3.2 C
Deurne
zaterdag 23 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneWerkgroep Stop vliegbasis de Peel sceptisch over geluidsmetingen bij proefvlucht met F-35

Werkgroep Stop vliegbasis de Peel sceptisch over geluidsmetingen bij proefvlucht met F-35

Om een indruk te krijgen van de hoeveelheid geluid die een F-35 jachtvliegtuig produceert, gaat de Koninklijke Luchtmacht op maandag 17 oktober een proefvlucht uitvoeren in de omgeving van de voormalige vliegbasis de Peel. Werkgroep Stop vliegbasis de Peel is sceptisch over de geluidsmetingen bij de zogenoemde belevingsvlucht omdat het toestel alleen doorstarts kan maken op de vliegbasis en daar nog niet echt volledig kan landen en weer opstijgen. Dit zou volgens de werkgroep veel meer geluid produceren dan een doorstart.

Voorafgaand aan de vlucht met de F-35 die plaatsvindt op verzoek van de omliggende gemeenten en de bewoners ervan, houdt het Ministerie van Defensie twee informatieavonden. Op maandag 3 oktober is er een openbare bijeenkomst in het gemeentehuis van Gemert-Bakel en op donderdag 6 oktober vindt in het gemeentehuis van Venray een informatieavond plaats die ook online te volgen is via een livestream.

Goed voorbereiden
Boudewijn Sterk van Werkgroep Stop vliegbasis de Peel vindt het goed dat er door Defensie een tweetal informatiebijeenkomsten worden georganiseerd. Volgens de werkgroep is het van belang dat de gemeenten in de regio zich goed voorbereiden op de proefvlucht en zich daarbij niet alleen laten leiden door Defensie.

Meetnet
Daarbij wijst de werkgroep vooral op het verschil in geluidsproductie bij doorstarts en daadwerkelijk landen en opstijgen: “Bij Vliegbasis de Peel kan zonder een goede landingsbaan en luchthavenbesluit nog niet opgestegen en geland worden. Er is rondom de vliegbasis ook nog geen meetnet met microfoons aangelegd.”

Geluidsmetingen
Toch geeft Defensie aan dat er bij de proefvlucht geluidsmetingen worden gedaan door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Ook wordt er een belevingsonderzoek door Invior uitgevoerd. “Hoogstwaarschijnlijk zal Defensie dan op de grond wagens met meetapparatuur stationeren. De uitslag is dan eigenlijk al bekend, een toename van zo’n 3 decibel, dat een verdubbeling van geluid betekent”, zegt werkgroep Stop vliegbasis de Peel.

Forse toename klachten
Dat met echt landen en opstijgen de geluidsproductie veel hoger uitvalt, blijkt volgens de werkgroep uit de gegevens van vliegbasis Leeuwarden waar al wordt gevlogen met F-35 toestellen: “In de praktijk bleek de toename van decibels in Leeuwarden fors hoger te liggen, 20 decibel of meer. Bij het opstarten van de werkelijke vluchten ontstond er plotsklaps een forse toename van klachten en bij omwonenden. De piekbelasting van geluid is bij de F-35 enorm hoog. Het permanente geluidsmeetnet rondom de vliegbasis in Leeuwarden geeft daadwerkelijk gemeten cijfers in plaats van het denken in modellen”, geeft Werkgroep Stop vliegbasis de Peel aan. Het is volgens hen daarom van groot belang dat de gemeenten Venray en Gemert-Bakel deskundigen inhuren en ook zelf met meetapparatuur gaan meten. “Pas dan is er straks sprake van een onafhankelijke rapportage”, geeft de werkgroep aan.

Vliegroutes
Bij de informatiebijeenkomsten die Defensie komende tijd houdt, wordt onder andere uitleg gegeven over de routes die de F-35 tijdens de belevingsvlucht zal vliegen en waarbij het toestel de voormalige vliegbasis vanuit verschillende kanten zal naderen. Daarnaast krijgen bezoekers informatie over de geluidsmetingen en het belevingsonderzoek die met betrekking tot de proefvlucht worden gedaan.

Aanmelden
Geïnteresseerden die aanwezig willen zijn bij één van de twee informatieavonden, worden verzocht om zich van te voren aan te melden via informatiedepeel@mindef.nl onder vermelding van je naam en woonplaats. Op maandag 3 oktober vindt de bijeenkomst plaats in het gemeentehuis van Gemert-Bakel aan het Ridderplein 1 in Gemert. De informatieavond op 6 oktober wordt gehouden in het gemeentehuis van Venray aan de Raadhuisstraat 1 in Venray. Beide bijeenkomsten starten om 19.00 en duren tot ongeveer 21.00 uur. Vanaf 3 oktober is de informatie over de belevingsvlucht terug te lezen op de website van defensie, onder ‘Belevingsvlucht 17’.

Veiligheidssituatie
Defensie wil vliegbasis De Peel heropenen. Door de verslechterde veiligheidssituatie in de wereld wil Defensie meer oefenen. Hierdoor neemt het aantal militaire vluchten toe. Onder meer door het sluiten van vliegbases Soesterberg, Twente en Valkenburg zo’n 16 jaar geleden heeft Defensie weinig (geluids)ruimte om het aantal vluchten uit te breiden. Alle vliegbases zitten vol of bijna vol. Heropening van vliegbasis De Peel is volgens Defensie een oplossing voor het ruimtegebrek op vliegbases. Het plan is om dan jaarlijks in drie periodes van zes weken vanaf De Peel vliegen met F-35 jachtvliegtuigen.

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen