Om ervoor te zorgen te zorgen dat er direct iets verbetert aan verkeersveiligheid op de N270 tussen Deurne en Helmond gaat er nog dit jaar een inhaalverbod gelden voor het stuk tussen de Raktseweg en de Binderendreef in Deurne. Bij het onderzoek van de provincie naar manieren om de weg veiliger te maken, hadden omwonenden dringend gevraagd om nu al maatregelen te nemen en niet te wachten tot de uitvoering van het herinrichtingsproject.
“Nog dit kwartaal wordt er een inhaalverbod ingesteld. De doorgetrokken streep die dit aangeeft, wordt eind dit jaar of begin volgend jaar aangebracht”, aldus de provincie. De N270 tussen Helmond en Deurne is één van de drukste en meest onveilige wegen in Noord-Brabant. Daarom is de provincie bezig om op het traject tussen Helmond en de grens met Limburg de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid op en rond de weg te verbeteren.
Toerit Walsberg
Hiervoor hebben in april en mei bijeenkomsten plaatsgevonden in Deurne waarbij omwonenden en andere belangstellenden hun ideeën mochten delen over de plannen met de weg. Naast de vraag om direct een inhaalverbod in te stellen, was ook de wens om het fietspad bij de toerit in Walsberg niet over de Eekhof te laten lopen. “Omwonenden wilden daar liever een speelplaats voor kinderen. Na overleg met de betrokkenen en de gemeente Deurne hebben we het ontwerp aangepast. Het fietspad komt nu dichter bij de helling van de toerit”, zegt de provincie.
Op dit moment worden de effecten van het ontwerp ‘Voorkeursalternatief’ (VKA) op het milieu onderzocht. De uitkomst hiervan komt in een milieueffectrapport (MER) te staan. “Dit rapport is nodig om goede beslissingen te kunnen nemen over het ontwerp. Ook onderzoeken we de milieueffecten van een directe inrit naar het Esso-tankstation vanaf de N270”, meldt de provincie. Die doet daarnaast op verzoek van de gemeente Deurne onderzoek naar de mogelijkheden en milieueffecten van een fietstunnel onder de N270 bij de Binderendreef.
Ontwerp-projectbesluit
Begin 2025 geven wethouders van gemeenten Deurne en Helmond en de gedeputeerde van de provincie advies aan Gedeputeerde Staten over de keuze voor het voorkeursalternatief en de varianten. Dit doen ze mede op basis van het milieueffectrapport.
In het eerste kwartaal van 2025 stellen de Gedeputeerde Staten het ontwerp dan officieel vast in het Ontwerp-projectbesluit. Dit document wordt dan bekendgemaakt en ligt vervolgens zes weken ter inzage, zodat betrokkenen de gelegenheid hebben om eventueel bezwaar te maken. De provincie organiseert rond die tijd ook een informatieavond waar men met vragen terecht kan.
Lees ook:
Plannen voor groene middenberm tussen rijbanen op N270 van Deurne naar Helmond
Tweede informatieavond moet meer duidelijkheid geven over veiligere N270 tussen Deurne en Helmond
Foto: Walter van Bussel