De uit Deurne afkomstige Monique van Zeeland wist al van kleins af aan dat ze kapster wilde worden. Na onder andere in loondienst te hebben gewerkt, een eigen zaak te hebben gerund en als importeur werkzaam te zijn geweest, is ze nu de ontwikkelaar van een eigen verzorgingsproduct speciaal voor krulhaar.
Eind vorige maand presenteerde ze haar eerste lijn van producten voor mensen met krullend haar die kunnen worden gecombineerd met de speciale kniptechniek uit Puerto Rico die Monique ook beheerst. “Veel mensen die zelf geen krulhaar hebben, weten niet hoe lastig het kan zijn om het te goed te verzorgen en in model te houden”, zegt Van Zeeland. Het werd haar missie om haaroplossingen te bedenken voor krullenbollen.
Helmond
Voor Monique begon haar eerste contact met de kapperswereld op haar vijftiende als zaterdaghulp bij de kapsalon van Nico van de Kerkhof in Helmond. Een jaar later besluit ze een opleiding te gaan volgen aan de kappersschool om van haar passie haar werk te kunnen maken. Na het behalen van haar diploma werkte ze nog twee jaar fulltime als kapster bij Nico. De tot dan toe nog in Deurne woonachtige Van Zeeland verhuist vervolgens voor de liefde naar Helmond, waar ze de volgende stap zet met het openen van een eigen zaak.
Haar passie voor het kappersvak is zo groot dat ze op haar twintigste een eigen ruimte gaat huren en onder de naam Haarmode Monique voor zichzelf begint. Inmiddels heeft ze zich gespecialiseerd in pruiken en haarwerken. Daarom breidt ze haar salon in de Helmondse Ameideflat uit onder de naam Pruikspecialist. Hiermee was haar zaak ook een welkome aanvulling op de andere daar gevestigde zorginstellingen.
Krullen
In 2018 zag ze dat er ook een specialisatie was in het knippen van krullen. Dit trok haar aandacht omdat ze zelf ook krulhaar had. Na bijna 15 jaar besloot Monique in 2019 om haar salon te verkopen en op een andere locatie zonder personeel verder te gaan. Vanaf nu richtte ze zich volledig op het knippen en verzorgen van krullend haar en staat ze sindsdien ook bekend als de ‘krullenkapper’.
De techniek die Monique toepast is een speciale methode die is ontwikkeld in Puerto Rico. Omdat ze de kniptechniek in Nederland toepaste, werd Van Zeeland door bedenkster Alanna op een gegeven moment uitgenodigd om elkaar eens een keer te ontmoeten in Puerto Rico. In maart 2020 reisde ze af naar het Caribische eiland. “Van haar heb ik nog veel dingen bijgeleerd en ik mocht ook assisteren bij officiële fotoshoots en een modellenwedstrijd”, zegt Monique.
Een paradijs voor de Deurnese kapster, totdat de coronapandemie uitbrak en ze vastzat in Puerto Rico. “Alle verdere geplande activiteiten werden afgezegd en ik moest in mijn appartement blijven. In de eerste instantie was het niet duidelijk of ik terug naar huis kon in verband met de corona-uitbraak, maar na twee dagen onzekerheid bleek er toch nog een vlucht beschikbaar en de dag erop ben ik opgelucht teruggevlogen”, vertelt Van Zeeland.
Haarverzorgingsproducten
Tijdens haar verblijf op het eiland bij Alanna maakte Monique ook kennis met de bijbehorende haarverzorgingsproducten die in combinatie met de speciale kniptechniek worden gebruikt. Daar zouden in Nederland ook veel mensen baat bij kunnen hebben, dacht Van Zeeland: “Ik werd dus officiële importeur van de krul-producten.”
Maar het voortdurend importeren van al die producten betekende dat er telkens hele containers van het Caraïbisch gebied deze kant op moesten komen. Op een ochtend tijdens een snorkelvakantie zag ze zo’n immens containerschip langsvaren. “Plotseling voelde ik een knoop van bezorgdheid in mijn maag, omdat ik besefte dat mijn producten misschien wel aan boord van dat schip waren. Dit kon zo niet langer! Er moest iets veranderen! Als ik zo kan genieten van het leven in de zee, dan moet ik ook mijn steentje bijdragen aan het behoud ervan”, zegt Monique.
Duurzame manier
Zo begon haar missie om op een meer duurzame manier de producten in ons land zelf te produceren. “Ik begon met het testen van Nederlandse materialen, maar niets voldeed aan mijn verwachtingen. Dus besloot ik met een producent te gaan praten om zelf helemaal iets nieuws te ontwikkelen”, aldus de krullenkapster.
In eerste instantie leek het een onmogelijke taak, vertelt Monique: “Totdat deze zin op mijn netvlies bleef kleven: ‘Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien’. Ik zal je de twee jaar aan bloed, zweet en tranen besparen, maar we hebben het voor elkaar gekregen.” Daarop volgt voor Van Zeeland nog een jaar van gesprekken voeren met ontwerpers, verpakkingen uitzoeken en het bedenken van een manier om het merk te lanceren.
Overdonderd
Eind vorige maand was het dan zover. Via Instagram, Facebook en andere social media presenteerde ze aan al haar klanten en volgers de nieuwe producten onder de naam Curly Boost. “Het blijft tot op het laatste moment spannend hoe het ontvangen zal worden, maar ik was overdonderd door de reacties die ik kreeg, er is zo positief op gereageerd”, zegt Monique.
Plannen voor de toekomst heeft ze nog genoeg. “Ik wil nog meer producten gaan ontwikkelen en hopelijk mijn merk ook buiten Nederland verkopen. Daarnaast wil ik mijn kennis overdragen aan andere salons door trainingen te gaan geven. Maar het belangrijkste is mensen met krullen blij maken.”
Foto’s: Josanne van der Heijden/Haarmode Monique