Elektrische busfabrikant Ebusco gaat maritieme batterijen leveren voor het eerste nieuwbouw waterstof-binnenvaartschip ooit. Daarvoor heeft het Deurnese bedrijf een raamovereenkomst gesloten met Oechies Elektrotechniek waarbij Ebusco een jaar lang maritieme batterijpakketten levert voor de binnenvaart.
Het gaat in eerste instantie om de levering van 36 batterijpakketten voor het schip de WEVA Antonie 1. Daarmee kan het grote diesel aggregaat van het vaartuig volledig worden vervangen. Het binnenvaartschip krijgt een lengte van 135 meter en een laadvermogen van 3.700 ton en zal na de bouw door Nobian Industrial Chemicals B.V. worden ingezet voor het transport van zout tussen Delfzijl en de haven van Rotterdam.
Grotere impact
CEO Peter Bijvelds van Ebusco is blij met de overeenkomst, waarbij in totaal 10 megawatt uur aan batterijen wordt geleverd: “De afgelopen tien jaar hebben we ruime ervaring opgedaan met de toepassing van batterijen bij grootgebruikers van energie. Door onze kennis op het gebied van batterijtechnologie ook in te zetten in andere industrieën, kunnen we samen een nog grotere impact maken op onze weg naar zero emissie transport. We zijn dan ook trots om samen met Oechies Elektrotechniek de handen ineen te slaan op weg naar een schone binnenvaart.”
Waterdicht
De Ebusco Maritime Batteries beschikken over een maritieme certificering en zijn onder meer gekeurd op strenge eisen wat betreft waterdichtheid en brandveiligheid. “Dankzij de keuze voor LFP-technologie zijn de maritieme batterijen niet alleen een uitermate veilige keuze, maar beschikken ze ook over hoge vermogensdichtheid en thermische stabiliteit”, meldt Ebusco.
Belangrijke stap
Directeur Johan van der Sluis van Oechies Elektrotechniek legt uit dat de bouw van de WEVA Antonie 1 een belangrijke stap is in de verduurzaming van de sector. “We zijn verheugd om voor dit project op te trekken met andere pioniers in de energietransitie. Dankzij Ebusco’s jarenlange ervaring in de transitie naar zero emissie bussen, kunnen we met hen bouwen op een ervaren en slimme partner op het gebied van batterijtechnologie.”
Foto: NPRC