14.9 C
Deurne
vrijdag 20 mei 2022
Home- DeurnePositiviteit geeft Wiegers XL de kracht om door te groeien

Positiviteit geeft Wiegers XL de kracht om door te groeien

Een meubelzaak overnemen en om moeten gaan met de corona-crisis, dat overkwam Arjan van Kessel in maart van dit jaar. Door positief te blijven en een hecht team achter zich te hebben heeft hij toch zijn droomstart kunnen waarmaken.   

Waar Hendrik en Nathalie Wiegers 20 jaar geleden begonnen aan de Industrieweg in Deurne, is Wiegers XL uitgegroeid tot een winkel met een oppervlakte van 2500 vierkante meter in Asten aan de Industrielaan 4. Begin 2020 is het bedrijf overgenomen door Arjan van Kessel. Als neef van de familie zet hij de traditie voort, het verkopen van meubelen en tuinmeubelen tegen de laagste prijs en met de beste service. Dit doet hij samen met een team waarvan de roots in Deurne liggen.

Doodstil
Als kersverse eigenaar had Arjan van Kessel zich een hele andere start voorgesteld: “Het was best spannend in het begin, ik draaide net een maand en toen kwam corona.” In de eerste twee weken na de beruchte persconferentie was het doodstil in de winkel. En dat terwijl het tuinmeubelseizoen op het punt stond te beginnen. “Het eerste wat ik kon bedenken was het bellen van de leveranciers om de bestelde voorraad niet te laten leveren”, gaf Arjan aan.

Team
Net als meerdere winkeliers stond ook Arjan op het punt de winkel te sluiten zolang de klanten thuis bleven zitten. De ommekeer voor Wiegers XL kwam op 23 maart toen Rutte bekend maakte dat de winkels open mochten blijven. “Als eerste heb ik bij mijn team geïnformeerd om te vragen wat zij ervan vonden”, vertelt Arjan. “Zij moesten het doen en ze moeten zich veilig voelen.” De verwachting dat het druk zou worden was er niet, vandaar dat Wiegers XL begon met een kleiner team om de klanten te kunnen helpen. “Dit moesten we snel omdraaien en we hebben zelfs iemand aan genomen om de drukte aan te kunnen”, geeft Van Kessel aan.

Andere aanpak
Om de financiële schade zo klein mogelijk te houden heeft Wiegers XL als eerste hun manier van adverteren aangepast. Door de webshop een boost gegeven konden ze toch hun klanten bereiken en tevreden houden. Ook de radioreclame op DMG Radio werd er speciaal voor aangepast. In de winkel is een looproute toegepast en de desinfecterende gel staat bij de ingang.  Inmiddels is het adverteren weer meer gericht op de winkel. “Je wilt mensen in je winkel hebben, persoonlijk contact vinden wij zeer belangrijk”, geeft Arjan aan. Hierbij denkt hij ook aan de oudere generatie, want ook daar hebben ze meubelen voor zoals een relaxfauteuil en seniorenbankstellen.

Goede gok
Elk jaar wordt door Wiegers XL ingeschat wat de verkoop het jaar erop zal gaan doen. Ondanks dat er wel vertraging was met de leveringen doordat veel van de goederen uit China en India komen, die in totale lockdown zaten, konden ze toch hun klanten tevreden houden. “Afgelopen jaar hadden we de gok genomen om veel te bestellen en achteraf was het een goede gok. Na twee maanden moest ik bellen of de leveranciers nog meer hadden”, vertelt Arjan. Ook geeft hij aan dat ze veel geluk hebben gehad: “We hebben een goede branche, een goed lopende webshop, geluk met het weer en een goede voorraad.” Daarnaast dacht hij mee met de sportschool naast hun pand, hij heeft hen gebruik laten maken van hun inrit, zodat ook zij meer klanten tevreden konden houden.

Positieve instelling
De voorbereidingen voor ‘Oktober Woonmaand’ zijn al in volle gang. Hier wordt goed over nagedacht bij Wiegers XL. De eerste verwachtingen zijn dat het wat rustiger zal worden, maar er is goede hoop dat november weer beter zal worden. Een ding is zeker, Arjan van Kessel heeft zeer zeker een positieve instelling en is van plan nog groter en goedkoper te worden. “Hoe het met de corona-perikelen zal gaan is afwachten. Je weet niet wat er gaat gebeuren en dat is het onzekere eraan”, geeft Arjan aan. “Wat ik wel weet is dat dit een jaar is wat we nooit meer mee zullen maken, maar ondanks de corona is het uiteindelijk toch een droomstart voor me geworden.”

foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen