Aan de plannen die de gemeente heeft voor 57 woningen op het terrein aan de Katoenstraat 6 in Deurne, zitten volgens ProRail meerdere nadelen. Vooral vanwege de verwachte hinder die toekomstige bewoners zullen ervaren wat betreft trillingen, heeft de spoorbeheerder een zienswijze ingediend tegen het huidige ontwerpbestemmingsplan van gemeente Deurne.
ProRail zegt dat de keuze om zo dicht te bouwen naast een groei-locatie voor spoorvervoer de nodige risico’s met zich meebrengt. De lijn Eindhoven-Venlo is onderdeel van landelijke ambities, waarbij goederen- en reizigersvervoer in de toekomst op dit traject zullen toenemen.
Geluidsoverlast
“De geplande woningbouw bevindt zich in een gebied met zeer hoge geluidbelastingen. Daarnaast kan trillinghinder optreden doordat niet aan de streefwaarden voor nieuwe situaties uit Richtlijn SBR B wordt voldaan”, aldus ProRail.
De streefwaarden voor bestaande situaties, waar wel aan wordt voldaan, zijn volgens de spoorbeheerder hoger omdat er bij het vaststellen van die waarden vanuit is gegaan dat bewoners van bestaande woningen enigszins gewend zijn aan trillingen.
Actief informeren
“De toekomstige bewoners van de nieuwbouwwoningen zijn hier niet aan gewend en zullen ook geen trillinghinder verwachten in hun nieuwe woning”, aldus ProRail. Die wil daarom dat de gemeente toekomstige bewoners actief gaat informeren over de overlast van trillingen die zij in hun nieuwe woning kunnen ondervinden.
Tasveld
Ook is ProRail niet blij met het vele verkeer dat nu al van de nieuwbouw aan de zuidzijde van het station via het fietspad Tasveld over het reizigersoverpad van het station, richting het stationsplein gaat. “Het reizigersoverpad wordt hier oneigenlijk gebruikt als interwijkroute, wat conflicteert met de treinreizigers.”
Op basis van die ontwikkeling wil ProRail dat er voor de plannen aan de Katoenstraat betere afspraken worden gemaakt over de ontsluiting van het nieuwe wijkje: “In het ontwerpbestemmingsplan maken wij niet op hoe de langzaam-verkeersroute tussen de ‘Katoenstraat’ en het centrum gaat verlopen.”
Op het terrein langs het spoor heeft de gemeente het voornemen om 37 rijwoningen en 20 duplexwoningen te bouwen. Van de rijwoningen zijn er 20 bestemd voor de sociale huur. De gemeente Deurne wil in het kader van een transformatieproject de percelen grond aan de Katoenstraat verkopen aan bouwbedrijf Bots Wonen.
Lees ook: Plannen voor 57 nieuwe woningen in Katoenstraat Deurne
Foto: Pexels