De hele maand september krijg je tijdens de stemperiode van Rabo Clubsupport een kijkje achter de schermen bij DMG in een aantal interviews met onze vrijwilligers. Hiermee krijg je een beter beeld van hoeveel tijd er wordt gestoken in het maken van alle mediaproducten van de lokale omroep en waarom het belangrijk is dat je op DMG stemt bij Rabo Clubsupport.
Stemmen kan tot en met dinsdag 27 september via de Rabo App of op de website van de Rabobank door in te loggen op de bankomgeving. Vandaag leggen we de tien vragen voor aan Algemeen Coördinator Ivo Boudewijns.
Wie ben je?
“Ik ben Ivo Boudewijns, 52 jaar en woon na wat omzwervingen door het midden van het land al weer ruim 20 jaar met veel plezier in Deurne waar ik ook ben opgegroeid.”
Waarom is het volgens jou belangrijk dat mensen op DMG stemmen bij Rabo Clubsupport?
“We zijn een vrijwilligersorganisatie die graag een goed product levert. Dat doen we met een vrij klein subsidiebudget als je het afzet tegenover andere lokale omroepen. We moeten er dus extra hard voor werken om over genoeg financiële middelen te beschikken. We willen komende tijd de radiostudio’s en redactie upgraden zodat die helemaal digitaal is en er nog sneller en nog meer lokaal nieuws kan worden uitgewisseld op alle platformen van DMG. Rabo Clubsupport is een prachtig initiatief dat kan helpen bij de financiering daarvan en waarmee je kunt laten merken dat je ook DMG een warm hart toedraagt.”
Wat doe je allemaal bij DMG als vrijwilliger?
“Mijn functie bij DMG is Algemeen Coördinator maar ik geef ook leiding aan de radio- en nieuwsafdeling. Dat betekent dat de werkzaamheden heel uiteenlopend zijn maar dat maakt het ook juist leuk. Kort gezegd; ik doe alles wat nodig is om DMG draaiende te houden. Dus veel bellen, overleggen en vergaderen. Ik ben ook de ‘station voice’ van DMG Radio. Je hoort dus mijn stem in alle jingles en promo’s van DMG Radio en ik produceer alle vormgeving en vrijwel alle commercials.”
“Verder ben ik verantwoordelijk voor de radioprogrammering, het muziekbeleid, de uitvoering van de muziek- en commercial planning, het ontwikkelen van nieuwe programmaconcepten en de begeleiding van alle medewerkers. Ook assisteer ik het bestuur en de technische- en commerciële afdelingen. Tot slot doe ik redactioneel werk voor de nieuwswebsite van DMG in de vorm van het dagelijks schrijven van artikelen, afnemen van interviews maar ook het verzorgen van de grafische vormgeving en het onderhoud van de website.”
Hoeveel tijd steek je per week in het vrijwilligerswerk voor DMG?
“Dat varieert maar in principe ben ik 24 uur per dag stand-by. Als alles op rolletjes loopt, zal het rond de 20 tot 30 uur per week liggen maar als er calamiteiten of speciale evenementen zijn, kan het soms wel oplopen tot 40 uur per week.”
Wanneer ben je bij DMG aan de slag gegaan en waarom heb je gekozen om je juist voor DMG als vrijwilliger in te zetten?
“Ik ben mijn hele leven al werkzaam in de mediawereld en dan voornamelijk op radio-gebied. Hoewel ik het werk voor nationale en internationale radiostations erg leuk vind, is het altijd een droom van mij geweest om in Deurne een goeie omroep neer te zetten die de inwoners zo goed mogelijk voorziet in hun behoeften in lokaal nieuws en entertainment. Vanaf de start van DMG was ik al op de achtergrond actief voor DMG als ‘station voice’ en voor de productie van de vormgeving. Martien Vogels had mij destijds gevraagd om vanuit mijn professionele achtergrond één en ander voor DMG op dat gebied te doen. In 2013 zijn we opnieuw in gesprek geraakt en hebben we de samenwerking verder kunnen uitbouwen.”
Wat is het leukste dat je bij DMG tot nu toe hebt meegemaakt?
“Het is leuk om de ontwikkeling van vrijwilligers bij DMG te zien. Mensen die met weinig tot geen ervaring binnen komen en zich met onze begeleiding weten te ontwikkelen tot echte mediatalenten met groot potentieel. Ondertussen zijn er al verschillende mensen die bij DMG zijn begonnen als vrijwilliger, nu professioneel werkzaam in de mediawereld.”
“Ook heel mooi is wanneer je merkt dat het publiek ons werk weet te waarderen. Als er reacties binnen komen op een artikel als ‘Oh dat was er dus aan de hand’, dan weet je dat je als lokale omroep je bestaansrecht bewijst. Mensen bellen me ook gewoon met vragen als: ‘Ik zag dat dat ze bij de Brink hekken hebben geplaatst, weten jullie wat daar aan de hand is?’ We horen van steeds meer inwoners van de gemeente Deurne dat de nieuwswebsite voor hen de nummer 1 nieuwsvoorziening is en dat zien we ook terug in het aantal bezoeken van website van DMG, dat nu rond de 165.000 per maand ligt.”
“Tot slot geeft het nog steeds een heel trots gevoel als je bij het stoplicht staat en er uit de auto naast je keihard DMG Radio klinkt of je ergens in een winkel binnenloopt en de radio op DMG staat. De radiozender van DMG is al een jaar of vier de best beluisterde zender van de regio met een weekbereik van 82% en een absoluut bereik van inmiddels meer dan 60.000 luisteraars per week.
Wat moeten mensen weten over DMG waar je van denkt dat ze dat nu misschien nog niet weten?
“Bij DMG doen we dingen niet zomaar, we denken na over hoe we op een aantrekkelijke en hedendaagse manier het publiek in de gemeente het best kunnen voorzien van lokaal nieuws en entertainment. En dat proberen we zo goed mogelijk te doen met minimale middelen. Waar sommige collega-omroepen budgetten hebben van bijna een ton of een veelvoud daarvan, doen wij het met maar een fractie van dat soort bedragen. Bij DMG weten we de benodigde financiën vooral uit de markt te halen doordat ook ondernemers in de gemeente de waarde van onze platformen inzien en graag bij ons adverteren. Met die inkomsten kunnen we DMG weer verder ontwikkelen en nog meer mensen bereiken.”
“Door de inzet van onze enthousiaste vrijwilligers krijgen we dingen voor elkaar zonder dat het persé veel geld kost. Creatief en slim werken en de juiste mensen inschakelen, daar onderscheiden we ons mee van de rest. Door mijn media- en radio-achtergrond hebben we bij DMG toegang tot onder meer actuele music- en nieuwsresearch en andere middelen waarmee we met een beperkt budget toch een goed op onze doelgroep gerichte nieuwsvoorziening en muziekformat met bijbehorende audiovormgeving kunnen brengen. Het zoeken naar goedkope maar wel kwalitatief goede oplossingen zie ik elke keer als een positieve uitdaging.”
Wat zijn jouw ideeën voor de toekomst bij DMG en wat is jouw rol daar in?
“Er liggen nog zoveel mogelijkheden voor verbetering van de producten van DMG. Zowel intern als extern. We willen graag nog meer lokaal nieuws brengen via al onze kanalen; daar kunnen we dus nog een flink aantal mensen bij gebruiken die het ook leuk vinden om de inwoners van onze gemeente op de hoogte te houden. We zijn op zoek naar allerlei vrijwilligers; van mensen die willen schrijven voor de website tot radiopresentatoren en cameramensen.”
“Verder zijn er in de gemeente Deurne veel organisaties en bedrijven bezig met activiteiten die overlappen met die van DMG. Ik zie daar nog legio aan mogelijkheden om elkaar te helpen. Zo zijn we bijvoorbeeld gaan samenwerken met Prodas waarmee we een maandelijks jeugdjournaal hebben ontwikkeld. Dat zijn hele leuke samenwerkingen waar beide organisaties profijt van hebben en waarbij tegelijkertijd interessante content wordt geproduceerd.”
Wat doe je verder nog in het dagelijks leven?
“Naast DMG ben ik werkzaam als freelance voice over en kun je me horen in commercials, documentaires en vormgeving bij verschillende radio- en tv-zenders. Verder doe ik music-consulting voor verschillende radiostations en verzorg ik coaching en consultancy voor nationale omroepen en presentatoren. Ook houd ik me bezig met ‘sound design’ waarbij ik geluidseffecten produceer die worden gebruikt bij radiovormgeving, in videogames en in tv-series en films. Dit doe ik voor een Nederlands bedrijf en twee bedrijven in Los Angeles.”
Wanneer kunnen we iets van jou horen, zien of lezen bij DMG?
“Zo nu en dan presenteer ik nog wel eens een programma op DMG als invaller maar je hoort mijn stem vooral in alle jingles en promo’s van DMG en in een aantal commercials. Verder geef ik aan heel veel uitingen van DMG op de achtergrond ‘een likje verf’ mee zoals de grafische uitingen. Ook maak ik samen met Ramon van Hoek elke zaterdagavond op DMG de Club Klassiekers Classic Mix. Een programma waarin je nonstop ‘in the mix’ de lekkerste dancemuziek uit de jaren ’80 en ’90 hoort. En natuurlijk vind je op de nieuwswebsite van DMG veel artikelen die ik dagelijks schrijf.”