De gemeente Deurne wil 500.000 euro gaan besteden aan extra maatregelen rond de aanleg van de spoorwegtunnel aan de Binderendreef om zo tegemoet te komen aan de omwonenden die zich zorgen maken over geluidsoverlast en de verkeersveiligheid. Burgemeester en wethouders gaan dit dinsdag 28 september aan de gemeenteraad voorstellen.
Toen op 1 juni van dit jaar de gemeenteraad het bestemmingsplan ‘Spoortunnel Binderendreef’ had vastgesteld, lieten omwonenden weten dat ze naar de rechter zouden stappen. Ze hadden onvoldoende vertrouwen dat er afdoende maatregelen zouden worden getroffen.
Maatregelen
De gemeente wil met de plannen die deze week voorgesteld worden aan de raad, de omwonenden geruststellen. Wethouder Helm Verhees legt uit: “We kunnen niet iedereen tevredenstellen, maar we denken met dit pakket aan extra maatregelen burgers tegemoet te komen.”
Investeren
Uit onderzoeken blijkt dat de gemeente niet wettelijk verplicht is deze zogenoemde mitigerende geluids- en verkeersmaatregelen te nemen, vertelt wethouder Verhees zaterdagochtend bij DMG Radio. Aan de andere kant onderkent hij dat omwonenden van de Binderendreef hinder van de weg ondervinden en ze zich zorgen maken over de verkeersveiligheid: “Die mensen voelen zich benadeeld en dat is hun goed recht. Daarom hebben we ook opnieuw gekeken of we alles wel goed hebben gedaan. Ik denk dat we met het pakket aan maatregelen tegemoetkomen aan alles dat in de ingediende zienswijzen werd aangegeven door de omwonenden. Er is duidelijk een verkeers-issue op die plek en dan moeten we gewoon investeren om dat beter te maken.”
Maximum snelheid
Ook blijft vanwege de verkeersveiligheid en het beperken van geluidsoverlast de maximumsnelheid 50 kilometer per uur als het aan het college ligt. Er is opnieuw onderzoek gedaan waarbij hertellingen hebben plaatsgevonden en er is gekeken naar de huidige verkeerssituatie maar ook naar de toekomst. De maximum snelheid verhogen naar 70 kilometer per uur zou op verschillende vlakken tot negatieve gevolgen leiden.