12.4 C
Deurne
vrijdag 3 mei 2024
Home- DeurneHeropening vliegbasis De Peel kan volgens Defensie binnen stikstofregels

Heropening vliegbasis De Peel kan volgens Defensie binnen stikstofregels

Volgens de resultaten van een onderzoek in opdracht van het Ministerie van Defensie kan vliegbasis De Peel worden heropend binnen de huidige stikstofregels. Hiervoor moet wel de grote militaire JPOW-oefening uitwijken naar een andere plek. Deze Europese lucht- en raketverdedigingsoefening werd tot nu toe iedere twee jaar gehouden op de Luitenant-generaal Bestkazerne.

Met die maatregel zou er volgens de resultaten van het onderzoek geen sprake zijn van toename van stikstofneerslag bij de heropening van vliegbasis De Peel. Defensie wil jaarlijks met twaalf jachtvliegtuigen maximaal 1.800 keer opstijgen en 1.800 keer landen op de basis in de Peel. Dit gaat gebeuren in drie periodes van zes weken of een periode van 24 weken.

Complex
De publicatie van het stikstofonderzoek werd tot twee keer toe uitgesteld, omdat de berekeningen volgens Defensie zeer complex bleken te zijn. Het rapport werd uiteindelijk afgelopen woensdag door demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat van Defensie in Venray gepresenteerd aan de bestuurlijke vertegenwoordigers van de samenwerkende regiogemeenten en de betrokken gedeputeerden van de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Opnieuw stikstofonderzoek
Wat de resultaten uit dit onderzoek precies betekenen voor de mogelijkheid tot heropening is nog onduidelijk. Hiervoor zijn namelijk ook nog een luchthavenbesluit en Wet natuurbescherming nodig. Daarnaast wil het kabinet een nieuw plan maken, waarvoor opnieuw een stikstofonderzoek moet worden uitgevoerd. “Het gaat dan niet alleen om de uitbreiding van Defensie, maar ook om alle vraagstukken rond boeren, wonen en wegen. Alles wat impact heeft op stikstofuitstoot”, aldus demissionair staatssecretaris van der Maat.

De vluchten op de basis in Vredepeel zijn volgens Defensie noodzakelijk omdat er onvoldoende ‘geluidsruimte’ is om verder uit te breiden op de bestaande vliegbases Leeuwarden en Volkel. Na de val van de muur in 1989 werden door bezuinigingen bij Defensie de vliegbases van Soesterberg en Valkenburg gesloten, maar door de verslechterde wereldwijde veiligheidssituatie geeft het kabinet weer meer geld uit aan Defensie en groeit de Nederlandse krijgsmacht. Gevolg hiervan is dat er nu meer mogelijkheden moeten komen om te oefenen met verschillende gevechtsvliegtuigen zoals de F-35.

Herrie
Omwonenden en omliggende gemeenten vrezen vooral voor overlast van dat nieuwe gevechtsvliegtuig, dat veel meer herrie zou produceren dan zijn voorganger; de F-16. Naast de geluidsoverlast zijn er zorgen over het schadelijk effect op de natuur in de omgeving door de heropening van de vliegbasis.

In juli van dit jaar heeft ook een groep paardenhouders uit de regio hun bezorgdheid geuit over het effect van de geluidsproductie van overvliegende F-35’s op hun dieren. In een brief aan onder meer de gemeente Deurne gaven ze aan te vrezen voor stress en verwondingen bij de paarden, maar ook voor negatieve economische gevolgen voor de paardensector.

Belevingsvlucht
Een jaar geleden hield Defensie een zogenoemde belevingsvlucht, waarbij er met een F-35 werd gevlogen boven de Peel. Op deze manier moest in kaart worden gebracht hoe erg de mogelijke geluidsoverlast zou zijn. Daarbij bleek dat de herrie bij inwoners van Deurne meeviel, terwijl de overlast in bijvoorbeeld Milheeze op sommige plekken heel groot was.

Boudewijn Sterk van werkgroep Stop vliegbasis de Peel liet toen na afloop van de vlucht weten dat de metingen volstrekt niet representatief waren, omdat er niet echt werd geland of opgestegen en er maar met één F-35 werd gevlogen. In de praktijk zijn dat volgens Sterk vier tot zes toestellen tegelijk.

Lees ook:

Foto: Defensie

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen