20.5 C
Deurne
zondag 27 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 108

Spoortunnel Binderendreef wordt bijna 10 miljoen duurder; totale kosten nu geschat op 23.975.000 euro

Dat de spoortunnel bij de Binderendreef in Deurne duurder zou worden door gestegen bouwkosten werd begin september al duidelijk. Toen werd er nog gesproken over ‘aanmerkelijk hogere lasten van circa 135.000 euro – lineair aflopend vanaf 2028 – per jaar’, maar nu heeft wethouder Helm Verhees ook het concrete bedrag genoemd: 9.825.000 euro meer dan de oorspronkelijke begroting van 2021.

Van de bijna 10 miljoen extra zal zover het er nu naar uitziet circa 8 miljoen door Deurne zelf opgehoest moeten worden. De Metropool Regio Eindhoven (MRE) heeft toegezegd dat zij het subsidiebedrag wel procentueel gaan ophogen, maar de provincie wil niet meebetalen aan de meerkosten. Noord-Brabant neemt alleen van de oorspronkelijke 13 miljoen 60 procent voor haar rekening en gemeente Deurne 40 procent.

Aanvullende subsidies
“Op de aanvraag van de MRE is inmiddels positief beschikt. De formele beschikking is nog niet ontvangen. Van de provincie Noord Brabant is op 5 september een schriftelijke afwijzing ontvangen op de aangevraagde, aanvullende subsidie, met als motivering dat de oorspronkelijk toegekende subsidie een maximum betrof”, legt wethouder Verhees uit. “Voor dit project wordt dus tot nu toe voor 53,4 procent subsidie toegekend. We zijn nog in gesprek met partijen voor aanvullende subsidies.”

De fractie van Transparant Deurne heeft raadsvragen gesteld over de mate waarin gemeente Deurne moet bijdragen aan de meerkosten: “Als gemeenteraad hebben we gekozen voor een tunnel aan de Binderendreef. Dat is een feit. Maar belangrijk hierbij is dat dit besluit genomen is in de vooronderstelling dat de gemeente bijdrage slechts zo’n één vijfde van de totale financieringskosten zou beslaan. Inmiddels is dit bijna de helft! Zonder de zekerheid dat het hierbij blijft!”

Open en eerlijk
Ook hekelt de partij de omslachtigheid waarmee de wethouder de meerkosten bekend heeft gemaakt: “Noch in de raadsinformatiebrief, noch in de commissievergadering kregen we enige uitleg over dit bedrag. We moesten gissen naar het totaal, we moesten zelf gissen naar de afschrijftermijn. Waarom is de gemeenteraad van Deurne hier niet gewoon open en eerlijk over geïnformeerd op 10 september?”

De tijd dringt ondertussen voor het al zeven jaar slepende hoofdpijndossier, want Prorail wil dat de gemeente uiterlijk 1 november aantoont dat de kosten voor de aanleg van de tunnel zijn gedekt. “Dit besluit heeft Prorail nodig om de aanbestedingsprocedure te kunnen opstarten. Indien dit besluit niet voor 1 november wordt genomen, zal realisatie tijdens de eerstvolgende treinvrije periode niet haalbaar zijn”, zegt wethouder Helm Verhees.

Mes op de keel
In het geval dat de aanleg van de tunnel tijdens die treinvrije periode (TVP) niet kan plaatsvinden, valt mogelijk niet alleen de steun van de MRE weg, maar komt de hele toekomst van het project op het spel te staan. “Daarmee komt tevens de voorwaarde voor de toegekende MRE subsidie, inhoudende dat het gehele project voor eind 2030 gereed en financieel afgerond is, in gevaar. Een nieuwe TVP kan waarschijnlijk pas jaren later toegewezen worden”, aldus Verhees.

Transparant Deurne vindt dat de gemeenteraad hiermee met de rug tegen de muur wordt gezet, omdat de raad nu door het college wordt voorgesteld om heel korte termijn in te stemmen met een investeringskrediet voor de kostenverhoging. “De gemeenteraad van Deurne krijgt het mes op de keel gezet. De raadsvergadering is op 29 oktober en de deadline is 1 november”, zegt Transparant Deurne.

Echte probleem
Dat de kosten hoger uitvallen in deze tijd zal volgens de partij weinig mensen verbazen. “Het echte probleem is dat het risico hiervan voor 80 procent bij de gemeente Deurne ligt; oftewel 250 euro extra voor iedere inwoner, baby’s meegerekend.”

De fractie van Transparant Deurne maakt zich ook zorgen over de financiële positie van Deurne omdat er naast de spoortunnel nog een aantal prijzige projecten lopen: “We lezen hoe het voorstel gedekt wordt, maar we lezen niets over de gevolgen van de gemeentelijke financiën? Gezien de forse investeringen de komende tijd van onder andere de schaalsprong, een nieuw zwembad, maar ook de tegenvaller op de Soemeersingel.”

Lees ook: Nieuwsdossier – Spoortunnel Binderendreef

Foto: gemeente Deurne

Voorbeschouwing VV Chevremont tegen SV Deurne; kans voor blauwwitten om zich te herpakken

SV Deurne reist zondag af naar Kerkrade voor een ontmoeting met VV Chevremont. Vorig seizoen zegevierden de blauwwitten met 1-2 in Zuid-Limburg en nam spits Stefan van der Werf beide treffers voor zijn rekening. Achteraf bleek dit ook de enige uitoverwinning in de competitie te zijn geweest, en deze statistiek hopen de Deurnenaren dit seizoen maar al te graag te gaan verbeteren.

Chevremont begon vorige week met een driepunter aan de competitie. Op bezoek bij promovendus s.v. Laar bleek een doelpunt van verdediger Casper Robijns voldoende te zijn voor de winst. De manschappen van hoofdtrainer René Trost – inmiddels bezig aan zijn tweede jaar bij Chevremont – bereikten daarnaast ook overtuigend de volgende ronde van de beker.

Door twee overwinningen op V.V. Schaesberg en Sportclub’25 en een gelijkspel tegen Olympia’18 eindigden de Limburgers met zeven punten bovenaan in hun poule. De loting koppelde Chevremont in de volgende ronde aan derdeklasser Eijsden.

Veranderingen
De spelersgroep van Chevremont onderging een aantal veranderingen deze zomer. Zo hing aanvoerder Roy Bejas op 37-jarige leeftijd zijn voetbalschoenen aan de wilgen, besloot Randy Eberhard ook te stoppen met voetballen en vertrok verdediger Raf Copier naar RKSV Bekkerveld.

Daarentegen werden op sportpark D’r Kaffeberg doelman Calvin Pötgens (Groene Ster), verdediger Tom Hanssen (EHC Hoensbroek), de middenvelders Kamyar Baroshi (EHC Hoensbroek), Marvin de Mey (V.V. Schaesberg), Mees Ruiters (KVC Oranje) en de aanvaller Didier Shell (EVV) als nieuwe spelers verwelkomd.

Herpakken
De mannen van Frank Teeuwen willen zich komend weekend ongetwijfeld gaan herpakken na de nederlaag in het openingsduel tegen GSV’28. Aan inzet en strijd lag het afgelopen zondag beslist niet, maar aan de bal ontbrak de blauwwitten iets te veel aan scherpte en precisie, waardoor de ploeg na het laatste fluitsignaal helaas met lege handen achterbleef.

Ook het Deurnese vaandelteam weet inmiddels welke tegenstander het gaat treffen in de volgende bekerronde. Waar het vorig jaar direct na de poulefase aan vierdedivisionist RKSV Wittenhorst werd gekoppeld, kwam er vorige week met UDI’19 andermaal een zware kluif uit de koker. De Udenaren wisten tot op heden al hun vijf competitiewedstrijden winnend af te sluiten, en gaan momenteel dan ook soeverein aan kop in de Vierde Divisie C. De wedstrijd wordt op zondag 27 oktober op de Kranenmortel gespeeld.

Tot aan deze uitdagende krachtmeting staan er echter eerst nog een viertal competitiewedstrijden op het programma. Te beginnen zondag met de wedstrijd in Kerkrade. Aftrap wedstrijd is om 14.30 uur en Johan Hodzelmans is de leidsman van dienst.

Foto: Roos Knijnenburg

Alpacafarm in Walsberg weer stapje dichterbij; ‘Draagt bij aan toeristische en recreatieve positionering van Deurne’

De komst van een alpacafarm in de Walsberg is deze week weer een stapje dichterbij gekomen met de goedkeuring van de gemeenteraad voor een aanpassing van het bestemmingsplan. Op het toekomstige terrein kunnen bezoekers wandelen met de dieren en zelfs overnachten in de buurt van de alpaca’s.

De initiatiefnemer wil bij de kruising van de Kwadestaartweg en Goorweg in Deurne een plek creëren waar mensen op een sociale, educatieve en recreatieve manier kennis kunnen maken met de dieren. Het college liet twee jaar geleden al weten positief te staan tegenover het plan: “De niet meer in gebruik zijnde glasopstanden worden gesloopt en er komt een niet-alledaags bedrijf, dat bijdraagt aan de toeristische en recreatieve positionering van Deurne voor in de plaats.”

‘Glamping’
Voor de alpacafarm wordt ook een horecagelegenheid met winkel gebouwd en er worden enkele voederplaatsen aangelegd. Een bestaand bijgebouw wordt gebruikt als recreatieverblijf. Daarnaast is er ruimte voor zes ‘glamping’-tenten op het terrein. De term ‘glamping’ is een combinatie van de woorden ‘glamour’ en ‘camping’ en wordt gebruikt voor kamperen in de natuur, maar dan in een accommodatie met de nodig luxe.

Voorheen was op de locatie een glastuinbouwbedrijf gevestigd. Van de oude glasopstanden is inmiddels 75 procent gesaneerd. De nog aanwezige tuinbouwloods en kassen worden ook afgebroken.

Extra groen
De gemeente ziet de komst van de alpacafarm als een goede ontwikkeling van het buitengebied: “Naast de ruimtelijke kwaliteitswinst die dit oplevert, vindt een extra kwaliteitsbijdrage plaats door aanplant van extra groen op de locatie. Hiermee wordt invulling gegeven aan de Nota kwaliteitsverbetering landschap en wordt een positieve bijdrage geleverd aan de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse.”

Nu de gemeenteraad het gewijzigde bestemmingsplan heeft goedgekeurd wordt het zes weken ter inzage gelegd. In die periode kan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State nog beroep worden aangetekend. Als er geen bezwaren worden ingediend treedt het bestemmingsplan in werking en kan de initiatiefnemer definitief starten met de alpacafarm in de Walsberg.

Lees ook: Gemeente Deurne positief over plannen voor alpacafarm in Walsberg

Foto: Pexels

Herstelwerkzaamheden aan Helenaveense hobbelweg moeten nog dit jaar starten

De Helenaveense Soemeersingel is voor gemeente Deurne al jarenlang een hoofdpijndossier waar alsmaar meer geld ingestoken moet worden om de hobbelweg nog begaanbaar te houden. Nog dit najaar moeten nieuwe herstelwerkzaamheden starten, waarvan al is duidelijk geworden dat die drie keer zoveel gaan kosten dan oorspronkelijk geraamd was.

Om de kans op nieuwe wegverzakkingen te verkleinen wordt er na het herstel een aslastbeperking van drie ton ingesteld, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Ook gaat de maximum snelheid naar beneden. “De eerste maanden na het herstel monitoren we de verkeerssnelheid”, meldt de gemeente.

Veiligheid
Het gedeelte van de Soemeersingel dat binnen de bebouwde kom ligt, krijgt definitief een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom wordt de toegestane snelheid na de werkzaamheden weer teruggebracht naar 60 kilometer per uur. Nu zijn er nog plekken buiten de bebouwde kom waar de verzakkingen zo ernstig zijn dat dat daar vanwege de verkeersveiligheid ook een maximum snelheid van 30 kilometer per uur geldt.

Om de verzakkingen te herstellen heeft de gemeente afgelopen maanden diverse scenario’s onderzocht op haalbaarheid en wenselijkheid. “Ook zijn er gesprekken gevoerd met de dorpsraad en een afvaardiging van de inwoners van Helenaveen om te praten over de diverse opties. In september start de aanbesteding en wordt een aannemer geselecteerd. Daarna informeren we inwoners over de planning van de werkzaamheden”, aldus de gemeente.

Verontreinigd veen
Voor het herstel was door Deurne in eerste instantie 500.000 euro uitgetrokken, maar uit onderzoek bleek dat het aantal verzakkingen op de weg verder was toegenomen en dat het onderliggende veen is verontreinigd met zware metalen. Hierdoor worden de kosten voor herstel nu geschat op 1.153.700 euro en komt er nog eens 567.500 euro bij voor de afvoer en stort van het verontreinigde veen. In 2017 moest de gemeente ook al de portemonnee trekken om de Soemeersingel en de Koolweg in Helenaveen op te knappen. Dat kostte toen in totaal 2,5 miljoen euro.

Dat de weg na die werkzaamheden toch opnieuw is verzakt heeft volgens de gemeente te maken met een aantal droge jaren: “In 2018 en 2019 is door een extreem lage grondwaterstand het veen onder de Soemeersingel geoxideerd, letterlijk verdwenen. Hierdoor zijn ernstige wegverzakkingen ontstaan die dit jaar worden hersteld.”

Beheermaatregel
Dit gaat de gemeente doen door middel van een zogeheten beheermaatregel: “Dit betekent dat de ergste wegverzakkingen plaatselijk worden hersteld door het verwijderen van het resterende veen en vervolgens deze verzakkingen te vullen met zand. Daarna wordt de fundering teruggeplaatst en dichtgelegd met klinkers.”

Omdat de ondergrond van de Soemeersingel heel zwak is, laat de gemeente daarna twee keer per jaar een schouw uitvoeren om de kwaliteit van de weg te monitoren. “Als nieuw onderhoud nodig blijkt kan dit direct uitgevoerd worden. Deze beheermaatregel blijft tot minimaal 2027 in stand. Daarna wordt vastgesteld of deze oplossing afdoende werkt en of op deze voet verder wordt gegaan”, aldus de gemeente.

Om de verkeersveiligheid op de weg in de toekomst te verbeteren gaat de gemeente de bestaande wegversmallingen na de herstelwerkzaamheden vervangen door verkeersplateaus: “Deze worden in de volle breedte van de weg geplaatst. Dit zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer.”

Lees ook: Verzakkingen Helenaveense Soemeersingel

Foto: gemeente Deurne

[VIDEO] Kleurrijk kunstwerk bij Het Rijtven herinnert aan zwarte oorlogstijd

Dankzij de standvastigheid van Peter van de Westerlo en de inzet van Wilbert de Groot, manager van ORO Het Rijtven, vond donderdag de onthulling plaats van een nieuw Deurnes oorlogsmonument. Tachtig jaar na de bevrijding is het verhaal erachter nog steeds springlevend.

“Vandaag verbinden we het verleden, het heden en de toekomst met elkaar”, zo markeert burgemeester Greet Buter dit bijzondere moment. Haar speech is voor deze gelegenheid in het Engels omdat er nabestaanden aanwezig zijn van de zes jongemannen die in 1942 omkwamen toen hun Britse bommenwerper werd neergeschoten in de bossen bij het Rijtven.

Een van die nabestaanden is Chris Martin. Zijn schoonfamilielid Percy Heppenstall was in de Tweede Wereldoorlog sergeant bij de Royal Air Force. Percy bemande het Vickers Wellington vliegtuig toen het werd neergehaald door Duitse soldaten.

Dankbaarheid en trots
“Ik en mijn vrouw zijn dankbaar dat Percy nu op deze plek herinnerd blijft. Als Peter niet had volhard, dan hadden we hier nu niet gestaan.” Hij duidt op de zoektocht van de Deurnenaar naar de exacte plek waar het vliegtuig was gecrasht. Lange tijd was hierover verwarring, maar dankzij de hulp van Richard Schoutissen van Stichting Oorlogsslachtoffers wist Peter dit toch te achterhalen.

Een cockpitlampje van het vliegtuig, dat is gevonden met een metaaldetector, siert nu het monument gemaakt door mensen met een beperking van ArtORO. Veel van de makers zijn vanmiddag ook aanwezig bij de onthulling. Ze vinden het een beetje spannend om te praten met de pers. Een van hen, Anke, vat hun reactie krachtig samen: ‘We hebben een trots gevoel’.

Tekst gaat verder onder de video.

Zwart-wit versus kleur
Zojuist is hun kunstwerk onthuld dat was verstopt onder een groot rood velours doek. Mensen die bekend zijn met het werk van het atelier herkennen onmiddellijk de kleurige stijl. Ook is het onmiskenbaar een vliegtuig. Martin Leach, nabestaande van Jack Ward, is er blij mee. “Al onze herinneringen aan Jack zijn in zwart-wit, maar dit kunstwerk is juist kleurrijk en levendig.”

ORO-manager Wilbert de Groot sluit het officiële gedeelte af met de woorden: “Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Daarom moeten we blijven streven naar een wereld waarin iedereen, ongeacht zijn of haar kwetsbaarheid, in vrijheid en geluk kan leven.”

Onder de klanken van het Engels christelijk lied ‘Nearer, My God, to Thee’, gespeeld door twee doedelzakspelers, leggen genodigden bloemen neer bij het monument. Dan, alsof de weergoden erop gewacht hebben, begint het heel zachtjes te druppelen.

Foto’s: Harold van der Burgt
Video: Jos van Neerven

Samenwerkende omroepen in de Peel ontvangen opnieuw 250.000 euro voor professionalisering

De lokale omroepen DMG Deurne, Dit is Helmond en SIRIS Asten-Someren krijgen voor het derde jaar op rij 250.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) in het kader van de regeling Professionalisering Lokale Publieke Omroepen. Hiermee gaan de drie omroepen in de Peel nóg meer samenwerken en verder professionaliseren op journalistiek en organisatorisch vlak.

“We zijn trots dat we deze ondersteuning nu voor de derde keer krijgen. Hiermee kunnen we de koers die we hebben ingezet meer vorm gaan geven en de inwoners van de Peel nog beter bedienen”, zegt eindredacteur John Janssen van Dit is Helmond. Ook algemeen coördinator Ivo Boudewijns van DMG in Deurne is blij dat de samenwerkende partijen opnieuw het bedrag krijgen: “Dit stelt ons in staat om op verschillende vlakken verder te professionaliseren. Bovendien kunnen we de betaalde krachten, die we met de eerdere twee subsidies aan konden trekken, in dienst houden. Wat uiteraard goed is voor de continuïteit.”

Grote sprongen
De drie ‘Peel-omroepen’ in de samenwerking behoren tot de 114 lokale omroeporganisaties die in 2025 aan de slag gaan met professionalisering en daarbij gesteund worden door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De subsidieregeling stond dit jaar voor de derde keer open voor alle lokale publieke media-instellingen in Nederland.

Net als DMG, Dit is Helmond en SIRIS hebben veel omroepen volgens het SVDJ, zowel individueel als in samenwerkingsverband, afgelopen jaar grote sprongen gemaakt als het gaat om professionalisering. “De gemiddelde score van beoordelingspunten bij de aanvragen lag een stuk hoger dan in voorgaande jaren”, aldus het stimuleringsfonds.

Miljoen extra
Om meer omroepen de kans te geven zich in 2025 klaar te stomen voor de beoogde stelselwijziging en aan de slag te gaan met professionalisering, besloot minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in augustus 2024 om 1 miljoen euro extra beschikbaar te stellen aan het SVDJ voor deze ronde van de regeling. Met de tussentijdse verhoging kwam het subsidieplafond voor 2025 uit op 12,5 miljoen euro. Hierdoor ontstond er ruimte voor vier extra toekenningen.

De omroepen die voor 2025 subsidie ontvangen, krijgen begeleiding van mentoren. Zij ondersteunen de lokale mediaorganisaties bij het realiseren van de doelen die ze voor komend jaar hebben opgesteld.

Lees ook: DMG start met dagelijks elk uur regionieuws op de radio

Foto: DMG/DiH/SIRIS

Plan voor 13 woningen in centrum Deurne; appartementencomplex naast protestantse kerk

Het college van burgemeester en wethouders staat positief tegenover de plannen voor het bouwen van een appartementencomplex met 13 woningen aan de Helmondseweg 7 en 9 in Deurne. Het huidige pand naast de begraafplaats van de protestantse kerk zou dan worden gesloopt en maakt plaats voor een pand met drie bouwlagen.

Om de bouw van het appartementencomplex op deze inbreidingslocatie mogelijk te maken moet er een wijziging van het Omgevingsplan plaatsvinden. Als het aan het college ligt kan deze worden verleend: “Uit een eerste toets volgt dat het planvoornemen past binnen de kaders van het beleid van de provincie en de uitgangspunten zoals deze zijn vastgesteld in de Structuurvisie Deurne 2030, Woonvisie Deurne 2019-2040 en de Integrale Centrum visie Deurne.”

In het verleden hebben in het nu leegstaande pand verschillende bedrijven gezeten, waaronder Kapsalon Wendy van den Heuvel. De initiatiefnemer wil het oude gebouw slopen en er een wooncomplex voor in de plaats neerzetten met 11 starters- en 2 reguliere appartementen.

Omdat het nieuwbouwproject vlakbij de protestantse kerk als rijksmonument en het kerkhof als gemeentelijk monument ligt, is voor het plan adviesrecht van de gemeenteraad vereist. De beslissing over het wel of niet aanpassen van het Omgevingsplan is uiteindelijk ook aan de gemeenteraad.

Foto’s: gemeente Deurne/Google Streetview

Gemeente zet boa’s in om vuurwerkoverlast in Deurne aan te pakken

Met het begin van de herfst vallen niet alleen de bladeren van de bomen, maar nemen vaak ook het aantal gevallen van vuurwerkoverlast toe. Gemeente Deurne gaat daarom met de inzet van buitengewoonopsporingsambtenaren (boa’s) zoveel mogelijk toezicht houden en eventuele overlast aanpakken.

Vuurwerk afsteken mag alleen van 31 december om 18.00 uur tot 1 januari om 02.00 uur. Sommige gemeentes hanteren vuurwerkvrije zones of zelfs een volledig vuurwerkverbod. Bij het niet navolgen van de regels kan je een (taak)straf of boete krijgen en wordt het vuurwerk in beslag genomen.

Erg gevaarlijk
Toch zijn er mensen die vuurwerk afsteken op momenten dat het niet mag. “Dat is erg vervelend. Mensen schrikken hiervan en voelen zich onveilig. Honden raken in de stress en ook voor degenen die het illegaal afsteken is het erg gevaarlijk”, zegt de gemeente. Die doet daarom een oproep aan inwoners om overlast meteen te melden: “Zo krijgt de gemeente de plekken in beeld waar vaak vuurwerk wordt afgestoken. Dan kunnen de boa’s op de juiste plekken vaker aanwezig zijn om te handhaven.”

Bij het doen van een melding komt deze binnen bij de boa’s, die werken tijdens kantooruren en in de vroege avond. “Als het gaat om jongeren die vuurwerk afsteken, werken de boa’s samen met jeugdwerkers. Zij gaan met de jongeren in gesprek”, aldus de gemeente. Die benadrukt wel dat het moeilijk blijft om de overlastgevers op heterdaad in de kraag te grijpen: “Het is erg lastig om mensen die illegaal vuurwerk afsteken te betrappen. Het afsteken gaat snel en is snel voorbij.”

Melding maken
Er zijn verschillende vormen van vuurwerkoverlast en voor elke soort is er een bepaalde methode om melding te maken. Bij het illegaal afsteken van (knal)vuurwerk en de geluidsoverlast en onveilige situaties daardoor, kunnen meldingen worden doorgegeven via het online formulier op de website van de gemeente Deurne.

Bij het melden van vuurwerkschade aan bijvoorbeeld openbare prullenbakken, verkeersborden of speeltoestellen, kun je dit online doorgeven via de pagina ‘Melding over uw woon- en leefomgeving’. In het geval je denkt dat iemand handelt in illegaal vuurwerk of dit opslaat, meld je dit bij de politie via telefoonnummer 0900-8844. In een situatie met direct (levens)gevaar of gewonden, bel direct met 112.

Foto: Josanne van der Heijden

Provincie wil omleiding van N279 aan oostelijke ‘Deurnese kant’ van Berkendonk onderzoeken

Al lange tijd wordt in het kader van de vernieuwing van de N279 tussen Asten en Den Bosch gesproken over het gedeelte dat langs de Helmondse wijk Dierdonk loopt. Uit een publicatie van de provincie over reacties van het meedenkplatform blijkt dat er nu een nieuwe mogelijkheid wordt onderzocht om de provinciale weg ten noordwesten van Vlierden om te leiden aan de oostkant van recreatieplas Berkendonk.

“Voor Veghel en Dierdonk onderzoeken we omleidingen om een deel van het tracé te verleggen. Andere voorstellen voor omleidingen zijn afgevallen omdat ze niet voldoende bijdragen aan het oplossen van de problemen op de N279 of qua ruimtelijke inpassingen een te grote impact hebben”, aldus de provincie.

‘Te onderzoeken’
Eerder werden opties gepresenteerd om de weg mogelijk tussen de stad van Helmond en Dierdonk door te leiden of met een bocht om de wijk heen. Het nieuwe tracé dat nu bekend is geworden is te zien op een kaart die de provincie openbaar heeft gemaakt en waar de route gemarkeerd staat als: ‘te onderzoeken’.

Bij de wijkraad in de Helmondse buurt Dierdonk leidde dit tot positieve reacties, maar de dorpsraad in Bakel is faliekant tegen het aanleggen van een nieuwe weg die dan vlak tegen het dorp aan komt te liggen. In de nieuwe optie loopt de toekomstige route mogelijk ook gedeeltelijk over grondgebied van gemeente Deurne.

Ruimtelijke impact
Bijzonder is dat de nieuwe voorgestelde omleiding ten oosten van Berkendonk betekent dat er een nieuw stuk weg moet komen, maar de provincie bij de bevindingen van het meewerkplatform juist concludeert geen extra asfalt te willen: “De aanleg van nieuwe wegen heeft namelijk te veel ruimtelijke impact in verhouding tot de voordelen die ze bieden voor de problemen op de N279.”

Verder in noordelijke richting zijn er volgens de kaart van de provincie twee opties; de ene leidt het verkeer aan de westelijke kant over de weg tussen Bakel en Aarle-Rixtel, richting het al bestaande gedeelte van de N279. De andere route loop in noordwestelijke richting en sluit aan op de bestaande rotonde op de provinciale weg halverwege Beek en Donk en Gemert.

Parallelstructuur
“De komende fase, die duurt tot begin 2025, werken we toe naar het selecteren van drie á vier kansrijke alternatieven. Dit is een samenstel van oplossingen, zoals verbeteringen aan kruisingen, vormgeving van de weg en mogelijke omleidingen”, zegt de provincie. In de eindoplossing kan de indeling verschillen per deel van de N279, afhankelijk van de lokale situatie. Zo wordt voor bij Dierdonk gedacht aan een parallelstructuur met een scheiding van doorgaand en lokaal verkeer.

Een tunnel komt er bij de N279 ter hoogte van de aansluiting met de N270 in elk geval niet. “In deze fase hebben we gekeken naar de technische haalbaarheid en verwachte kosten van deze ideeën. In Helmond staan de kosten voor een tunnel niet in verhouding tot de voordelen, waardoor nut en noodzaak niet kan worden aangetoond. Daarom is het zinvoller in de volgende fase te kijken naar andere oplossingen, zoals omleidingen en het scheiden van rijbanen, in plaats van deze relatief dure oplossingen”, aldus de provincie.

Foto: provincie/Google

Cultuurfestival strekt zich uit van Martinetplein via Tuinpad Park tot en met Museum De Wieger

De tweede editie van het Cultuurfestival in Deurne strekt zich dit keer uit van het cultuurcentrum aan het Martinetplein en via het Tuinpad Park tot en met Museum De Wieger. Over de hele route zijn er komende zondag zowel binnen als buiten culturele acts te zien, workshops te volgen en presenteren lokale verenigingen zich.

In Museum De Wieger wordt tijdens het Cultuurfestival twee keer de Tour De Wieger verzorgd, waarbij bezoekers een inkijkje krijgen in het leven van Hendrik Wiegersma. De eerste rondleiding door het museum vindt plaats van 13.00 tot 14.00 uur, de tweede tour wordt gehouden van 14.30 tot 15.30 uur.

‘Tekensafari’
Daarnaast verzorgt tekendocent Imke van 13.00 tot 14.00 uur de workshop ‘Tekensafari’ in het museum voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar. Hierbij speuren de jonge deelnemers naar kleine diertjes en kunnen ze hun creativiteit inzetten bij het maken van kunstwerken.

Op het Tuinpad Park zijn er ook verschillende workshops van onder andere fotografe Marije Zuidweg en muziekgroep Padam-percussie. Verder ontmoet je er verschillende culturen en lokale verenigingen zoals Leef!, Theatergroep Wizzel, TEJO-huis Deurne, LEV-Deurne, Hip Crea Maud, Esmée en Bibliotheek Helmond-Peel.

Muziekoptredens
De hele dag zijn er op verschillende locaties muziekoptredens van Sessie X, de Orangeman, singer-songwriter Mischa van den Brand, het Groot Orkest van de KHD, het KHD-jeugdensemble, Animato, Vela Monte en Popkoor Skoor.

In het cultuurcentrum worden er previews gegeven door Marlon Kicken, Davey Turnhout en Femke Vernij van de groep TRYO. Deze artiesten treden alle drie komend theaterseizoen op in Cultuurcentrum Deurne. Daarnaast zijn er lokale previews van de dansscholen DéDé Dance, Ballet en Dansstudio Loes en Showballet Poertwa.

Speciaal voor de jongste bezoekers van het Cultuurfestival zijn er voorleesactiviteiten door Yvonne van Bussel van de VoorleesExpress en schrijver Erik Vink. De kinderen kunnen zich ook laten schminken door Evi & Jinte of een ijsje komen eten bij Teun D’n IJscoman.

Foto: DMG

Treinverkeer in regio komt weer op gang, maar ligt urenlang plat door verdachte geur bij station Venlo

Het treinverkeer van en naar Venlo heeft donderdagochtend uren stilgelegen. In de buurt van het NS-station in Venlo werd een verdachte geur waargenomen, waarna ProRail alle perrons heeft ontruimd. Vanaf 12.30 uur konden de treinen weer rijden volgens de normale dienstregeling. 

“De waargenomen geur en hinderlijk lucht bleek afkomstig te zijn van een lege tankcontainer waarvan een afsluiter open stond”, meldt de brandweer. “Diverse metingen hebben uitgesloten dat er gevaar voor de omgeving zou zijn. Het incident is overgedragen aan ProRail.”

Vanwege het mogelijke gevaar werd het treinverkeer in alle richtingen van en naar het Noord-Limburgse station stilgelegd. Hierdoor was er ook op het traject van Helmond naar Venlo geen treinverkeer mogelijk.

Foto: DMG

Brand op dak van Koonings Bruidsmode in Deurne snel onder controle

Op het dak van het pand van Koonings Bruidsmode aan de Dukaat in Deurne is woensdagavond even voor 20.00 uur brand uitgebroken. De brandweer had het vuur snel onder controle. De brand is waarschijnlijk ontstaan doordat een kabelhaspel op het dak vlam heeft gevat.

Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is. Het team brandonderzoek van de brandweer is aanwezig om verdere inspectie uit te voeren.

Foto’s: Walter van Bussel