4.3 C
Deurne
woensdag 7 december 2022
Home- St. JozefparochieToekomst Wijkraad Sint Jozef onzeker; organisatie heeft dringend nieuwe bestuursleden nodig

Toekomst Wijkraad Sint Jozef onzeker; organisatie heeft dringend nieuwe bestuursleden nodig

Het huidige bestuur van Wijkraad Sint Jozef in Deurne heeft besloten om per 1 januari 2023 af te treden. Als er voor die tijd niet een nieuw bestuur wordt gevormd, dreigt de belangenbehartigersorganisatie voor inwoners van de Sint Jozef Parochie te verdwijnen.

“We zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat er vernieuwing nodig is in de samenstelling van het bestuur. Sommigen van ons zitten al vijf of zes jaar op deze plek”, zegt voorzitter Farley Zuidema van de Wijkraad.

Raad en daad
Alle functies die nodig zijn voor een bestuur van de organisatie in de Sint Jozefparochie staan open. “Denk hierbij aan voorzitter, secretaris, penningmeester en ondersteunende bestuursleden. Natuurlijk zullen de huidige bestuursleden zorgen voor een goede overdracht en zijn ze nog met raad en daad beschikbaar als daar aanleiding voor is”, legt Zuidema uit.

Knoop doorhakken
Hij geeft aan dat er al jaren wordt gezocht maar dat het tot nu toe niet is gelukt om kandidaten te vinden: “Dan moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken. Op deze manier hopen we dat inwoners van de wijk de urgentie inzien van dat er nieuwe mensen het roer moeten overnemen. Als dat ook niet lukt, dan is het wat het is.”

Mooie wijk
Zuidema zou het jammer vinden als de Sint Jozefparochie straks zonder Wijkraad komt te zitten: “Het is een mooie wijk en de bewoners zijn heel actief. We hebben prachtige initiatieven zoals Kerst in de Hei en Halloween maar het is nu gewoon tijd dat anderen de Wijkraad gaan leiden. Wij hopen op voldoende enthousiaste reacties, want het zou heel erg zonde zijn als Wijkraad Sint Jozef ophoudt te bestaan.”

Plan B
Voor het geval er niemand opstaat om de bestuursfuncties van de Wijkraad op zich te nemen, heeft het huidige bestuur uit voorzorg al wel contact opgenomen met de gemeente. “We moeten natuurlijk een plan B hebben zodat bepaalde activiteiten eventueel ook zonder een Wijkraad kunnen blijven doorgaan. Hierover zijn we in gesprek met de gemeente, maar we zien liever dat er een fris nieuw bestuur komt”, vertelt Farley Zuidema.

Nieuwe strategie
De nieuwe mensen kunnen in belangrijke mate zelf invulling gaan geven aan een eventuele nieuwe strategie. Wijkraadvoorzitter Zuidema legt uit: “Het huidige bestuur heeft in de afgelopen jaren vooral een ondersteunende en faciliterende functie uitgeoefend, maar het is als Wijkraad uiteraard ook mogelijk om een meer organiserende rol aan te nemen.”

Mensen die interesse hebben in een functie in het nieuwe bestuur kunnen contact opnemen met de Wijkraad door een email te sturen naar info@wijkraadsintjozef.nl of te bellen met voorzitter Farley Zuidema op 06-24255666.

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen