Tijdens zijn tweejarig bestaan heeft het TEJO-huis in Deurne 74 jongeren ontvangen en zijn er 239 gesprekken gevoerd. Coördinator Lènemie van Dinter en vrijwilliger Astrid Hurkmans zijn blij met deze aantallen, maar ondernemen ook actie om nóg bekender te worden onder de doelgroep.
TEJO Deurne startte op 18 september 2021 met als doel een luisterend oor te bieden aan mensen in de leeftijd van 10 tot en met 20 jaar. In het gezellig ingerichte huis aan de Ferdinand Bolstraat kunnen jongeren tijdens openingstijden zo binnenlopen of vooraf een afspraak maken.
Laagdrempelig en gratis
Astrid Hurkmans, verantwoordelijk voor communicatie: “Wij zijn laagdrempelig. Iedereen die hier binnenkomt, blijft anoniem. En onze hulp is gratis. Dat maakt het makkelijker voor jonge mensen om hier binnen te komen en hun verhaal te doen.”
Die verhalen gaan over uiteenlopende onderwerpen, zoals angsten, relaties, stress, gender issues en depressieve klachten. De vrijwilligers bieden een luisterend oor. “Wij oordelen niet. We geven wel advies, denken mee en verwijzen eventueel door, maar niets is verplicht”, licht coördinator Lènemie van Dinter hun werkwijze toe.
In totaal werken er 44 vrijwilligers bij het huis. Dit zijn zowel gastvrouwen en -heren als professionals die de gesprekken met jongeren voeren. Hiernaast kan TEJO Deurne een beroep doen op verschillende expert teams, zoals het team zorg waarin onder andere huisartsen en de GGZ zitten.
Ondersteuning van lokale ondernemers
“We hebben ook een expert team dat ‘Out of the box’ heet. Hierin zitten ondernemers die met allerlei ideeën komen om ons te ondersteunen”, vertelt Hurkmans. Daarnaast heeft de organisatie van het boksgala ‘Gladiatoren van Deurne’ vorig jaar 22.500 euro geschonken. Van DMG kreeg het TEJO-huis tijdens het gala ook een cheque aangeboden voor een gratis reclamecampagne ter waarde van 1.500 euro.
Sponsorgeld is een van de inkomstenbronnen, net als donaties. “We hebben inmiddels redelijk wat bekendheid in de Deurnese gemeenschap. Hierdoor krijgen we donaties uit allerlei hoeken, bijvoorbeeld van pastoor Paul Janssen toen hij afscheid nam en van het Hub van Doornecollege toen zij hun Summer Festival hielden.”
Meer bekendheid creëren
Ook al zijn er mooie resultaten geboekt, de stichting blijft aan de weg timmeren. “Er zijn nog altijd jongeren die ons niet weten te vinden. En ouders of begeleiders die ons niet kennen. Daarom zijn we pas gestart met een flyer campagne in de horeca en in sportkantines.”
Met een aantal sportverenigingen heeft TEJO inmiddels een partnerschap om aandacht te besteden aan een veilige en gezonde sportomgeving voor jongeren. Op scholen geven vrijwilligers presentaties om bekendheid te creëren. Ook komen er regelmatig klassen op bezoek in het huis om kennis te maken.
“De passie van al onze vrijwilligers is echt het helpen van jongeren. Zonder vrijwilligers zou het TEJO-huis niet kunnen bestaan. We zijn dan ook erg zuinig op hen”, sluit van Dinter af.
Kijk voor meer informatie en openingstijden van TEJO Deurne op tejo-deurne.nl.
Foto’s: Babette Margés