10.1 C
Deurne
maandag 25 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 16

Fatbike-bestuurder en wielrenner botsen frontaal tegen elkaar op Stippelberg in De Rips

Een wielrenner en een fatbike-bestuurder zijn vrijdagmiddag rond 16.15 uur frontaal met elkaar in botsing gekomen op het fietspad aan de Stippelberg in De Rips. Volgens de politie was de 13-jarige jongen op de fatbike bezig met kijken op zijn telefoon en zag hij daarom de tegemoetkomende fietser niet.

Hierdoor klapten de twee in volle vaart op elkaar. De jongen op de fatbike raakte hierdoor tijdelijk buiten kennis en liep letsel op aan zijn hals. De wielrenner raakte gewond aan zijn gezicht, schouder en borst.

Beiden zijn door ziekenwagenpersoneel ter plekke geholpen. De wielrenner is daarna met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de fatbike-bestuurder. Het fietspad was in verband met het ongeval tijdelijk in beide richtingen afgesloten.

Foto’s: Danny van Schijndel

Educatieve leskist leert kinderen over geschiedenis van kasteelruïne in Deurne

Leerlingen van basisschool De Peelparel in Helenaveen hebben als eerste kennis mogen maken met de educatieve leskist met daarin diverse opdrachten, speelelementen en verkleedkleren. Hiermee leren ze over het lokale erfgoed, zoals de kasteelruïne in Deurne.

Jarenlang vertelde Frans van de Pas over de geschiedenis van het gebouw aan het Haageind in Deurne aan leerlingen van de groepen 5 en 6 van de veertien Deurnese basisscholen. Toen hij daar in maart 2022 mee stopte, hebben Frans van de Pas en Henk Goorts twee films opgenomen, die een plek hebben gekregen in het lesprogramma van de basisscholen en de kinderen kennismaken met de rijke geschiedenis van het kasteel.

Verschil tussen toen en nu
Initiatiefnemers Cultuureducatie Met Kwaliteit en LEEF! wilden de beleving van die films een extra dimensie geven. Daarom lieten ze Ontwerpstudio BOMM de speciale leskist ontwikkelen. Die biedt de mogelijkheid om de films in de klas te bekijken en om dieper in te gaan op de thema’s die erin worden behandeld. Het materiaal is speciaal samengesteld voor gebruik in de klas en zorgt bij de leerlingen voor bewustwording, waardering en het besef van het verschil tussen toen en nu.

Voor de het maken van de twee films sloegen Frans van de Pas en Pieter Koolen van heemkundekring H.N. Ouwerling de handen ineen om samen met leden van verschillende toneelverenigingen en de heemkundekring de verhalen te verfilmen. Van de Pas nam zelf de rol als regisseur op zich en het geheel werd geproduceerd door Henk Goorts van VisioVideoWorks.

Nacht van het Witte Doek
De films ‘Terug naar het klein en groot kasteel’ en ‘Het verhaal van Meindert’ gingen in 2023 in première tijdens De Nacht van het Witte Doek. Daarbij werd toen ook bekendgemaakt dat de twee producties als lesmateriaal gingen fungeren bij basisscholen in Deurne. Nu zijn nog meer onderdelen gecombineerd in de leskist, waarmee de kinderen worden meegenomen op een avontuurlijke reis door de tijd.

Alle basisscholen in de gemeente Deurne mogen de leskist gratis gebruiken. Hiervoor kunnen ze contact opnemen met i.vanberlo@dewieger.nl.

Foto’s: Ontwerpstudio BOMM/Basisschool De Peelparel

Ebusco voorlopig gered; aandeelhouders akkoord met extra ophaalronde voor 36 miljoen

Busfabrikant is voorlopig gered en mag opnieuw met een uitgifte van extra aandelen proberen om 36 miljoen euro op te halen. Dat is donderdagmiddag besloten in de buitengewone aandeelhoudersvergadering van het Deurnese bedrijf. Hoewel er een akkoord werd gegeven voor het reddingsplan waren een aantal aandeelhouders zeer kritisch over de prestaties van het bedrijf.

Voor Ebusco is met deze goedkeuring een eerste drempel genomen van een hele reeks uitdagingen. Te beginnen met er voor zorgen dat de verkoop van de aandelen ook daadwerkelijk 36 miljoen gaat opleveren.

Stekker eruit
Als dat niet lukt is in de eerste drie maanden van volgende jaar het geld op bij het bedrijf en gaat alsnog de stekker eruit. Mochten bepaalde aandeelhouders niet meedoen, dan betekent dit wel dat hun huidige belang verwatert en dus hun inspraak. Naast de zorgen over het bij elkaar krijgen van de 36 miljoen is er bij enkele aandeelhouders ook twijfel of dit bedrag wel voldoende is om Ebusco weer op de rails te krijgen.

Om de marktwaarde bij de uitgifte van de aandelen te verhogen, worden vijf gewone aandelen geconsolideerd tot één gewoon aandeel. Hiermee verandert de waarde per gewoon aandeel van 0,01 naar 0,05 euro en het aantal uitstaande aandelen wordt aangepast van 73.088.382 naar 14.617.676.

Nieuwe CEO
Naast de toestemming voor de nieuwe uitgifteronde van aandelen werd donderdag ook de benoeming van Christian Schreyer tot lid van de Raad van Bestuur met de titel Chief Executive Officer (CEO) goedgekeurd door de aandeelhouders. Er is wel een aanpassing gedaan in het beloningsbeleid van Schreyer. Aan hem worden 300.000 aandelen Ebusco toegekend, die drie jaar na zijn benoeming onvoorwaardelijk worden. Voorwaarde is wel dat Schreyer dan nog steeds voor het bedrijf werkt in de rol van CEO.

“Ebusco maakt een zeer moeilijke fase door. Ondanks dat ik me bewust was van de moeilijkheden, heb ik er in september voor gekozen om bij Ebusco te komen werken, gedreven door het potentieel van het bedrijf”, zegt CEO Christian Schreyer. Hij gelooft sterk in de prestaties van de Ebusco-bussen, zoals onder meer het laagste energieverbruik in de markt. “Met mijn grote bekendheid en ervaring in deze branche kan ik vol vertrouwen zeggen dat de producten van Ebusco een enorm potentieel hebben.”

‘Directeur Transformatie’
Een ‘Turnaround Plan’ moet er voor gaan zorgen dat de bussenbouwer die potentie op de juiste manier benut en Ebusco weer goed gaat lopen. De implementatie van het reddingsplan wordt geleid door een stuurgroep met daarin de nieuwe CEO, de COO, en CFO van het bedrijf. Daarnaast gaat Michel van Maanen de rol van ‘Directeur Transformatie’ vervullen. Hij was al sinds 1 oktober op consultancybasis actief voor de busfabrikant.

“We moeten Ebusco omdraaien. Samen met het Ebusco-team hebben we een plan ontwikkeld om een slankere organisatie te creëren, het vertrouwen in Ebusco als bedrijf voor al onze stakeholders te herstellen en onze financiële gezondheid te herstellen”, zegt Schreyer. “Met de verschuiving in de productiestrategie zal Ebusco zich concentreren op de engineering van zijn producten en de interne cascoproductie, terwijl de assemblageactiviteiten worden uitbesteed aan ervaren contractfabrikanten.”

Eén locatie in Nederland
Als onderdeel van het ‘Turnaround Plan’ moet bij Ebusco structureel jaarlijks circa 30 miljoen euro minder worden uitgegeven. Dat houdt onder andere in dat de faciliteiten in Deurne en Venray worden samengevoegd tot één locatie in Nederland. Daarnaast wordt de locatie in het Franse Rouen aangehouden. Wat dit precies betekent voor de ruim 700 werknemers die het bedrijf in juni nog had, is nog onduidelijk.

Ebusco heeft al een start gemaakt met de eerste reducties in fte’s en de eerste initiatieven om een slankere organisatie te creëren. Dit gebeurt mede door het terugdringen van verouderde processen. “Het management heeft een gestructureerd proces geïnitieerd om de vermindering van het aantal fte’s te beheersen, om ervoor te zorgen dat de uitvoering plaatsvindt met minimale verstoringen en kosten”, zegt Ebusco.

Schulden en boetes
Naast het reddingsplan heeft de Deurnese busfabrikant voor komende tijd ook nog een aantal andere financiële uitdagingen in de vorm van boetes voor achterstallige schulden en te late levering. Het gaat op dit moment om een bedrag van ongeveer 33 miljoen euro. Hierover is Ebusco in gesprek met de crediteuren om betalingsschema’s en alternatieve betalingsopties te bespreken.

Daarnaast wordt de busfabrikant geconfronteerd met boetes en directe schadevergoedingsclaims wegens te late levering van bussen. Woensdag verloor de bussenbouwer nog een kort geding over de annulering van een order van 45 elektrische bussen. Ebusco spande de rechtszaak aan tegen klant Qbuzz, die de bussen niet meer wilde afnemen en beslag liet leggen op enkele bankrekeningen van Ebusco. Donderdagochtend meldde de busfabrikant dat het bedrijf wel weer bij de bankrekeningen kan. In overleg met Qbuzz zijn de beslagen opgeheven. Tot slot heeft Ebusco een betalingsachterstand bij de Belastingdienst, waarvoor een deel van de activa is verpand.

‘Goed gepositioneerd’
Ebusco verwacht dat alle acties onder het redddingsplan voor eind 2025 zijn afgerond. “Ik ben volledig gefocust op de uitvoering van het ‘Turnaround Plan’. Ik geloof dat Ebusco met deze aanpak, onze bewezen producten en de steun van onze aandeelhouders en de kapitaalmarkten goed gepositioneerd is om te voldoen aan de aanhoudend grote vraag naar elektrische bussen op de Europese markt”, aldus Schreyer.

Bij het management van Ebusco vinden naast de officiële aanstelling van de nieuwe CEO nog een aantal wijzigingen plaats. De taken van de Chief Technology Officer (CTO) worden gecombineerd met die van de Chief Operating Officer (COO), om te komen tot een slankere organisatie en een kleinere omvang van het managementteam.

CFO Jurjen Jongma, die begin september startte bij Ebusco, gaat de onderneming verlaten na afronding van de voorgenomen claimemissie. Jurjen heeft inmiddels twee kapitaalinjectierondes voor Ebusco geleid en zegt uit te kijken naar een nieuwe uitdaging. Ebusco meldt dat de zoektocht naar een nieuwe CFO is gestart en dat Jurjen beschikbaar blijft om zijn taken over te dragen aan zijn opvolger.

Foto: Ebusco

Busje met Duitse muzikanten raakt van de weg op A67 in Liessel en belandt op zijn kant

Een busje met drie Duitse muzikanten is donderdagmiddag rond 15.15 uur van de weg geraakt en is daarbij op zijn kant terechtgekomen. Het voertuig dat vol met geluidsapparatuur en instrumenten lag, is leeggehaald door de brandweer. De inzittenden zijn in een ambulance onderzocht maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

Vanwege het ongeval is het verkeer op de snelweg in de richting van Venlo naar Eindhoven tijdelijk over één rijbaan geleid. Het is nog niet duidelijk wat de precieze oorzaak is geweest van het eenzijdige ongeval.

Foto’s: Harrie Grijseels

Voorbeschouwing SV Deurne tegen UDI’19; bekerduel met tegenstander van formaat

Voor het vaandelteam van SV Deurne staat er aanstaande zondag een bekerwedstrijd tegen UDI’19 (Uitspanning Door Inspanning) op het programma. Een tegenstander van formaat. De bezoekers uit Uden zijn namelijk de huidig lijstaanvoerder van de Vierde Divisie C, en spelen al sinds het seizoen 2010-2011 structureel op Hoofdklasse-/Divisie-niveau.

In deze periode kwamen de Udenaren bovendien nog twee seizoenen uit in de Derde Divisie B, oftewel het vierde niveau van het Nederlandse voetbal. Daarnaast is de club met om en nabij 1.700 leden een van de grootste voetbalverenigingen van het land. De laatste keer dat beide ploegen elkaar in officieel verband troffen, dateert van 1 februari 2015. Destijds zegevierden de blauwwitten met het kleinst mogelijk verschil door een rake vrije trap van Roy Tulmans.

Koploper
Met tweeëntwintig punten uit negen gespeelde competitiewedstrijden gaan de manschappen van hoofdtrainer Niels van Casteren momenteel fier aan kop. De Tricolores beleefden een pikstart aan het seizoen en wisten de eerste zes wedstrijden allemaal in winst om te zetten. Met name de 7-1 thuiszege op RKSV Nuenen was gedurende deze succesvolle reeks zeer indrukwekkend. In speelronde zeven verloor UDI’19 voor de eerste maal en bleek AWC nipt te sterk.

De ploeg herpakte zich echter het daaropvolgende weekend direct, en boekte een overtuigende overwinning op bezoek in Valkenswaard tegen de plaatselijke SV. Afgelopen zaterdagavond werd tot slot nog met 3-3 gelijkgespeeld in de thuiswedstrijd tegen SV Venray. Doordat naaste achtervolger RKSV Groene Ster een dag later niet verder kwam dan een puntendeling met opponent MASV, behielden de Udenaren de koppositie.

KNVB Beker
UDI’19 kwam eerder dit seizoen ook nog tweemaal uit in het KNVB-bekertoernooi. Begin september wisten de Tricolores Hollandia in Hoorn na verlenging uit te schakelen, maar enkele weken later verloor de ploeg op het eigen Sportpark Parkzicht van derdedivisionist VV Eemdijk en strandde zodoende in de laatste ronde voordat de betaald voetbalclubs zouden instromen.

In de personen van Lowie van Zundert en Jan van de Haterd herbergt UDI’19 twee buitengewoon doelgerichte aanvallers, en met ieder zeven competitietreffers bewijzen beide heren erg makkelijk het net te kunnen vinden. Een stevige maar bovenal mooie uitdaging voor de Deurnese defensie om beide heren deze zondag van scoren af te houden.

Aantrekkelijk affiche
Net zoals afgelopen jaargang mogen de mannen van Frank Teeuwen het dus opnieuw tegen een sterke tegenstander opnemen in de tweede ronde van de districtsbeker. Vorig jaar verloor een strijdbaar en passievol spelend Deurne met 2-1 van vierdedivisionist RKSV Wittenhorst. Toen weerde het Deurnese vaandelteam zich kranig en bewees het in die wedstrijd bovendien zich goed te kunnen meten met een tegenstander van een hoger kaliber.

In de wetenschap dat bekerwedstrijden vaak wedstrijden op zich zijn, en dat de blauwwitten middels twee opeenvolgende competitieoverwinningen de laatste weken aardig op dreef zijn, kan het zo maar eens een interessante en spannende krachtmeting gaan worden.

Scheidsrechter Niels Cremers heeft aankomend weekend de leiding over het Brabants bekeronderonsje en hij wordt daarbij vanuit de KNVB geflankeerd door zijn assistenten Luc Scheijven en Bart Wilbers. Aanvang wedstrijd is om 14.30 uur.

Foto: Josanne van der Heijden

Kunstobjecten onder de loep tijdens taxatiedag bij Museum De Wieger in Deurne

Altijd al willen weten of dat schilderij of die tekening die je in huis hebt iets waard is? Zondag 3 november kun je het laten checken tijdens de taxatiedag die Museum De Wieger houdt in samenwerking met experts van Art Dumay, het moederbedrijf van Collectioneurs.nl.

Paul Dumay en Jan Coopmans taxeren die dag schilderijen, tekeningen, etsen, antiek en sculpturen. Ze informeren de bezitters van de kunstobjecten over de achtergronden ervan, de waardes en geven eventueel ook restauratieadvies. De aangeboden werken mogen zowel klassieke als moderne kunst zijn. Arne Bonsaksen informeert de kunstbezitters over achtergronden en geeft specifieke informatie over het aangeboden antiek.

Per persoon mag je maximaal drie objecten laten taxeren. Grotere kunstwerken mogen ook op een foto of met behulp van een afbeelding op een tablet of telefoon worden getoond. Deelnametickets kosten één euro en zijn verkrijgbaar via collectioneurs.nl. Hier kun je ook aangeven op welk tijdstip je aanwezig bent, zodat de taxateurs voor iedereen voldoende tijd in kunnen plannen. De entree bij De Wieger bedraagt 3 euro. Die betaal je op de dag zelf bij aankomst in het museum.

De taxatiedag vindt plaats op zondag 3 november van 11.00 tot 16.00 uur bij Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne. Op deze dag geldt voor alle bezoekers de gereduceerde entreeprijs van 3 euro, ongeacht of je voor de taxatiedag naar het museum komt of niet. Op vertoon van een geldige Museumkaart is de entree gratis.

Foto: Museum De Wieger

Ebusco kan weer bij bankrekeningen; handel in aandeel stilgelegd vanwege aandeelhoudersvergadering

De handel in het aandeel van de Deurnese busfabrikant Ebusco is sinds het begin van de buitengewone aandeelhoudersvergadering die donderdagmiddag plaatsvindt tijdelijk niet mogelijk. Ondertussen meldt Ebusco dat het bedrijf wel weer bij de bankrekeningen kan waar eerder beslag op was gelegd door klant Qbuzz. In overleg met het openbaarvervoersbedrijf zijn de beslagen opgeheven.

De vergadering van de aandeelhouders is bepalend voor de toekomst van Ebusco. Het bedrijf wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij de aandeelhouders, maar de vraag is of die daar nog wel trek in hebben.

Schulden en boetes
Het bedrijf worstelt al langere tijd met productieproblemen en zit nu in acute geldnood door onder andere achterstallige schulden en boetes voor te late levering. Dit heeft ertoe geleid dat de productie bijna volledig stilstaat. Bovendien heeft Ebusco een betalingsachterstand met betrekking tot bepaalde betalingen aan de Nederlandse Belastingdienst, waarvoor een deel van de activa is verpand.

Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op het hoofdkantoor in Deurne gaat Ebusco verdere details van het zogeheten ‘Turnaround Plan’ presenteren. Hiermee moeten de algehele prestaties van het bedrijf verbeterd worden en het vertrouwen van belanghebbenden in het bedrijf worden hersteld.

Contractfabrikanten
In het plan kiest Ebusco ervoor om de bussen wel zelf te ontwerpen en ontwikkelen, maar ze worden  geassembleerd door contractfabrikanten. De busfabrikant werkte in de beginperiode voor de eerste modellen van de elektrische bussen ook op deze manier met een assemblage-locatie in China.

Voor die nieuwe koers is onder meer een structurele jaarlijkse kostenreductie van circa 30 miljoen nodig. Verder wordt het aantal locaties teruggebracht van zeven naar vijf door onder meer de faciliteiten in Deurne en Venray samen te voegen op één plek. De bedoeling is dat Ebusco één locatie in Nederland krijgt en één in het Franse Rouen. Daarnaast wordt er gewerkt met drie contractfabrikanten.

Om het ‘Turnaround Plan’ uit te kunnen voeren wil Ebusco 36 miljoen euro aan extra kapitaal ophalen door extra aandelen uit te geven. De aandeelhouders stemmen daar op dit moment over tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Foto: Ebusco

Hoeveelheid huishoudelijk afval per inwoner in Deurne laagste van hele regio

De hoeveelheid huishoudelijk afval dat in de gemeente Deurne is ingezameld in 2023 ligt met 299,8 kilo per inwoner fors onder het landelijke gemiddelde en is het laagste van alle gemeenten in de regio. Ook het jaar ervoor werd in onze gemeente het minste huishoudelijk afval per persoon geproduceerd van de hele regio. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het gemiddelde van alle gemeenten in Nederland lag in 2023 op 453 kilogram huishoudelijk afval per inwoner. Het jaar ervoor was dat nog 460 kilogram. Na Deurne wordt er in Asten met 335,5 kilo het minste afval geproduceerd, gevolgd door Someren (351,2 kilo), Gemert-Bakel (460,3 kilo), Venray (491 kilo), Peel en Maas (561 kilo) en Horst aan de Maas (582,8 kilo).

Restafval
In die laatste gemeente is de hoeveelheid restafval juist het laagste van heel Nederland. In Horst aan de Maas werd 25,5 kilogram restafval per huishouden ingezameld. In de gemeente Deurne is dat 73,8 kilo. Het landelijke gemiddelde ligt op 177 kilogram per inwoner in 2023. Het jaar ervoor was dat nog 182 kilo. Met 713 kilogram per inwoner zamelde Ameland het meeste huishoudelijk restafval in.

In onze regio volgt wat betreft restafval na Horst aan de Maas de gemeente Asten met 59,50 kilo per persoon. Daarna staan op de ranglijst Someren (67,8 kilo), Gemert-Bakel (69 kilo), Venray (79 kilo) en Deurne (73,8). Het meeste restafval wordt in onze regio in de gemeente Peel en Maas ingezameld met 80,8 kilo per huishouden. Van gemeente Helmond zijn er van 2023 geen gegevens bekend over zowel de hoeveelheid huishoudelijk afval als de stroom aan restafval per inwoner

8,1 miljard kilo afval
In 2023 hebben de 342 gemeenten in Nederland 8,1 miljard kilo huishoudelijk afval ingezameld. De grootste afvalstromen zijn huishoudelijk restafval, groente-, fruit- en tuinafval (gft) en papier en karton. Ongeveer een kwart van de gemeenten zamelt minder soorten huishoudelijk afval gescheiden in en laat het afval na inzameling scheiden.

Papier en karton is een afvalstroom die al jaren afneemt door de digitalisering. Tijdens de coronapandemie stabiliseerde deze afvalstroom doordat er meer pakketjes werden verzonden, maar in 2023 is de afname verder doorgezet. Er werd dat jaar 41 kilogram per inwoner aan oud papier en karton ingezameld, tegen 43 kilogram per inwoner in 2022. In 2000 werd nog 64 kilogram per inwoner aan oud papier ingezameld. Op Schiermonnikoog werd in 2023 het meeste papier ingezameld: 159 kilogram per inwoner. In Den Haag het minste met 16 kilo per inwoner.

Gft-afval
In 2023 is met 92 kilogram per inwoner meer gft-afval ingezameld dan in het relatief droge jaar 2022, toen 89 kilo per inwoner werd ingezameld. In stedelijke gebieden met veel hoogbouw is minder ruimte voor afvalbakken voor het scheiden van afval zoals gft. Dit is terug te zien in de cijfers; waar Amsterdam met 4 kilogram gft per inwoner lager uitkomt dan gemiddeld. Het meeste gft-afval werd ingezameld in de niet-stedelijke gemeente Westerveld: 241 kilo per inwoner.

Steeds meer afval wordt gerecycled. Ingezameld afval wordt gescheiden en hergebruikt als nieuwe grondstof of als nieuw product. Dit wordt circulaire economie genoemd. De meeste gemeenten zetten in op scheiden van afval door de burger zelf van onder meer glas, plastic flessen, metaalverpakkingen en drankkartons (pmd). Uit kostenoverwegingen en doordat het rendement van zogeheten nascheidingsinstallaties beter wordt, laten steeds meer gemeenten hun restafval nascheiden. Dit houdt in dat de burger minder afval zelf gescheiden hoeft aan te bieden, maar de gemeente het afval (deels) ongescheiden inzamelt en verwerkt in een nascheidingsinstallatie.

In de gemeenten die hier al van gebruikmaken, werd in 2023 ongeveer 920 miljoen kilo restafval aangeboden bij een nascheidingsinstallatie. Dit komt neer op 139 kilogram per inwoner. Uit het aangeboden restafval worden voornamelijk kunststof en biogranulaat teruggewonnen. Het restant dat overblijft na de nascheiding, wordt in de meeste gevallen verbrand.

Foto: Pixabay

Miljoenenbesparing en samenvoeging locaties Deurne en Venray, maar Ebusco wil nog verder na debacle

Ondanks een verloren cruciale rechtszaak, heeft Ebusco uit Deurne donderdagochtend haar plannen voor de toekomst bekendgemaakt. De bussenbouwer wil het roer omgooien en kondigt een scala aan bezuinigingsmaatregelen aan.

Zo worden de twee locaties in Deurne en Venray gecombineerd tot één locatie, maar het bedrijf zegt niet waar die locatie dan moet komen en wat de gevolgen zijn voor het personeel. In juni werkten er nog 770 mensen.

Boetes
Ebusco zit in een slechte financiële positie. Het bedrijf moet nog allerlei rekeningen betalen met een totaalbedrag van 33 miljoen euro. Daarnaast moet het bedrijf ook boetes betalen, omdat het bussen te laat heeft geleverd. Én het bedrijf heeft achterstanden bij de belastingdienst. Ebusco zegt actief in gesprek te zijn met de ‘kritische’ schuldeisers om tot bijvoorbeeld een betalingsplan te komen.

Het Deurnese bedrijf verloor woensdag een kort geding tegen haar klant Qbuzz. Die mag van de rechter een order van 45 elektrische bussen annuleren. Ebusco wil de bussen die al gemaakt waren voor Qbuzz nu aan andere klanten gaan verkopen. Maar de inkomsten daarvan zullen pas volgend jaar zijn.

Salarissen
Qbuzz heeft beslag gelegd op één van de rekeningen van Ebusco. Een terechte beslaglegging, vond de rechter, omdat het bedrijf een boete van 1,2 miljoen euro moet betalen wegens de te late levering. De productie van de bussen ligt nu nagenoeg stil bij het bedrijf. Volgens de NOS gaf het bedrijf op de zitting aan deze week de salarissen niet meer te kunnen betalen als de beslaglegging niet wordt opgeheven. Maar dat kan de woordvoerder van Ebusco niet bevestigen.

“De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt”

De aandeelhouders van het bedrijf, dat in 2021 naar de beurs ging, komen donderdagmiddag bij elkaar in Deurne. Ebusco wil graag een extra uitgifte van aandelen. Dat zou 36 miljoen euro op moeten leveren. Maar het is de vraag hoe gretig de aandeelhouders toehappen, na een desastreus jaar. Het aandeel van Ebusco kelderde de afgelopen jaren van bijna 30 euro naar 50 cent.

Bezuinigingsmaatregelen
Ebusco moet de aandeelhouders ervan zien te overtuigen dat ondanks dit alles er nog toekomst zit in het bedrijf. Daarom heeft Ebusco nu dus een reeks aan bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Het wil de twee locaties in Nederland combineren tot één locatie. Het bedrijf wil de kosten met 30 miljoen terugbrengen. En het wil langzaam het productieproces weer opvoeren naar 40 tot 50 bussen per maand. Momenteel worden er 15 bussen per maand geproduceerd.

De nieuwe topman Christian Schreyer zegt in de verklaring nog veel vertrouwen te hebben in Ebusco. “Ik heb er in september voor gekozen bij Ebusco te gaan werken, gemotiveerd door de potentie van het bedrijf. De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt. Ik heb veel ervaring in deze industrie en kan met vertrouwen zegen dat de producten van Ebusco een enorme potentie hebben, maar dit is nog niet ten volle gebruikt door financiële uitdagingen.”

Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas

Foto: Ebusco

Muzikale ervaring is bij Nieuw Talent Orkest Vlierden niet vereist, maar plezier wel

Ook al heb je geen muzikale ervaring of kun je geen noten lezen, bij het Nieuw Talent Orkest van Fanfare Wilhelmina Vlierden kan iedereen meedoen die altijd al een blaas- of slagwerkinstrument heeft willen leren bespelen. Bij het project kunnen de deelnemers in tien repetities ervaren hoe het is om samen muziek te maken.

De eerste repetitie op donderdag 9 januari van volgend jaar wordt meteen een bijzondere; het Vlierdense muziekgezelschap wordt dan geleid door Guus Pieksma, initiatiefnemer van het Nij Talint Orkest uit Sneek.

De repetities die telkens op donderdagavond plaatsvinden, duren ongeveer twee uur. De vereniging zorgt voor een instrument en lessenaar en als je al weet welk instrument je wilt bespelen kun je daar advies over krijgen. De keuze bestaat uit onder andere de bugel, trompet, trombone, hoorn, altsaxofoon en slagwerk. Verder krijgen de deelnemers een complete orkestmap zodat ze meteen kunnen starten met hun nieuwe muzikale hobby.

De leden van het Nieuw Talent Orkest Vlierden sluiten het project na de tien repetities af met een feestelijk concert op zondagmiddag 16 maart.

De repetities vinden plaats op donderdagavonden (9 januari, 16 januari, 23 januari 30 januari, 6 februari, 13 februari, 20 februari, 27 februari, 6 maart, 13 maart) van 20.00 tot 22.00 uur in MFA ’t Huis aan de Pastoriestraat 20B in Vlierden.

Deelnamekosten voor het hele project bedragen 100 euro per persoon. Aanmelden kan via fanfare-vlierden.nl/nieuwtalentorkest.

Foto: Fanfare Wilhelmina Vlierden

Militaire oefening van Koninklijke Landmacht in regio Deurne

Defensie houdt van woensdag 13 tot en met vrijdag 15 november een oefening in de regio, waarbij ook in Deurne militairen met voertuigen en te voet te zien zijn. De training vindt plaats in het kader van de opleiding voor militairen van de Koninklijke Landmacht.

Bij de oefeningen die overdag, in de avond en ’s nachts plaatsvinden, moeten de leden van de 13 Lichte Brigade diverse opdrachten uitvoeren.

Deze militaire eenheid met gepantserde wielvoertuigen wordt ingezet voor gevechts- of vredesoperaties of bij rampen en calamiteiten wereldwijd. Daarnaast voert de 13 Lichte Brigade ceremoniële taken uit en ondersteunt het civiele autoriteiten in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland bij crisissituaties.

De gemotoriseerde brigade maakt onder meer gebruik van het Bushmaster-infanterievoertuig, open terreinwagens van Mercedes Benz en het nieuwe gepantserde Boxer-wielvoertuig in verschillende uitvoeringen.

Foto: Defensie

Nieuwe klap voor Deurnese bussenbouwer; Ebusco verliest kort geding over levering bussen

Bussenbouwer Ebusco uit Deurne heeft een kort geding verloren over de annulering van een order van 45 elektrische bussen. Ebusco spande de rechtszaak aan tegen klant Qbuzz, die de bussen niet meer wilde afnemen. Maar volgens de rechtbank hoeft Qbuzz dat ook niet te doen. De rechter vindt dat Ebusco zich niet houdt aan de afspraken die de bedrijven hebben gemaakt over de levering van de bussen.

In de afspraken staat dat Qbuzz de order voor de bussen mag annuleren wanneer Ebusco niet op tijd levert en Qbuzz de overschrijding van de termijn onredelijk vindt. De uiterste leverdatum van de bussen was in maart dit jaar. Toen levering van de bussen niet mogelijk was, werd de deadline verschoven naar september. De bedrijven spraken af dat Qbuzz de overeenkomst mocht ontbinden wanneer de bussen niet voor 1 december dit jaar geleverd konden worden.

Extra vertraging onaanvaardbaar
Ebusco kondigde later aan dat een deel geleverd zou gaan worden en de rest in week 7 van volgend jaar. Dat was voor Qbuzz onaanvaardbaar. Het bedrijf had de bussen nodig om in het noorden van het land een nieuwe dienstregeling te kunnen starten. Ebusco was van mening dat de ontbinding niet acceptabel was omdat een deel van de bussen al is gebouwd en snel geleverd zou gaan worden.

Maar de bussenbouwer uit Deurne kreeg ongelijk van de rechter. Qbuzz hoeft de extra vertraging niet te accepteren. Ook is de rechter bang dat er nieuwe vertragingen op de loer liggen, omdat de bussen nadat ze zijn gemaakt, nog niet direct klaar zijn om geleverd te worden.

Beslag op rekeningen
Qbuzz heeft ook beslag laten leggen op een van de rekeningen van Ebusco. De rechter is van mening dat ook dat terecht is gebeurd. Ebusco had namelijk 1,2 miljoen euro moeten betalen omdat de eerste leveringsdatum niet gehaald is. Het beslag wordt daarom ook niet opgeheven.

De uitspraak is een fikste tegenvaller voor Ebusco. Volgens de NOS liet het bedrijf op de zitting afgelopen maandag weten dat de salarissen niet meer konden worden betaald wanneer het beslag niet opgeheven zou worden. Het gaat al een tijd niet goed met het bedrijf. Donderdag wordt een aandeelhoudersvergadering gehouden, Ebusco wil graag 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders met een nieuwe uitgifte van aandelen.

Lees ook: Rekeningen bevroren en orders geannuleerd bij Ebusco; ‘Vooral domme pech’ volgens marktkenner

Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas

Foto: Ebusco