Defensie voert van maandag 29 januari tot en met donderdag 1 februari opnieuw oefeningen uit boven de Peel met vliegtuigen en helikopters. Bij de training krijgen militairen les in het aanvragen van luchtsteun. Zij volgen de opleiding tot Joint Terminal Air Controller (JTAC) bij de School Grond‐Lucht Samenwerking.
Na het behalen van hun certificaat zijn de militairen als gekwalificeerde operators in staat om vanuit een vooruitgeschoven positie, gevechtsvliegtuigen, aanvalshelikopters en bewapende UAV’s (onbemande luchtvaartuigen) aan te sturen boven het inzetgebied. De JTAC wordt vaak gezien als een essentiële functie voor missies, vanwege het belang van luchtsteun bij hedendaagse Speciale Operaties.
Basic Strike
Er wordt bij oefening Basic Strike boven de Peel gevlogen met de civiele vliegtuigen L‐39 Albatros en SIAI‐Marchetti SF.260 en met de Agusta A109 helikopter. De oefeningen vinden plaats op maandag 29 januari in de middag en van dinsdag 30 januari tot en met donderdag 1 februari in de ochtend én middag.
Naast de oefening boven de peel traint het Air Combat Command van de Koninklijke Luchtmacht tot en met 25 januari en van 6 tot en met 8 februari in het vliegen bij duisternis. Gevechtsvliegtuigen vliegen in die periodes van maandag tot en met donderdag tot uiterlijk 22.30 uur. Op vrijdag wordt er alleen overdag gevlogen.
Duisternis
Omdat de inzet van Nederlandse gevechtsvliegtuigen vaak plaatsvindt in het donker, is oefenen bij duisternis volgens Defensie essentieel: “Het helpt onze vliegers om zich optimaal voor te bereiden op al hun taken, waaronder de bescherming van het Nederlands grondgebied en dat van onze NAVO-partners.”
Het vliegen vindt veelal plaats boven zee, maar het is volgens Defensie ook noodzakelijk om tijdens duisternis boven land te vliegen. Hiervoor wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de militaire vlieggebieden boven Friesland, Drenthe, Overijssel en Brabant. De vliegers worden tijdens deze vluchten ondersteund door luchtgevechtsleiders vanaf AOCS Nieuw Milligen.
Foto: Defensie