7.7 C
Deurne
dinsdag 23 april 2024
Home- DeurneRuim derde van Peelbewoners had last van F-35; meeste lawaai in Deurne,...

Ruim derde van Peelbewoners had last van F-35; meeste lawaai in Deurne, Milheeze en Merselo

De belevingsvlucht van Defensie met de F-35 die dinsdag 18 oktober boven de Peel vloog, heeft bij ruim één op de drie mensen in de regio gezorgd voor hevige hinder. Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Invior dat de reacties van 5200 omwonenden uit dertien gemeenten heeft geïnventariseerd.

De reacties van de respondenten liepen uiteen van ‘wat een kabaal of lawaai’ en ‘angstaanjagend’ tot ‘storend’ en ‘mooi om te zien’. Iets minder dan de helft van de personen die de enquête invulde, omschrijft het geluid als ‘hard’. Bijna een kwart van de respondenten in de regio geeft aan de trilling van het geluid als hevig te ervaren.

Schrikken
Vooral bij kinderen zorgde het geluid van het jachtvliegtuig voor situaties die werden omschreven met woorden als ‘angst’ en ‘schrikken’. De belevingsvluchten hadden in iets minder dan de helft van de gevallen veel of zeer veel invloed op zorgbehoevenden. Hierbij worden in de beantwoording van de vragenlijst vaak kernwoorden als ‘angst’ en ‘paniek’ gebruikt. Diezelfde bewoordingen worden door de respondenten gebruikt over de invloed van het geluid op vee. In iets meer dan de helft van de gevallen werd aangeven dat de dieren er veel of zeer veel last van hadden.

Pieken van 92 dB
Uit metingen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) blijkt dat de geluidspieken van de overvliegende F-35 het hoogst waren in Merselo met 92 dB, in Milheeze met 91 dB en in Deurne-Walsberg met een piekniveau van 90 dB. Bij de andere meetstations lagen de piekwaarden beduidend lager met 84 dB in Helmond-Dierdonk, 89 dB in Helmond-Brouwhuis, 82 dB in Overloon en in Smakt/Holthees werd 87 dB gemeten.

Grote groep zeer negatief
In de enquête van Invior is inwoners van de regio ook gevraagd hoe zij staan ten opzichte van de mogelijke heropening van vliegbasis De Peel. Een relatief grote groep is zeer negatief. Respondenten die direct onder de vliegroutes wonen, zijn hierbij veel negatiever dan mensen die zich niet onder de vliegroutes bevinden. Uit de gegevens blijkt dat hoe verder een gemeente weg ligt van de vliegbasis, hoe positiever de houding is ten opzichte van mogelijke heropening van de basis. De weerstand is volgens het onderzoek het grootst in Gemert-Bakel en Venray.

Stikstofberekening
Defensie is van plan om in de toekomst F-35’s periodiek te laten opereren vanaf de Luitenant-generaal Bestkazerne die hiervoor op termijn moet worden omgebouwd tot Vliegbasis De Peel. Of het plan hiervoor door kan gaan is nog van verschillende factoren afhankelijk waaronder een stikstofberekening en luchthavenbesluit.

Haalbaarheid
Voordat er verder wordt gegaan met de procedure wil Defensie eerst dat die berekening wordt uitgevoerd om inzichtelijk te maken of het haalbaar is om te komen tot een luchthavenbesluit. Hierbij berekent Defensie de stikstof op basis van alle huidige en toekomstige grondgebonden en luchtgebonden activiteiten. De verwachting is dat Defensie de uitkomsten van de berekeningen begin 2023 heeft waarna de staatssecretaris van Defensie een besluit neemt of hij wel of niet door gaat met de procedure om te komen tot een luchthavenbesluit.

Regionaal plan
Als wordt besloten om op basis van de uitkomsten van het stikstofonderzoek de procedure voort te zetten, licht Defensie bestuurlijk en ambtelijk toe welke vervolgstappen zij gaan zetten. “Op grond hiervan stellen wij een regionaal plan van aanpak op dat richting geeft aan de wijze waarop wij het proces van Defensie volgen”, geeft burgemeester Greet Buter van Deurne aan.

De gemeente werkt hierbij samen met Venray, Gemert-Bakel, Land van Cuijk, Helmond, Horst aan de Maas, Bergen, Boekel, Someren, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Gennep en Asten. De groep van gemeenten werkt bestuurlijk en ambtelijk ook nauw samen met de provincies Limburg en Noord-Brabant.

Foto: Defensie

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen