1.5 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneProtestactie ‘Wij voelen ons in ons hemd gezet’ groeit verder

Protestactie ‘Wij voelen ons in ons hemd gezet’ groeit verder

De protestactie van Boerenkamps Mode uit Deurne heeft andere winkeliers geraakt en geïnspireerd om ook in actie te komen tegen het sluiten van niet essentiële winkels, vooral na de geruchten dat de huidige lockdown wel eens verlengd kon worden. Op dinsdag 11 januari om 11 uur zijn er door verschillende winkeliers foto’s geplaatst op social media. Hiermee willen ze laten zien dat zij zich ook in hun hemd gezet voelen door de huidige maatregelen. 

Initiatiefnemers Pieternel en Fleur Janssen van Siga Mode in Asten en Neerkant zagen op social media de post van Boerenkamps Mode en waren er zo door geraakt dat ze besloten deze actie een vervolg te geven.  In overleg met Monique Loverbosch van Boerenkamps Mode en in samenwerking met Centrum Management Asten hebben ze een oproep gedaan aan alle winkeliers die zich in hun hemd gezet voelen. Hierbij worden de winkeliers gevraagd om een zwartwit foto te posten waarbij ze letterlijk in hun hemd staan voor hun winkel.

Landelijk
De insteek van Pieternel en Fleur was om in Asten en omstreken een statement te maken voor de detailhandel. “Inmiddels is het tot onze verbazing heel groot aan het worden en willen we ons inzetten om het ook echt landelijk te maken. De detailhandel heeft nog niet eerder van zich laten horen en moet nu op gaan staan”, geeft Fleur Janssen aan. Zo heeft Shoeby Asten zich ingezet dat alle 260 filialen van Shoeby deelnemen aan de actie. Het protest is voornamelijk te zien op Instragram, maar ook op Facebook. Om het statement kracht bij te zetten hadden alle deelnemende winkeliers in Asten zich op dinsdag verzameld op het Marktplein, uiteraard in hun hemd. Ook de Astense burgemeester Van Extel-Van Katwijk was aanwezig bij het protest en liet weten de zorgen van de ondernemers serieus te nemen. Ze gaf aan te begrijpen dat de situatie voor veel winkels heel ernstig is op dit moment en zal deze informatie overbrengen naar Den Haag.

Een stem krijgen
Zo werd Marjo Boerenkamps van Passion Fashion, Boetex Mode van Boerenkamps Textiel ook benaderd door Pieternel en Fleur met de vraag of zij mee wilde werken aan de verspreiding van de actie in Deurne. Marjo heeft dit direct opgepikt omdat ze het ook tijd vindt dat de detailhandel een stem krijgt en gehoord wordt. “Als ondernemer ben je verantwoordelijk en voel je de zorg voor niet alleen je personeel en klanten, maar ook voor je gezin en de liefde die ik heb voor mijn zaak. Wat veel met me doet is dat er keuzes voor je gemaakt worden, en dat je zelf helemaal geen stem hebt”, vertelt Marjo. 

Veilig open
Marjo geeft aan dat tijdens de vorige lockdown de noodzaak heel duidelijk was. “Er stierven mensen en de ziekenhuizen stroomde vol.” Nu is ze van mening dat er absoluut andere mogelijkheden zijn. “Dat hebben we al laten zien. We kunnen wel veilig open.” Naar haar mening wordt er niet in mogelijkheden gedacht maar gewoon bepaalt dat de niet essentiële winkels dicht moeten. “Monique zei hardop wat we eigenlijk allemaal van binnen voelen. We moeten en kunnen veilig open”, zegt onderneemster Marjo Boerenkamps. 

Impact
De sluiting van niet essentiële winkels heeft volgens Marjo niet alleen op zakelijk gebied de nodige impact, maar ook op mentaal gebied. “Je zaak moet dicht terwijl alle kosten doorgaan en er niets binnenkomt. De buitenwereld krijgt vooral te horen dat er vergoedingen zijn voor alle ondernemers die lijden onder de sluiting van hun zaak. Dit lijkt heel wat, maar in werkelijkheid is dit een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn zelfs ondernemers die helemaal niets krijgen terwijl de kosten gewoon doorlopen. Click & Collect werkt nou eenmaal niet voor sommige winkels”, legt ze uit. “Er wordt gezegd dat we geen essentiële winkels zijn, maar we zijn wel essentieel. Wij bieden de klanten een beleving, een praatje, er is verbinding. Als ondernemer ben je de hele dag met met je zaak bezig. Voor mijn gevoel hebben ze eigenlijk mijn leven momenteel stil gezet”, zegt ze geëmotioneerd.   

Onmacht
Ook Rilène Bukkems van Bukkems Schoenen geeft aan er een beetje klaar mee te zijn. “Het is frustrerend en je voelt je zo onmachtig omdat je niets kunt doen”, geeft ze aan. “Met de eerste lockdown had je echt het gevoel dat je de kwetsbare groep mensen zou beschermen, je wist waarom je het deed. Het is niet leuk je winkel te moeten sluiten, maar je wilt ook niet dat andere mensen ziek worden. Met de komst van de vaccinaties was er de hoop dat deze zouden helpen zodat dit nooit meer zou gebeuren. De huidige lockdown hadden wij dan ook totaal niet verwacht!”

Perspectief
Jeanette Gruijters en Anique Kanters van Zuss Enzo geven aan, het zuur te vinden. “Wij hebben het gevoel als vrije geest opgesloten te worden en dat doet iets met je hoofd. Als onderneming wil je groeien en je ontwikkelen. Wij kunnen heel creatief met situaties omgaan zolang je een doel hebt. Nu is er geen toekomstperspectief door alle onduidelijkheden. Wij begrijpen dat de veiligheid van mensen voorop staat en daar willen we ook aan meewerken, maar de situatie lijkt nu helemaal anders dan tijdens de eerste lockdown. Het doel van de regering was de stromingen van mensen te beperken tijdens deze lockdown, maar de angst die er vorige keer inzat bij de mensen lijkt een heel stuk afgenomen te zijn. Daar komen de spanningen nog bij van het feit dat we voor 100% moeten opdraaien voor de kosten, we krijgen geen steun van de regering. Het zijn niet alleen de voorraden die betaald moeten worden, maar we hebben thuis ook een gezin”, leggen ze uit. Daarnaast geven ze aan dat ze blij zijn met de klanten die hun een warm hart toedragen, daardoor blijven ze toch nog wat hoop en vertrouwen houden. 

De rek is er uit
“We zouden moeten sluiten omdat de besmettingen opliepen, nu zijn we inmiddels drie weken dicht en de besmettingen stijgen de pan uit terwijl de ziekenhuisopnames dalen. Daarmee is de reden van een lockdown niet te onderbouwen ons inziens. Wij als winkeliers hebben er alles aan gedaan om de klant veilig te kunnen laten winkelen. De voorgestelde 2G-maatregel voelt dan ook niet goed, hiermee sluit je mensen uit en dat moet je niet willen. De rek is er uit, niet alleen bij ons als winkeliers maar we merken het ook bij de klanten”, zeggen Bukkems en Boerenkamps. Naast de detailhandel sluiten ook vertegenwoordigers en groothandels aan bij de protestactie. De lockdown werkt als een sneeuwbaleffect voor hen; geen winkels open, betekent ook voor hen geen werk. 

Centrum Management Asten en alle deelnemende winkeliers geven aan dat ze hopen dat deze actie zich vanaf dinsdag als een olievlek verspreid en dat winkeliers in heel Nederland opstaan zodat zij heel snel weer veilig open kunnen.

Foto’s: Josanne van der Heijden en Siga Mode

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen