Elektrische busfabrikant Ebusco uit Deurne heeft last van leveringsproblemen van verschillende onderdelen en vertraging in de Chinese assemblagefabriek waardoor het niet lukt om bepaalde bussen op tijd te leveren aan klanten. Tegelijkertijd nam het aantal bij Ebusco bestelde voertuigen afgelopen jaar hard toe en heeft het bedrijf nu bijna twee keer zoveel werknemers als het jaar ervoor.
“De heropleving van COVID-19 in China in december in combinatie met beperkingen in de toeleveringsketen resulteerden in langer dan verwachte montagetijden”, geeft Ebusco aan. Dit zorgt ook voor hogere transportkosten dan de busfabrikant had verwacht. Een aantal onderdelen moet hierdoor per vliegtuig worden vervoerd in plaats van over zee.
Lockdowns
Door de lockdowns loopt de productie in de Chinese fabriek achter en konden de bestellingen voor in totaal 21 2.2-bussen van 18 meter lang niet meegeteld worden in de verwachte omzet voor 2022 en zijn ze verschoven naar begin 2023. De toeleveringsproblemen hebben alleen gevolgen voor de 2.2-bussen omdat die in China worden geassembleerd, de nieuwe 3.0-bussen worden geheel in Deurne gemaakt.
Berlijn
Daarnaast zijn er 90 2.2-bussen die al wel in Deurne staan maar waar nog bepaalde IT-systemen en verwarmings- en koelsystemen voor geleverd moeten worden. De beschikbaarheid van deze onderdelen is volgens Ebusco inmiddels verbeterd en de eerste 17 bussen van de in totaal 90 zijn in januari 2023 afgeleverd aan de Duitse openbaarvervoerder BVG. Ebusco verwacht ze de resterende bussen in de komende maanden aan de klant in Berlijn kunnen leveren.
Personeel verdubbeld
Ondanks de problemen met de onderdelen en de vertraging in de fabriek in China, kijkt CEO Peter Bijvelds terug op een succesvol jaar: “2022 was een jaar van herstel en expansie voor Ebusco na de COVID-19-gerelateerde vertraging in voorgaande jaren. Ons orderboek groeide van 325 bussen eind 2021 naar 1.474 eind 2021. We bleven ook investeren in ons personeelsbestand, dat bijna verdubbeld is om aan de sterke vraag te voldoen.” Ondanks de krappe arbeidsmarkt groeide het aantal FTE bij Ebusco met 96% van 309 naar 607 werknemers.
Hogere kosten
De busfabrikant geeft aan veel tijd en middelen te hebben geïnvesteerd in de verbetering en optimalisatie van de toeleveringsketen die daardoor grotendeels is hersteld. “Op een klein aantal onderdelen is de toeleveringsketen echter niet volledig teruggekeerd naar de staat van vóór COVID-19. Dit bleef onze activiteiten beïnvloeden en leidde tot langere productietijden, hogere kosten en inefficiënties”, meldt Ebusco.
Toch heeft CEO Peter Bijvelds een goed gevoel over de toekomst: “Op basis van de goed gevulde orderportefeuille en de investeringen die we de afgelopen jaren hebben gedaan, zien we 2023 met vertrouwen tegemoet.”
Foto: Ebusco