10.4 C
Deurne
woensdag 13 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneSupergespecialiseerde auto’s uit Deurne gaan de wereld over als lesmateriaal

Supergespecialiseerde auto’s uit Deurne gaan de wereld over als lesmateriaal

Elektrische auto’s met storingen – ja, je leest het goed – die maken ze bij Spreeuwenberg Engineering & Education in Deurne. De voertuigen, voornamelijk van het Volkswagen e-up model, dienen als leermiddel voor de automonteurs van de toekomst.

Er staat er één bij het Hub van Doornecollege en bij het Summa College in Helmond. Maar bijvoorbeeld ook Duitse en Engelse scholen hebben een Deurnese brok engineering in huis. Deze week levert Spreeuwenberg de honderdste elektrische educatie-auto af in anderhalf jaar.

“De vraag is megasnel gegroeid. Dat hadden we niet verwacht toen we hiermee begonnen”, zegt eigenaar Carlo Spreeuwenberg. Het Deurnes bedrijf nam de productie van dit soort auto’s over van Electude, een Nederlandse aanbieder van lesprogramma’s in de automotive branche. Inmiddels rekenen ze ook Thepra, de Duitse equivalent hiervan, tot één van hun grootste afnemers.

Van wagen naar educatiemiddel
Als de auto’s aankomen op het bedrijventerrein Kranenmortel zijn het nog gewone, jong gebruikte elektrische wagens, vertelt bedrijfsleider Jord Keuten. “We bouwen ze om tot educatievoertuig en brengen ze weer in nieuwe staat. Meestal gaat het om e-ups, maar we doen ook andere modellen op aanvraag.”

In elk exemplaar zit zo’n 120 uur werk. Dat gebeurt niet via een lopende band, zoals mensen misschien kennen van autofabrieken, maar op vier bruggen waar telkens één auto op staat. De monteur loopt hierlangs en doet zo steeds hetzelfde stukje werk per auto.

Auto aan het infuus
Voor leken lijkt het alsof de wagen aan een infuus hangt als hij ‘in trainingsstand’ staat. Vanuit de achterkant en bij de voetenruimte lopen dikke, zwarte en oranje kabels. Die zijn aangesloten op zogenoemde ‘break-out boxen’, legt Jord uit.

“Leerlingen kunnen via die boxen achterhalen om wat voor storing het gaat en kunnen zich richten op het oplossen hiervan zonder de auto te hoeven openschroeven. Dat scheelt tijd en bovendien zorgt het ervoor dat de auto zelf langer meegaat.”

Tot een paar jaar terug stonden er vooral voertuigen met een verbrandingsmotor op scholen en bij trainingsinstituten. Maar de monteur van de toekomst krijgt natuurlijk steeds meer te maken met elektrische vervoermiddelen. “De meeste systemen, zoals het koel- en remsysteem, zijn bij een elektrische variant heel anders dan bij een gewone auto. Met onze educatiemodellen kunnen ze die systemen in kaart brengen en nameten.”

Wereldwijde afzet
Het ombouwen van gewone auto’s naar leermiddelen is heel specialistisch werk. Voor zover Spreeuwenberg weet, is er in Nederland één ander bedrijf dat zich hiermee bezighoudt op kleinere schaal. De buitenlandse concurrentie is onbekend, maar het loopt niet over van dit soort bedrijven. Dat blijkt wel uit het feit dat de Deurnese e-ups en andere modellen over de hele wereld gaan.

Deze week viert de Deurnese onderneming dat het honderdste exemplaar ‘van de brug rolt’. Carlo: “We vinden het zelf heel normaal, maar eigenlijk mogen we er wel meer bij stil staan, vandaar een feest voor onze afnemers, partnerbedrijven en anderen met wie we samenwerken.”

Na het vieren van deze mijlpaal heeft Spreeuwenberg alweer iets nieuws op stapel staan, de ontwikkeling van een trailer training model. Ook voor trailers geldt dat de technologie in rap tempo verandert. Vrachtwagenmonteurs in opleiding moeten kunnen werken met educatiemodellen die up-to-date zijn, vinden ze hier. Dus op naar de volgende honderd…

Foto’s: Harold van der Burgt

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen