8.1 C
Deurne
zaterdag 13 december 2025
ANIM-DMG-2
Home Blog Pagina 17

Meting van luchtkwaliteit op meer plaatsen moet opheldering geven over fijnstofpieken in Deurne

In overleg met de gemeente breidt het Regionaal Meetnet de metingen van de luchtkwaliteit in Deurne uit. Naast de huidige vaste meetlocatie komen er drie mobiele meetboxen. Hiermee wordt tussen november 2025 en april 2026 gemeten hoeveel fijnstof er in de lucht zit. Er zijn pieken van deze zwevende deeltjes geconstateerd in onze gemeente, die vragen om meer onderzoek naar de oorzaak ervan.

Deurne en het Regionaal Meetnet willen met de uitbreiding van het aantal meetpunten meer te weten komen over hoe het plaatselijk zit met de verspreiding van fijnstof. “Die kennis is onder andere van belang om goede beleidskeuzes voor een gezondere samenleving te kunnen maken”, meldt de gemeente.

‘Stank en strijd’
De luchtkwaliteit is in Deurne al jarenlang een veelbesproken onderwerp. In 2022 kwam zelfs de redactie van tv-programma Zembla een half jaar lang in Deurne onderzoek doen voor de driedelige documentaire ‘Stank en strijd’. De serie deed veel stof opwaaien in onze gemeente, maar ook in Den Haag.

Onderzoeksjournalist Ton van der Ham merkte tijdens zijn verblijf in Deurne dat de luchtkwaliteit een beladen onderwerp is: “Iedereen in Deurne is op één of andere manier wel verbonden met het probleem, maar ook met elkaar. De ene persoon heeft last van de geur, maar heeft misschien wel een vriend of familie die werkzaam is in de agrarische sector of bij een fabriek die de overlast veroorzaakt. Het splijt de gemeenschap.”

Vijftig meetkasten
Het is daarom al lange tijd de wens van overheden, agrarische ondernemers en natuur- en gezondheidsorganisaties dat er metingen worden gedaan om de oorzaken en gevolgen van fijnstof te achterhalen. Gemeente Deurne heeft zich daarom aangesloten bij het Schone Luchtakkoord en neemt deel aan het Regionaal Meetnet. Dit is een samenwerking van provincie, GGD, omgevingsdienst, RIVM, TNO, Universiteit Utrecht, AiREAS en gemeenten in Zuidoost Brabant.

In heel onze regio staan er voor het project circa vijftig meetkasten. Deze zijn geplaatst in het stedelijk gebied, het gebied rond de luchthaven in Eindhoven en het buitengebied. Ze meten de stikstofdioxide en fijnstof in de lucht.

Kortere levensduur
Gemeente Deurne zegt het belangrijk te vinden om aan dit onderzoek mee te werken om uiteindelijk te komen tot een goede balans tussen goed woon- en leefklimaat, natuur, water en bodem en de ruimte om te ondernemen.

Twee jaar geleden concludeerde het RIVM op basis van onderzoek dat inwoners van Deurne door de slechte luchtkwaliteit in 2016 gemiddeld 8,6 maanden korter leefden dan de gemiddelde Nederlander. Nationaal beleid moet ervoor gaan zorgen dat de kortere levensduur van Deurnenaren in 2030 gemiddeld nog maar 4,7 maanden bedraagt. Het streven van gemeente Deurne is om dit met extra maatregelen met nog eens gemiddeld 4,5 maanden verder terug te brengen.

Fijnstofpieken
Voor het onderzoek in het buitengebied van Deurne staat er sinds december 2024 één vast meetpunt op de hoek Bosweg/Merlenbergseweg. De metingen tonen verschillende hoge waarden van fijnstof aan. “Er is nader onderzoek nodig naar de oorzaken en verspreiding van deze pieken. Er komen daarom tijdelijk in totaal drie meetboxen bij; één in het buitengebied en twee in de dorpskern van Deurne”, zegt de gemeente.

Landelijk worden verkeer, veehouderij en het stoken van hout gezien als belangrijke bronnen voor fijnstof. Met de metingen van de in totaal vier meetboxen moet beter in beeld worden gebracht hoe de fijnstofconcentraties zich gedurende een half jaar in Deurne ontwikkelen en of ze aan één of meerdere bronnen te linken zijn.

Beleidskeuzes
De deskundige instanties binnen het Regionaal Meetnet gaan de metingen uitvoeren. Ze verzamelen de data en proberen op basis daarvan tot algemene resultaten en conclusies te komen. Deze gegevens worden na beëindiging van de meetperiode beschikbaar gesteld en kunnen dienen als informatiebron voor beleidskeuzes van alle gemeenten binnen de regio.

Lees ook: Extra maatregelen voor schonere lucht moeten zorgen dat Deurnenaren langer blijven leven

Foto: Pexels (ter illustratie)

Carnavalsseizoen in Liessel start met derde editie van ’t Kei-Festijn

Het nieuwe carnavalsseizoen bij C.S. De Kei in Liessel start aanstaande zaterdag met de derde editie van ’t Kei-Festijn. Tijdens het evenement wordt ook de nieuwe Prins(es) van Keienland bekendgemaakt.

De festiviteiten beginnen om 11.11 uur met een gezamenlijke brunch op het Marktplein. Om ervoor te zorgen dat de kinderen niks missen van de aankomst van Sinterklaas, is de landelijke intocht op een groot scherm te zien in gemeenschapshuis De Kastanje.

Om 13.11 uur wordt bekend wie de Jeugdprins, Jeugdprinses en Jeugdvorst zijn tijdens komend carnavalsseizoen. Aansluitend is er een optreden van ‘Rob und Janneke’ en vindt de bekendmaking van de nieuwe Prins(es) plaats. Feest-dj Tom van Leeuwen en de Peelbroeders zorgen voor de muzikale omlijsting.

C.S. De Kei nodigt iedereen uit om de opening van het carnavalsseizoen te komen vieren in Liessel. De toegang is gratis.

Foto: archief DMG

Defensie voert militaire oefening uit boven de Peel met Apache-helikopter en diverse vliegtuigen

Met diverse (gevechts)vliegtuigen en een helikopter voert Defensie van maandag tot en met donderdag een oefening uit boven de Peel. Hierbij trainen militairen in het aanvragen van luchtsteun. Naast een Apache-helikopter worden ook een Aero L-39 Albatros en Pilatus PC-12 ingezet. Mogelijk wordt er ook gevlogen met een F-16 uit België.

De militairen die luchtsteun aanvragen, worden Joint Terminal Air Controllers (JTAC) genoemd. Dit zijn gekwalificeerde operators die in staat zijn om vanuit een vooruitgeschoven positie gevechtsvliegtuigen, aanvalshelikopters en bewapende verkenningsvliegtuigen aan te sturen boven het inzetgebied. De JTAC-eenheid wordt vaak gezien als een essentiële functie bij missies, vanwege het belang van luchtsteun bij hedendaagse speciale operaties.

Personeel van Defensie leert bij de Netherlands Air Ground Operations School (School Grond Lucht Samenwerking) om samen te werken met vliegtuigen en helikopters. Bij de oefening boven de Peel vinden de vluchten met de toestellen plaats in verschillende tijdsblokken. Op maandag wordt getraind van 13.00 tot 17.00 uur. Dinsdag en woensdag zijn er vliegbewegingen van 09.00 tot 17.00 uur en donderdag wordt gevlogen van 09.00 tot 15.00 uur.

Foto: Defensie

Personeelstekort in regio Helmond-De Peel blijft groot; ‘Drie keer zoveel vacatures als werkzoekenden’

De werkgelegenheid in de regio Helmond-De Peel blijft groot. Er zijn nog altijd veel meer vacatures dan mensen die werk zoeken. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport Regio in Beeld 2025 van het UWV. De krapte op de arbeidsmarkt raakt in onze regio vooral sectoren, zoals techniek, zorg, onderwijs, kinderopvang en ICT.

In Helmond-De Peel is de arbeidsmarkt krap: er zijn bijna drie keer zoveel vacatures als werkzoekenden. “Hoewel de druk op de arbeidsmarkt wat afneemt, moeten we de lange termijn niet uit het oog verliezen”, zegt Jessie Vossen, arbeidsmarktadviseur UWV. “Vooral in sectoren met grote maatschappelijke opgaven, zoals de zorg, het onderwijs, bouw & installatie en techniek, vormen personeelstekorten een grote belemmering.”

Lichte economische groei
Ondanks onzekerheid wordt de komende jaren een lichte groei van de economie verwacht, volgens Vossen: “De groei van werknemersbanen is procentueel naar verwachting in Helmond-De Peel ongeveer even sterk als gemiddeld in Nederland. Er komen zo’n 2.700 werknemersbanen bij. Dat is wel minder dan voorgaande jaren.”

In Helmond-De Peel zijn meer mensen aan het werk dan voorheen. In 2024 bereikte de arbeidsparticipatie een record van 73,8 procent, iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 73,2 procent. Ook het aantal mensen dat nog niet werkt, maar wel zou kunnen werken, is de afgelopen tien jaar flink gedaald. Toch is er nog onbenut arbeidspotentieel: ongeveer 7.000 mensen willen meer uren werken en er zijn zo’n 5.000 werklozen die actief op zoek zijn naar werk.

Scholing en ontwikkeling
Volgens Vossen is het belangrijk dat werknemers en werkgevers blijven investeren in scholing en ontwikkeling. Door technologische veranderingen en vergrijzing verandert werk snel. “Door bij te leren kunnen mensen hun baan behouden of overstappen naar ander werk. Zo voorkomen we dat vacatures moeilijk te vervullen blijven.”

Foto: Pexels

Vlierdense kunstenares Jolanda Meulendijks te gast bij Café De Wieger: ‘Veen en turf als inspiratiebron’

Beeldend kunstenares Jolanda Meulendijks werd geboren in Vlierden, maar vertrok op haar negentiende uit het dorp. Nu is ze terug in haar geboortestreek met de tentoonstelling omADEM. In september werd de expositie in Museum De Wieger onder grote belangstelling geopend en komende donderdag vertelt ze bij Café De Wieger meer over haar kunstwerken die er nog tot en met 25 januari van volgend jaar te zien zijn.

In het interview deelt Meulendijks ook haar visie en inspiratiebronnen met het publiek. Ze legt daarbij uit hoe een iconisch beeld van fotograaf Martien Coppens de aanleiding vormde voor haar tentoonstelling.

Inspiratiebron
De gebogen turfsteker bij het veen was voor de kunstenares het historische referentiepunt op basis waarvan Meulendijks een serie werken ontwikkelde, die tijd en ruimte lijken te overstijgen. Ze maakt hiervoor bijzondere assemblages van koper, karton en pigmenten.

“Omdat ik in deze regio ben geboren, besloot ik het belang van je geboorteplaats te onderzoeken. Ik nam de aarde als mijn inspiratiebron; het veen, de turf”, vertelt Meulendijks. Ze groeide op in Vlierden, in een gezin waar handenarbeid heel gewoon was. Daar werd de basis voor haar kunstenaarschap gelegd. Ook de invloed van kunstenaarsechtpaar Joep en Els Coppens uit Vlierden zette Meulendijks aan om te kiezen voor dit beroep.

Drijfveren
Bij Café De Wieger vertelt Jolanda donderdag over haar drijfveren, de door haar gebruikte materialen en de verhalen achter haar tentoonstelling omADEM. Er is voor de bezoekers ook gelegenheid om vragen te stellen en mee te praten.

Café De Wieger begint om 20.00 uur in het Groot Atelier van Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne. Aanmelden voor de bijeenkomst kan via dewieger.nl. De entree bedraagt 5 euro per persoon.

Foto: Museum De Wieger

ProRail voert in de nacht groenwerkzaamheden uit langs spoor in Deurne

Langs het spoor in Deurne worden in de nacht van deze zaterdag op zondag werkzaamheden uitgevoerd. Het groen wordt gemaaid en er wordt onkruid bestreden tussen zaterdag 23.00 uur en zondag 07.00 uur.

“We onderhouden de berm naast het spoor, bijvoorbeeld om bermbranden door vonken te voorkomen. Ook verbeteren we zo het zicht van de machinist”, meldt ProRail. De werkzaamheden vinden plaats op het gedeelte tussen de Amstel en de Textielstraat.

ProRail meldt dat er mogelijk geluidsoverlast kan plaatsvinden door het maaiwerk en de onkruidbestrijding.

Foto: ProRail

Senioren willen betere toegankelijkheid van Deurnes centrum: ‘Met rollator of rolstoel soms echt ondoenlijk’

Met een wandeltocht heeft KBO Deurne-Centrum vrijdagmiddag aandacht gevraagd voor een betere toegankelijkheid van het Deurnese centrum. Hierbij namen leden van twee politieke partijen plaats in een rolstoel of achter een rollator om aan den lijven te ervaren hoe het is om je als oudere door de straten te manoeuvreren.

De knelpunten bestaan volgens secretaris Christ Manders van KBO Deurne-Centrum al lange tijd: “Al ruim 20 jaar is deze discussie gaande, echter tot nu toe heeft het weinig tot geen gehoor opgeleverd. Op 10 oktober heeft er ook een dergelijk initiatief plaatsgevonden dat was opgezet door BVG Deurne. Ruim vier jaar geleden hebben wij het ook al eens georganiseerd. Maar ondertussen zien we maar weinig verbetering.”

Erg gevaarlijke toestanden
Dat bleek vrijdag ook tijdens de tocht door het centrum. Voorzitter Jac van Oppen van KBO Deurne-Centrum heette de politieke partijen DOE! en 50Plus Deurne welkom en benoemde daarbij meteen de soms erg gevaarlijke toestanden op stoepen en oversteekplaatsen in en om het centrum van Deurne.

“De opmerkingen onderweg waren niet mals”, vertelt Manders. “Tegensturen, gevaarlijke gaten in stoepen, ongelijk liggende tegels, opgekrulde boomspiegels, diepe sporen op trottoirs, lantaarnpalen, verkeersborden, ‘Amsterdammertjes’ midden op het looppad en ga zo maar door.”

‘Soms echt ondoenlijk’
Daarbij benadrukt Manders dat vrijdag bij de wandeling de ‘duwers’ een stuk jonger waren dan in de dagelijkse praktijk: “Dan is meestal de echtgenoot of echtgenote de ‘duwer’. Met een rollator of rolstoel is het soms echt ondoenlijk om in ons centrum te vertoeven, omdat stoepen erg ongelijk zijn of oversteken niet te nemen zijn als je bent aangewezen op hulpmiddelen.

Op de tocht van slechts twee kilometer kwamen de deelnemers maar liefst 25 problemen tegen. “En dan liepen we vrijdag nog met daglicht. Stel je voor hoe het is wanneer het donker is”, zegt Manders. “De vele knelpunten hebben we samen met de twee politieke partijen bekeken en we gaan ervanuit dat er nu echt wat ondernomen gaat worden.”

Andere gemeenten
De secretaris van de seniorenvereniging is teleurgesteld dat niet meer politici vrijdag mee hebben gelopen door het Deurnese centrum: “Jammer dat andere partijen niet gereageerd hebben op de oproep van drie weken geleden. Een gemiste kans. Valpreventie in huis is een bekend item, maar valpreventie buiten staat nog niet hoog op de agenda, lijkt het wel.”

Na afloop van de tocht is een en ander geëvalueerd met de deelnemers en werd de hoop uitgesproken dat deze actie een aanzet geeft tot het realiseren van een veiliger centrum. Als tip geeft Manders nog mee aan de Deurnese politiek om eens met andere gemeenten te gaan praten, waar het beter geregeld is: “Wellicht is het raadzaam om eens te kijken in Venray, Oss en Helmond waar dit probleem heel voortvarend is aangepakt in en om de centra.”

Foto’s: Harold van der Burgt

Station Deurne krijgt nieuw elektriciteitsgebouw om in toekomst voldoende stroom te leveren voor treinen

ProRail is deze week gestart met de bouw van een nieuw onderstation langs het spoor in Deurne. Het elektriciteitsgebouw komt vlakbij station Deurne te staan, tussen het spoor en bedrijventerrein Leemskuilen. Het pand wordt 24 meter lang, zes meter breed en vier meter hoog. Het biedt plek voor twee transformatoren en andere technische installaties.

Het nieuwe onderstation is volgens ProRail nodig omdat het huidige schakelstation in de toekomst niet voldoende stroom kan leveren: “Met het nieuwe onderstation zorgen we ervoor dat het stroomnet robuust blijft en treinen ook in de toekomst betrouwbaar kunnen blijven rijden.”

In het elektriciteitsgebouw wordt stroom van de netbeheerder omgezet naar de bovenleiding, zodat treinen kunnen rijden. Het nieuwe onderstation wordt modulair gebouwd: de onderdelen worden vooraf op een andere locatie geproduceerd en op locatie in elkaar gezet. “Deze werkwijze heeft veel voordelen: snellere plaatsing, kortere bouwtijd, minder hinder voor de omgeving”, aldus ProRail.

De gevel van het onderstation in Deurne krijgt een reliëfpatroon met een groene uitstraling door middel van het gebruik van biobased materialen. “Zo gaat het gebouw mooi op in de omgeving”, zegt de spoorwegnetbeheerder. Aannemer BAM Infra Rail voert de bouwwerkzaamheden uit. Het nieuwe onderstation wordt naar verwachting halverwege mei 2026 opgeleverd.

Foto: ProRail

Tegen mest en macht: voorvrouw Maria Berkers van Stop de Stank draagt stokje na 15 jaar over

Vijftien jaar lang was Maria Berkers het boegbeeld van actiegroep Stop de Stank in Deurne. Aanstaande vrijdag geeft ze het stokje door aan een nieuwe generatie en neemt ze afscheid als voorzitter. De strijd voor een schonere lucht, bodem en water in Deurne blijft echter onverminderd doorgaan: “Ik heb het vijftien jaar lang met volle overtuiging gedaan.”  

De actiegroep, bestaande uit betrokken inwoners van Deurne, komt sinds 2010 op voor bewoners die te maken hebben met overlast van stank en andere milieuproblemen als gevolg van de intensieve veehouderij in de regio. Stop de Stank richt haar aandacht vooral op de Wet geurhinder veehouderij (WGV), een regeling die grenzen stelt aan de geurbelasting van veehouderijen op woningen en andere plekken waar mensen verblijven.

Tegen het beleid
“Mijn drijfveer is altijd geweest dat ik slecht tegen onrechtvaardigheid kan. De boeren hebben wij nooit aangevallen. Die werken legaal. Als zij voldoen aan de wet, wie zijn wij om te hen zeggen dat het niet mag?”, zegt Berkers. “Wij richtten ons op Den Haag, de Tweede Kamer en de gemeente Deurne. Dat blijft zo. Wij protesteren tegen het beleid dat dit mogelijk maakt.”

Door het volgen van vergunningstrajecten, het indienen van zienswijzen en het voeren van gesprekken met gemeente en provincie probeert Stop de Stank invloed uit te oefenen op beleid en handhaving. Daarmee heeft de actiegroep in de afgelopen jaren een stem gekregen in het debat over luchtkwaliteit, volksgezondheid en duurzame landbouw in Deurne en omstreken.

Slapen in een varkensstal
Volgens Berkers begon het allemaal eigenlijk onnozel: “In 2010 belde ik naar de gemeente en zei ik dat het stinkt in Deurne. Ze lieten mij toen weten dat ze zouden ‘proberen om het op de agenda te zetten’. Hoezo proberen? Dat schoot niks op.” Berkers besloot om een stuk te plaatsen in het Weekblad van Deurne. “Het mocht maar 150 woorden zijn. Het moest triggeren.´Slapen in een varkensstal’, bedacht ik als titel.” Het sloeg aan: vijftien mensen reageerden. “We spraken met de groep af in een café in Deurne en een paar uur later stonden we buiten als actiegroep Stop de Stank.”

Geuzennaam
“Door de jaren heen hebben we vaak overwogen om de naam te veranderen”, vertelt Berkers. “Inmiddels is Stop de Stank een soort geuzennaam geworden. Maar die woorden dekken de lading niet helemaal. Want we gaan niet alleen over stank.” Volgens Berkers zorgt de intensieve veehouderij in de regio voor problematiek wereldwijd. “Waar in Brazilië mensen hun grond verliezen door de teelt van sojabonen, wordt hier vervolgens de lucht, bodem en water vervuild door mest. Er zijn alleen maar verliezers in dit verhaal. Behalve de grote jongens van de ‘big agro’, de agrarische multinationals.”

Volgens Berkers realiseren veel mensen zich niet hoe groot het mestoverschot is en ontbreekt het aan bewustzijn over de omvang van dit probleem. “In Brabant alleen al wordt jaarlijks ongeveer vijftien miljoen ton mest geproduceerd. Als je die getallen hoort, kun je er je niks bij voorstellen. Maar als je dat vertaalt naar bijvoorbeeld bulkwagens van dertig ton en die op een rij zou zetten, zou je van Den Bosch tot aan Peking uitkomen. Dat zijn gigantische hoeveelheden.”

Strijd en succes
Na vijftien jaar er nog steeds staan als actiegroep, is iets waar Berkers blij mee is. “Er waren momenten dat ik dacht: we redden het niet. Je hebt successen nodig om door te kunnen gaan”, vertelt ze. Die kwamen er volgens haar ook. “In 2015 hebben we een nieuwe vestiging in Liessel weten tegen te houden, waar 17.000 varkens zouden komen.” De actiegroep heeft volgens Berkers bovendien bijgedragen aan meer bewustwording over gezondheid.

Ook sprak ze bij het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer in november 2022. Daarnaast is Stop de Stank één van de oprichters van het Brabants Burgerplatform. “Boeren hebben een organisatie die hen ondersteunt, burgers niet. Ons doel is altijd geweest om de burgers een stem te geven.”

Vereniging Stop de Stank neemt vrijdag 14 november afscheid van Maria Berkers in het Hofke van Marijke. De zaal is geopend vanaf 19.30 uur.

Lees ook: Wisseling van de wacht bij Stop de Stank; Rob Franken en Dirk van der Linden nieuwe bestuursleden

Foto: Maria Berkers

Schuurbrand in Bakel al geblust voordat brandweer arriveert

De brandweer van Bakel werd vrijdagmiddag rond 12.00 opgeroepen voor een schuurbrand aan de Neerstraat in Bakel. De eigenaren van het gebouwtje wisten door snel te handelen zelf het vuur doven, nog voordat de brandweer was gearriveerd.

Uit voorzorg is vervolgens door de brandweer nageblust. Er raakte niemand gewond bij de brand.

Foto’s: Harry Fotografie/Danny van Schijndel

Werkzaamheden Soemeersingel eindelijk van start; herstel van Helenaveense hobbelweg wordt langdurige klus

Na verschillende vertragingen gaan komende maandag eindelijk de herstelwerkzaamheden aan de Soemeersingel in Helenaveen van start. Met de aanpassingen moet de hobbelweg weer beter begaanbaar en veiliger worden. De volledige oplevering staat gepland voor begin mei 2026.

De weg is al meerdere keren hersteld vanwege verzakkingen. In 2017 liet de gemeente de Soemeersingel en de Koolweg opknappen voor in totaal 2,5 miljoen euro. Na de renovatie van de weg was de verwachting dat deze er zeker vijftien jaar tegenaan kon, maar ruim acht jaar daarna bleek de Soemeersingel toch weer veranderd in een gevaarlijke en golvende kermisattractie.

Onveilige verkeerssituaties
“De verzakkingen zijn het gevolg van het verdwijnen van veenlagen door een extreem lage grondwaterstand”, legt de gemeente uit. “Op meerdere plekken is de Soemeersingel verzakt. Dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties.” De gemeente pakt deze schade nu aan om de weg weer veilig en toekomstbestendig te maken.

De bedoeling was eigenlijk dat de herstelwerkzaamheden al begin 2024 zouden plaatsvinden, maar door verschillende oorzaken liep het project telkens weer vertraging op. Eerst bleek dat het onderliggende veen was verontreinigd en in maart van dit jaar kon de gemeente geen aannemer vinden die het werk wilde uitvoeren voor het budget dat Deurne ervoor had uitgetrokken.

Monumentale bomen
Nu gaat aannemer Den Ouden Groep dan toch in opdracht van gemeente Deurne beginnen aan de werkzaamheden. “We verwachten het herstel binnen het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget te kunnen uitvoeren”, zegt waarnemend wethouder Marjan Vrijnsen-de Corte. Het eerste deel van de aanpassingen wordt uitgevoerd tot en met vrijdag 19 december. In januari 2026 wordt het werk hervat op andere delen van de weg. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in mei van volgend jaar afgerond.

Na onderzoek naar de staat van het hoogveen, de wortels van de bomen en de aanwezige flora en fauna is gebleken dat er bij het herstel van de weg voorzichtig moet worden omgegaan met de monumentale bomen langs de weg. “De conclusie is dat voor het sparen van de monumentale bomen niet diep ontgraven kan worden. We kunnen tot aan de wortels van de bomen het bestaande wegdek, fundering en grond verwijderen en daar een nieuwe fundering en wegdek aanbrengen”, vertelt Vrijnsen-de Corte. “Ook hebben we gesproken met het waterschap over de aanpak, omdat er een watervergunning voor dit werk is vereist.”

Wieken
De weg wordt niet helemaal strak getrokken, maar op zeventien specifieke plekken aangepakt. Met een groepje van ongeveer twintig omwonenden werden daarvoor in augustus 2023 tijdens een wandeling de belangrijkste problemen van het golvende wegdek in kaart gebracht. Op verzoek van de dorpsraad en buurtbewoners komen er op acht locaties, ter hoogte van de wieken (zijkanalen) van de Helenavaart, licht verhoogde plateaus in het wegdek.

Om ervoor te zorgen dat de Soemeersingel ondanks de niet diepe ontgraving toch stevig en veilig wordt, is gekozen om een raster in de onderlaag aan te brengen. Dat wordt volgestort met het asfalt dat van het wegdek wordt afgeschraapt. Volgens de gemeente ontstaat hiermee een solide fundering voor de nieuwe weg.

60 kilometer per uur
Op plekken van de verzakkingen wordt de Soemeersingel afgewerkt met nieuwe zwarte betonklinkers, het fietspad wordt met witte klinkers aangegeven. De reden voor de keuze van klinkers in plaats van asfalt is dat er bij eventuele toekomstige verzakkingen dan makkelijker kan worden ingegrepen. “Na het herstel van de weg kunnen we de Soemeersingel weer veilig gebruiken met 60 kilometer per uur, waarvoor hij bedoeld is”, besluit Vrijnsen-de Corte.

In de eerste fase wordt gewerkt aan het gedeelte van de Soemeersingel, vanaf huisnummer 149 tot aan de aansluiting met de Helenaveenseweg richting Griendtsveen. Tijdens de werkzaamheden is de weg op die plek afgesloten voor al het verkeer, ook voor fietsers. Omleidingen worden ter plaatse aangegeven. Woningen blijven te voet of met de fiets aan de hand wel bereikbaar.

Tijdens de kerstvakantie is de weg weer volledig toegankelijk. In januari 2026 wordt de werkzaamheden hervat op andere delen van de weg, die duren tot mei volgend jaar.

Lees ook: nieuwsdossier – Verzakkingen Soemeersingel

Foto: Jens Ingenieurs & Adviseurs

Lekkage van nafta uit ondergrondse pijpleiding scenario voor grote rampoefening in Bakel

Voor wie vrijdagochtend in de buurt van de Fabrieksloop aan de rand van Bakel voorbijkwam, leek het alsof er net een grote ramp was gebeurd. Brandweerlieden liepen rond met gasmaskers op en aan de oever van de sloot lag een bewusteloze man. Gelukkig ging het om een oefening van diverse hulpdiensten, die trainden aan de hand van een scenario waarbij nafta was vrijgekomen uit een ondergrondse pijpleiding.

Tussen Rotterdam en het Ruhrgebied liggen een aantal ondergrondse transportbuizen, waarvan er ook het gebied in Bakel doorkruisen. Bij de oefening was er zogenaamd illegaal een aftapping gemaakt in de grond op de pijpleiding. Hierbij was een lekkage ontstaan waardoor er gevaarlijke vloeistof vrijkwam, die zich verspreide op het gras over een oppervlakte van tien bij twintig meter.

Er werd gespeeld dat een wandelaar die zijn hond aan het uitlaten was, de Nafta rook en 112 belde. De vloeistof ziet de man ook drijven op het water in De Fabrieksloop, die uitkomt in de Zuid-Willemsvaart. Omdat de voorbijganger ook een landmarker ziet staan, belt hij het nummer van de controlekamer van RRP (Rotterdam-Rijn Pijpleiding), waarna wordt opgeschaald naar het bedrijfsnoodplan.

Volgens het draaiboek van de veldoefening raakt de wandelaar door de sterk geurende vloeistof buiten bewustzijn en moet de brandweer hulp verlenen. Bij de training waren naast de lokale hulpdiensten ook crisismedewerkers aanwezig van RRP, AGPM (Antea Group Pipeline Management) en SMT. De oefening was bedoeld om ervoor te zorgen dat al deze partijen in een echte rampsituatie goed op elkaar ingespeeld zijn en adequaat kunnen handelen.

Lees ook:

Foto’s: Harrie Fotografie/Danny van Schijndel