Al jaren is het vrachtverkeer in de kern van Deurne een doorn in het oog van bewoners en bezoekers. De vrachtwagens die het -toch al drukke- verkeer hier in grote getale doorkruisen, brengen de veiligheid en leefbaarheid in het gedrang. Om met een gedegen oplossing te komen liet de gemeente een verkeersonderzoek in het gebied uitvoeren.
Op basis van de bevindingen wordt een verbod ingesteld voor doorgaand vrachtverkeer op een aantal routes in het centrum.
Randwegen
Vrachtwagens die in het centrum moeten zijn krijgen ontheffing, maar al het doorgaand vrachtverkeer wordt om de kern van Deurne geleid. Om de industrieterreinen te bereiken moet gebruik gemaakt worden van randwegen, deze zijn daar voor aangelegd en op ingericht.
Bewegwijzering
Het verkeersonderzoek liet zien dat het doorgaand vrachtverkeer met name op de route Houtenhoekweg – Heuvelstraat – Toon Kortoomslaan rijdt. Dit toont aan dat de bewegwijzering naar de industrieterreinen die loopt via Binderendreef – Vlierdensedreef – Knoflookpad in de wind wordt geslagen. Op de Houtenhoekweg – Heuvelstraat rijden dagelijks 212 vrachtwagens die geen bestemming in het centrum hebben. Dit aantal staat gelijk aan 43% van het totale aantal vrachtwagens dat er passeert.
Verbodszone
De verbodszone voor vrachtverkeer zal groter worden dan het probleemgebied, dit om te voorkomen dat er alternatieve sluiproutes worden genomen waardoor het probleem wordt verhuisd in plaats van opgelost.
De maatregelen zullen pas na de zomervakantie van kracht zijn. Reden hiervoor is dat er bebording langs de N270 geplaatst moet worden, hiervoor moet eerst overleg plaats vinden met de provincie. Daarnaast is het zo dat in het kader van verkeersbesluiten een wettelijke termijn van zes weken in acht moet worden genomen.
Er zal ook verkeersonderzoek gedaan worden naar de routekeuze van en naar bedrijventerrein Willige Laagt in Liessel. Dat onderzoek moet uitwijzen of ook daar maatregelen noodzakelijk zijn.