De provincie heeft aangegeven dat er voor de reconstructie van de N270 tussen Deurne en de grens met Limburg eerst een stikstofonderzoek moet plaatsvinden voordat de wegwerkzaamheden mogen worden voortgezet.
Dit moet uitwijzen of de Natura 2000-gebieden zoals de Deurnsche Peel & Mariapeel en Boschhuizerbergen last zullen ondervinden van de werkzaamheden. Het stikstofonderzoek gaat nog enkele weken in beslag nemen, dit meldt de provincie tegenover het ED. De voorbereidende werkzaamheden gaan wel door.
Kettingzagen
Eind vorig jaar ondervond de aanleg van de vernieuwde weg ook al vertraging door de voorgenomen kap van 210 bomen langs de Langstraat (N270) en 1,3 hectare van het Walsbergse bos in Deurne, maar Stichting Boombelijd hield dat toen tegen. De kettingzagen lagen in december al klaar maar die konden pas na aanvullende afspraken tussen de provincie Noord-Brabant en de natuurbelangenclub eind januari worden gestart.
Omwonenden
Eerder kwamen ook omwonenden in opstand tegen de plannen voor aanpassing van de Langstraat (N270) in Deurne. In maart 2021 veegde de Raad van State die bezwaren van tafel en zag geen redenen om verder onderzoek te doen naar de klachten van elf omwonenden die een zaak hadden aangespannen bij de hoogste rechter.
Verkeersveiligheid
Een domper voor de bewoners van de Langstraat die drie jaar bezig zijn geweest om hun bezwaren vertaald te krijgen in een aantal aanpassingen in de plannen voor het gedeelte van de N270. Zij hadden zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat door vrachtwagen- en landbouwverkeer op de nieuwe en verbrede parallelwegen. Daarnaast vreesden zij mogelijke geluids- en trillingshinder.
Natuurbescherming
Als uit het stikstofonderzoek blijkt dat de natuurgebieden wel negatieve ondervinden van de reconstructie van de N270, dan kan het zijn dat de aanpassing van de weg nog meer vertraging oploopt. Er is dan een vergunning voor de wet natuurbescherming nodig voor de verdere uitvoering van de wegaanpassingen.
Stikstofvergunningen
Dit komt door het schrappen van de zogeheten bouwvrijstelling. Hierdoor zijn de huidige stikstofvergunningen die worden overgenomen per direct minder uitstoot waard. Voor grote bouwprojecten of nieuwe wegen moeten bedrijven en overheden nu nog meer stikstofvergunningen overnemen dan al het geval was. Eerst mocht je maar zeventig procent van een aangekochte stikstofvergunning gebruiken, nu wordt dat 60 procent.
Strengere regels
Dit is overigens een keuze van de provincie zelf. Brabant kiest als enige provincie voor strengere stikstofregels. Dit zorgt er ook voor dat een nieuwe berekening voor de reconstructie van de N270 noodzakelijk is. Hierbij wordt voortaan ook in de aanlegfase van een bouwproject berekend of stikstofuitstoot nabijgelegen natuurgebieden schaadt.
Lees ook:
- Opnieuw vertraging reconstructie N270; stichting Boombelijd houdt kapwerkzaamheden tegen
- Bouwbord voor reconstructie N270 tussen Deurne en Limburg onthuld
- Raad van State veegt bezwaren bewoners Langstraat (N270) van tafel
- Onderzoek van provincie naar verkeersveiligheid Langstraat (N270) te optimistisch
- Tegenstanders van plannen Langstraat (N270) in Deurne naar Raad van State