrouw je het niet? Laat alles staan en blijf van de computer af . Bel direct met de politie.
  • Bij twijfel? Bel altijd eerst met de politie via 0900-8844.
- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen