Het aantal parkeerplekken voor fietsen bij het station in Deurne wordt uitgebreid met 248 plaatsen. Er zal op drie locaties rondom het station worden uitgebreid. Wethouder Helm Verhees van de gemeente Deurne en regiodirecteur van ProRail, Dimitri Kruik openden vrijdagochtend het eerste gedeelte van de uitbreiding.
Het aantal parkeerplekken voor fietsen rondom station Deurne wordt hiermee in fases uitgebreid tot uiteindelijk 1612 plaatsen. Daarnaast wil de gemeente het aantal kluizen uitbreiden van 88 naar 104. Ook het aantal zogenoemde ‘buitenmodelfietsplekken’ neemt toe en gaat omhoog van 16 naar 24. Dit zijn plekken speciaal voor fietsen met kinderzitjes, manden en brede banden.
Hard nodig
De komst van de nieuwe fiets-parkeerlocaties is hard nodig, legt wethouder Helm Verhees uit: “Het station in Deurne vormt een belangrijke verbinding met de regio. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Er zullen meer treinen gaan stoppen in Deurne, waardoor naar verwachting ook steeds meer reizigers gebruik gaan maken van ons station. Hiervoor is het belangrijk om de faciliteiten bij het station te verbeteren. Met deze nieuwe fietsenstalling bij het station wordt een eerste stap gezet om het station in Deurne als ‘vervoershub’ gereed te maken voor de toekomst.”
Niet mooiste oplossing
De extra parkeerplekken voor fietsen worden op een aantal plekken uitgebreid met nieuwe overdekte fietsstalplaatsen en op één plek wordt de capaciteit van de bestaande fietsenstalling verdubbeld door er een tweede verdieping bovenop te plaatsen. Een aanpak die volgens Michel Lintermans van Coöperatie Stationspark Deurne, niet de mooiste oplossing is: “Ik had liever gezien dat er was gekozen voor het ontwerp zoals op station Rotterdam Blaak waar de dubbel-laags fietsenstalling half verzonken ligt in de grond, dan zit je niet tegen van die hoge stallingen aan te kijken. Maar daar hangt natuurlijk een heel ander prijskaartje aan.”
Gemiste kans
Ook vindt hij het een gemiste kans dat er niet is geprobeerd bij de nieuwbouw van de appartementen rond het station een combinatie met een inpandige fietsenstalling te realiseren: “Daar is verwacht ik, niet goed over nagedacht. Eigenlijk zouden we bij het station een overdekte en bewaakte stalling moeten hebben, dat had misschien prima verwerkt kunnen worden in een gebouw vlakbij het station.”
Deurtje van Deurne
De tijdelijke fietsrekken met stelcon-platen zijn door de gemeente verwijderd en vervangen door nieuwe vaste fietsenrekken inclusief een overkapping. In het ontwerp voor de verdere uitbreiding is rekening gehouden met de zichtlijnen richting het kunstwerk ‘Het Deurtje van Deurne’ van Dirk Verberne. Hierbij is het belangrijk voor het idee achter het kunstwerk, dat er van beide kanten naar gekeken kan worden.
Meer fietsers
Regiodirecteur van ProRail, Dimitri Kruik vindt het een positieve ontwikkeling dat er meer parkeerplek voor fietsen in Deurne komt: “ProRail wil de reis van deur tot deur makkelijk maken. Dat doen we door méér fietsenstallingen te maken. En door bestaande stallingen beter te benutten. Ook in Deurne neemt de vraag om capaciteit toe. Steeds meer mensen in de omgeving pakken de trein. We vinden het dan ook erg mooi dat we hier de extra plekken in samenwerking met de gemeente hebben weten te realiseren en nog gaan realiseren.”
Foto: ProRail