Home Blog Pagina 2

Kabinet presenteert ingrijpend pakket voor stikstofaanpak met grote gevolgen voor boeren en tuinders in de Peel

De stikstofaanpak die het kabinet vandaag presenteerde, bevat maatregelen die diep in zullen grijpen in de bedrijfsvoering van veel boeren en tuinders, in onder meer de Peel. Het pakket bestaat onder meer uit doelen op bedrijfsniveau, een norm voor een betere balans tussen koeien(mest) en land, extra maatregelen in gebieden waar de natuur het meest onder druk staat en investeringen in natuurherstel.

“Het is hier momenteel 38 graden en het voelt toch als een koude douche. Ik ben hier niet echt gelukkig mee”, zegt voorzitter Mario Berkers van ZLTO De Peel. Hij vreest dat de plannen van landbouwminister Jaimie van Essen grote gevolgen gaan hebben voor de agrarische sector in onze regio. “Hij heeft blijkbaar met veel boeren gepraat, maar niet gehoord wat ze gezegd hebben.”

‘Pijnlijke maatregelen’
Ook LTO-voorzitter Ger Koopmans vindt bepaalde keuzes ‘onbegrijpelijk en disproportioneel’. Daarbij benoemt hij onder meer de omgang met zonering rondom natuurgebieden en de voorgestelde uitwerking van grondgebondenheid. “Pijnlijke maatregelen waarvan volstrekt onduidelijk is hoe ze aansluiten en optellen tot de doelen die gehaald moeten worden.”

Het kabinet gaat aanvullende maatregelen nemen waar de natuur dat het hardst nodig zou hebben. Daarbij gaat het niet alleen om stikstof, maar ook om verdroging, versnippering van natuur en de waterkwaliteit. Omdat maatregelen rond kwetsbare natuur- en watergebieden het meest effectief zijn volgens het kabinet, wordt gekozen voor een gerichte aanpak in deze gebieden. Hierdoor kan er volgens Den Haag in grote delen van het land weer meer.

‘Bufferzone helpt niet mee aan verbetering van natuur’
Daarom worden rond deze gebieden zones ingesteld waar aanvullende maatregelen gelden. Naar verwachting is voor ongeveer 100 stikstofgevoelige natuurgebieden een aanvullende zone nodig. Voor circa 15 van deze gebieden, zoals de Peel, geldt een zone van 1.000 meter en voor de andere gebieden gaat het om een zone van 500 meter. Voor industriële piekbelasters in de zones komt er een aparte aanpak. In de gebieden moet op deze manier verdere verslechtering van de natuur, water- en bodemkwaliteit worden voorkomen. In de zones blijft wel ruimte voor extensieve landbouw.

Voor Berkers van ZLTO De Peel is deze beslissing van minister Van Essen onnavolgbaar: “Hij is hier ook in de Peel geweest en iedereen heeft hem toen verteld dat een bufferzone niet meehelpt aan verbetering van de natuur. Uiteindelijk gaat om verbetering van de natuur en niet om extra zones aan te leggen.”

Ondersteunend pakket
Het kabinet zegt zich ervan bewust te zijn dat dit een ingrijpende maatregel is: “Daarom werken we samen met provincies aan een ondersteunend pakket voor boeren. Dit pakket omvat onder meer de herwaardering van landbouwgrond, een regeling voor extensieve bedrijfsvoering en ondersteuning voor omschakeling naar biologische landbouw. Hiervoor is 9 miljard beschikbaar.”

Een deel van het vrijdag aangekondigde beleid wordt met Rijksinstructieregels bij de provincies neergelegd en daar verder uitgewerkt. Daarmee krijgen provincies een zware (mede)­verantwoordelijkheid voor cruciale zaken zoals de invulling van zonering rondom stikstofgevoelige natuurgebieden.

Provinciaal gebiedsproces
“Positief is dat partijen in deze zones óók de mogelijkheid krijgen om de doelen via een provinciaal gebiedsproces te realiseren”, zegt Koopmans van de LTO. “Dan kunnen overheden, agrariërs en andere grondeigenaren gezamenlijk puzzels leggen waarin, op basis van de WILG-systematiek, de rechtszekerheid en het inkomen van alle betrokkenen geborgd is. En waarbij het hele ‘trappetje van Remkes’ op tafel ligt.”

De provincie Noord-Brabant heeft vrijdag laten weten de lijn van het kabinet te steunen. “Ik kan me goed voorstellen dat boeren zorgen hebben over het perspectief voor hun bedrijf. In de kabinetsbrief is er gelukkig ook veel aandacht voor het perspectief van de sector”, aldus gedeputeerde Wilma Dirken. “Het is goed dat er nu keuzes gemaakt zijn, ook al zijn die pijnlijk. Het geeft duidelijkheid. Het is goed dat er wordt ingezet op bijdragen uit alle sectoren.”

Grootste opgave van alle provincies
Dit pakket gaat volgens Dirken zorgen dat Noord-Brabant open blijft: “Ik zie veel overeenkomsten tussen het beleid dat we al langer voeren in Brabant en het rijksbeleid. Wij zullen het pakket goed bestuderen. Indien nodig stemmen we het provinciaal beleid af met wetgeving die het rijk gaat vaststellen op basis van het pakket. Maar gezien het feit dat Noord-Brabant de grootste opgave van alle provincies heeft, zal het waarschijnlijk zijn dat wij aanvullend beleid moeten blijven voeren om Noord-Brabant open te houden.”

Voor de 100 natuurgebieden waar nu zones van 500 meter worden gehanteerd, had de LTO samen met provincies, gemeenten, waterschappen en NAJK aan het Rijk gevraagd om te kiezen voor zones van 250 meter. Daarom roept de land- en tuinbouworganisatie de provincies op om dit beleid gezamenlijk met agrariërs vorm te geven en samen te zoeken naar een alternatieve invulling als de doelen daarmee ook worden gehaald.

Verdienmodel
“Voor veel agrariërs in deze zones zal vergaande extensivering de enige realistische optie zijn, terwijl onduidelijk is op wat voor verdienmodel die bedrijven kunnen bouwen. Nergens in de brief gaat de minister in op het toekomstige verdienvermogen en verdienmodel van boeren en tuinders”, verzucht Koopmans.

Tegelijkertijd worden in het pakket volgens de LTO-voorzitter ook de eerste goede stappen gezet om tot beter werkbaar beleid te komen: “Het uit de wet halen van de kritische depositiewaarde (KDW), het invoeren van een rekenkundige ondergrens en het (gefaseerd) loskomen van vergunningverlening zijn belangrijke randvoorwaarden om uit de stikstofcrisis te komen. Het kabinet stelt dat provinciale handhavings- en intrekkingsverzoeken voor PAS-melders met dit pakket kunnen worden voorkomen. Positief is ook dat het kabinet de feitelijke staat van de natuur beter wil meten en aan terrein beherende organisaties resultaatverplichtingen voor natuurherstel op gaat leggen.”

Veel onduidelijkheid
Koopmans benadrukt dat de Kamerbrief niet duidelijk maakt wanneer vergunningverlening daadwerkelijk vrijkomt, terwijl de doelen voor 2035 vaststaan en de sector daaraan gehouden wordt. “Het kabinet kiest ervoor de rekenkundige ondergrens pas eind volgend jaar in te voeren en omkleed dat met beheersmaatregelen waarvan onduidelijk is wat ze voor de landbouw betekenen. Het tempo van de vergunningverlening moet omhoog, er moet nog veel onduidelijkheid worden weggenomen en een aantal voorstellen moet echt worden ingetrokken en veranderd.”

“Als je tegen boeren zegt dat ze stappen moeten zetten, dan moeten ze die stappen ook kunnen zetten”, vervolgt Koopmans: “Boeren staan klaar om te investeren in emissie-reducerende maatregelen. In bewezen innovaties, in stalaanpassingen en in management­maatregelen. Maar zij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden om 100 procent van de doelen te halen als zij daarvoor maar 50 procent van de middelen tot hun beschikking hebben. Die disbalans moet zo snel mogelijk worden opgelost. Niemand is gehouden aan het onmogelijke.”

Lastige opgave
Net als Koopmans denkt Berkers van ZLTO De Peel dat de boeren worden geconfronteerd met een lastige opgave: “Ik ben wel zeer benieuwd of de technische mogelijkheden en innovaties al zover zijn om die normen werkelijk te halen.”

Landbouwminister Van Essen erkent dat het maatregelenpakket veel impact zal hebben, maar dat het voor Nederland keihard nog is om het slot open te breken: “Vergunningen blijven liggen, plannen lopen vertraging op en boeren weten niet waar ze aan toe zijn. Met dit samenhangende, ambitieuze pakket geven we weer ruimte voor boer, bouw en natuur. De veranderingen die voor ons liggen vragen veel, zeker ook van boeren. Daarom investeren we 20 miljard euro om samen de omslag te maken, de stilstand te doorbreken en de vergunningverlening weer op gang te brengen.”

PAS-melders
Voor het legaliseren van de PAS-melders verwijst het kabinet naar het Programma maatwerkaanpak PAS-melders. Dat is volgens Koopmans van de LTO een regeling waarvan al duidelijk is dat het lang niet alle PAS-melders een garantie op legalisatie biedt. “Dat is absoluut onvoldoende. De stikstofaanpak moet op zo’n manier worden uitgewerkt dat PAS-melders en ‘Interimmers’ wél een garantie op legalisatie krijgen. Juist voor hen biedt invoering van een rekenkundige ondergrens een oplossing. Cruciaal is het invoeren van een hedendaags referentiemoment om veilig te stellen dat PAS-melder en ‘Interimmers’ in een definitief gelegaliseerde situatie kunnen komen.”

Voor een toekomstbestendige melkveehouderij zet het kabinet daarnaast in op extensivering door de invoering van een grondgebondenheidsnorm van 2,6 GVE/ha met onder andere ruimte voor samenwerkingsovereenkomsten met akkerbouwers. Het kabinet zegt deze maatregel zorgvuldig uit te werken met aandacht voor de ruimtelijke en maatschappelijke gevolgen.

Waterkwaliteitsdoelen
LTO-voorzitter Koopmans stelt dat die eenvoudige norm van 2,6 GVE voor iedereen, zonder de optie om waterkwaliteitsdoelen te realiseren via doelsturing, strijdig is met wat de coalitie in haar eigen regeerakkoord heeft opgenomen. Op deze manier gaat de maatregel volgens hem weinig bijdragen aan verbetering van de waterkwaliteit. “Sterker nog: het zal kostprijsverhogend werken, en daarmee druk zetten op de investeringsmogelijkheden om daadwerkelijk te investeren in ammoniakreductie. Het is onbegrijpelijk dat doelsturing geen onderdeel uitmaakt van grondgebondenheid. Dat moet echt anders.”

In de Kamerbrief schrijft de minister dat veel zaken nog verder ingevuld moeten worden en dat de voorgestelde koers niet overal definitief is. Die uitwerking wordt bepalend voor het succes van de aanpak als het aan Koopmans ligt: “Het voorgestelde beleid en veel van de voorgestelde maatregelen zullen diep ingrijpen in de bedrijfsvoering van agrariërs. Als je van boeren en tuinders vraagt om zulke grote stappen te zetten, dan heb je de plicht om hun daar ook duidelijkheid en handelingsperspectief over te geven.”

Verbeteren en concretiseren
Hij roept daarom het kabinet, de Tweede Kamer en de provincies op om zo snel mogelijk vanaf de zomer, samen met agrarische partijen, het hele pakket te verbeteren en te concretiseren: “Op zo’n manier dat boeren en tuinders daarmee uit de voeten kunnen. Dat maatregelen duidelijk, haalbaar en realistisch zijn. Dat de daadwerkelijke vergunningverlening versneld wordt. En dat boeren ook kunnen leveren wat er van hen gevraagd wordt.”

Foto: Pexels

Voorlopig geen busvervoer in Zuidoost-Brabant; laadinfrastructuur Hermes oververhit

Openbaarvervoerder Hermes heeft vrijdagmiddag de dienstregeling vrijwel geheel stil moeten leggen omdat de laadinfrastructuur oververhit is geraakt. Bussen die op dit moment onderweg zijn, rijden hun rit nog uit tot het eindpunt. Daarna keren zij terug naar de stalling.

“Dit betekent dat op een groot aantal lijnen ritten komen te vervallen”, zegt Hermes. “Door de aanhoudend hoge temperaturen kunnen elektrische bussen op dit moment niet meer worden geladen. Hierdoor is het niet langer mogelijk om de reguliere dienstregeling betrouwbaar uit te voeren.”

De verbinding tussen Eindhoven Centraal Station en Eindhoven Airport blijft zoveel mogelijk in stand. Lijn 401 wordt voortgezet met aangepaste voertuigen, zodat reizigers tussen het station en de luchthaven gebruik kunnen blijven maken van de bus.

Hermes zegt samen met betrokken partijen hard te werken aan een oplossing: “Door de temperaturen op dit moment, de verwachte warmte vannacht en de voorspellingen voor morgen, is het op dit moment echter nog onzeker of de reguliere dienstregeling morgen weer volledig kan worden opgestart.”

Reizigers wordt geadviseerd om voor vertrek de actuele reisinformatie te raadplegen via de reisplanner, de website van Hermes of de gebruikelijke reisinformatiekanalen.

Foto: Jan Oosterhuis

KNMI verlengt code rood voor regio Deurne tot zaterdagavond: ‘Onaangename, benauwde hitte’

Het KNMI heeft in verband met de hoge temperaturen code rood verlengd voor Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel. De waarschuwing geldt nu in deze provincies tot zaterdagavond 21.00 uur. De hittekracht komt zowel vrijdag als zaterdag in de middag uit op 9 tot 10 in de regio Deurne. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is hiervoor van kracht, tot ten minste zaterdag.

De combinatie van extreme hitte en een hoge luchtvochtigheid zorgt volgens het meteorologisch instituut voor een ‘onaangename, benauwde hitte’: “Iedereen kan hierdoor gezondheidsklachten krijgen, zoals uitdroging, oververhitting en hitteberoerte.”

Vrijdagavond kan er in het zuidoosten een stevige onweersbui plaatsvinden. Daarbij is er plaatselijk kans op hinder of schade door (zware) windstoten, hagel en veel regen. Hiervoor geldt code geel. Zaterdagavond is er in het hele land code geel van kracht voor zware onweersbuien. “Grote hagelstenen, zware windstoten en zware regen kunnen dan op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen”, aldus het KNMI.

Foto: Pexels

Alle voorstellingen van toneelstuk Judaskus in verband met hitte verplaatst naar volgend weekend

Alle voorstellingen van het toneelstuk De Judaskus zijn dit weekend afgelast. Ze worden vanwege de huidige hoge temperaturen verplaatst naar volgend weekend. De uitvoeringen vinden dan plaats op vrijdag 3 en zaterdag 4 juli om 20.30 uur. Op zondag 5 juli wordt om 14.30 en 20.30 uur opgetreden.

“Het extreme weer maakt spelen op locatie onverantwoord, zowel voor het publiek als de spelers”, zegt toneelschrijver Erik Vink. Het stuk speelt zich grotendeels af in de tuin van museum De Wieger. Toeschouwers die op de nieuwe data niet kunnen, mogen hun ticket omboeken of krijgen hun geld terug.

Lees ook: Verhaal over Hendrik Wiegersma vol kunst, hartstocht en verraad komt tot leven in Deurnese museumtuin

Foto: Josanne van der Heijden

Liesselse stichting Rise4Life komt op voor recht van kinderen op bescherming tegen drugs

Het is deze vrijdag de Internationale Dag tegen Drugsmisbruik en Illegale Handel. Een initiatief van de Verenigde Naties waar jaarlijks in meer dan honderd landen aandacht aan wordt besteed. Ook door de stichting Rise4Life uit Liessel wordt hier vandaag bij stilgestaan. “Het is meer dan een datum. Het is een herinnering aan wat er op het spel staat”, zegt mede-oprichtster Ineke van der Velden van Rise4Life.

Inmiddels 196 landen hebben het VN-Kinderrechtenverdrag ondertekend. In artikel 33 van dat document staat vastgelegd dat elk kind recht heeft op bescherming tegen drugs en de handel daarin. Maar dat recht wordt volgens Van der Velden stap voor stap steeds smaller geïnterpreteerd: “Onder het mom van ‘harm reduction’ verschuift de aandacht steeds meer naar het recht van de gebruiker.”

‘Eindhoven Declaration’
Rise4Life stelt dat het recht van het kind zo verdwijnt naar de achtergrond. Daarom organiseerde de stichting vorig jaar in maart het internationale congres ‘Wake-Up, Drug-Free is the Key’ in Eindhoven. Twee dagen lang kwamen sprekers en partners uit meer dan tien landen op vijf continenten samen om met elkaar van gedachten te wisselen; experts op het gebied van mensenrechten, preventie, cannabisonderzoek en internationaal drugbeleid.

Op de derde dag schreven de aanwezige experts spontaan de ‘Eindhoven Declaration’. Rise4Life verzorgde de tekst van de verklaring die bij de Verenigde Naties in Wenen is aangedragen door One Voice One Message (OVOM), Rise4Life en Moedige Moeders Nederland.

Ondertekenen
Ondertussen hebben zo’n 500 mensen uit onder meer Nederland, Duitsland, België, Engeland, Spanje en Frankrijk de ‘Eindhoven Declaration’ ondertekend. De drie vrijwilligers achter Rise4Life hopen dat de verklaring door nog meer personen wordt ondertekend. “Het recht van kinderen in gemeente Deurne is hetzelfde als dat van kinderen in Eindhoven, Lagos, Melbourne en Madrid”, besluit Van der Velden. Ondertekenen kan via rise4life.eu.

Foto: Pexels

Ruim een week geen treinverkeer tussen Eindhoven en Venlo vanwege werkzaamheden

In verband met werkzaamheden aan het spoor rijden er van zaterdag 11 tot en met zondag 19 juli geen treinen tussen Eindhoven en Venlo. Daarom zet de NS op die dagen bussen in. ProRail meldt dat reizigers rekening moeten houden met extra reistijd. Ook kan overlast worden ervaren in de vorm van geluidshinder of afgesloten overwegen.

Tijdens de treinvrije periode wordt in Deurne de overweg op de Binderendreef verwijderd. Deze is al sinds 6 april van dit jaar gesloten, omdat hier wordt gebouwd aan een onderdoorgang. Het vervangen van de overweg door een tunnel moet gaan zorgen voor een betere doorstroming en een veiligere verkeerssituatie.

Schakelstation
“Daarnaast gaan we in Deurne aan de slag met het vervangen van een schakelstation. Hiervoor passen we ter plaatse de bovenleiding, het spoor en de seinen aan”, aldus Pro Rail. “Ook tussen Eindhoven en Helmond vernieuwen we delen van het spoor. Hierbij worden op diverse plekken de ballast, dwarsliggers en spoorstaven vervangen.”

Omdat er wordt gewerkt met een lange werktrein, worden enkele overwegen op het traject tijdelijk afgesloten voor al het verkeer. Omleidingen worden aangegeven met gele borden.

Stations
Verder wordt er op het traject Eindhoven-Venlo onderhoud uitgevoerd aan meerdere overwegen en stations. “Naast de bovenbouwvernieuwing tussen Eindhoven en Helmond, werken we op de stations Helmond en Helmond Brouwhuis aan de keerwanden van de perrons”, zegt de spoorwegnetbeheerder.

Dit gebeurt ook op station Eindhoven, waar de keerwanden van het perron van spoor 6 worden vernieuwd. “Daarnaast vervangen we aan de oostzijde van Eindhoven Centraal negen bovenleidingsportalen en voeren we een aantal werkzaamheden uit aan kabels en leidingen. En we werken aan wissels van een drietal sporen”, aldus ProRail.

Tot slot worden in Horst aan de Maas en Venlo delen van het spoor vernieuwd. Dit werk is nodig om het spoor veilig te houden en storingen te voorkomen.

Foto: gemeente Deurne

John Proenings Memorial Darttoernooi uitgesteld tot volgende maand vanwege hitte

De derde editie van het John Proenings Memorial Darttoernooi dat eigenlijk dit weekend zou plaatsvinden in gemeenschapshuis Den Draai in de Zeilberg, gaat niet door. Dartvereniging ’t Vertierke meldt dat de wedstrijden in verband met de huidige hitte worden verzet naar vrijdag 10 juli.

“Helaas hebben we moeten besluiten om de derde John Proenings Memorial niet door te laten gaan. Door de verwachte hoge temperaturen vinden wij het niet verantwoord”, aldus de organisatie.

Lees ook: Leden ’t Vertierke herdenken Zeilbergenaar en zamelen geld in voor KWF met John Proenings Memorial Darttoernooi

Het toernooi vond in 2024 voor het eerst plaats ter nagedachtenis aan John Proenings. Hij was één van de gepassioneerde leden van dartvereniging ’t Vertierke. Hij overleed in 2023 na een lange strijd tegen kanker.

Het John Proenings Memorial vindt nu plaats op vrijdag 10 juli, in de hoop dat de weersomstandigheden dan gunstiger zijn. De dartwedstrijden worden gespeeld in Sociaal Cultureel Centrum Den Draai aan de Blasiusstraat 2 in Deurne-Zeilberg. “Alles blijft hetzelfde, alleen op een koelere dag”, zegt de organisatie. Aanmelden is nog mogelijk. Dit kan via WhatsApp op telefoonnummer 06-10241706.

Foto: Pexels

[VIDEO] ORO viert 30-jarig bestaan met diverse activiteiten: ‘Met aandacht voor elkaar en echte betrokkenheid’

Veel mensen staan er niet bij stil wanneer ze de naam ORO horen. Maar de drie letters staan voor Othmarus Rijtven Organisatie en verwijzen naar de fusie van de Stichting Rijtven en de Othmarusstichting die in 1996 plaatsvond. Dit jaar viert de zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking haar 30-jarig bestaan.

De organisatie heeft tegenwoordig locaties in onder andere Deurne, Helmond, Asten en Someren en beschikt over circa 1.800 medewerkers en 800 vrijwilligers.

PSV‑rode menwagen
Om het jubileumjaar te vieren, waren er dit keer op de jaarlijkse ORO Verwendag extra veel activiteiten. Ook bijzonder was dat tijdens de officiële opening het cadeau van stichting JENS Foundation werd onthuld. Dit was een speciaal ontworpen PSV‑rode menwagen, die kan worden ingezet om cliënten van ORO rond te rijden.

Lees ook: JENS Foundation schenkt PSV‑rode menwagen aan ORO Het Rijtven in Deurne

De JENS Foundation komt op voor mensen met een beperking en mensen in een kwetsbare positie, door hen te ondersteunen bij paardrijden en andere activiteiten met paarden, sport en spel. De stichting werd opgericht ter nagedachtenis aan Jens Couwenberg uit Ysselsteyn, die veel te vroeg op 17-jarige leeftijd overleed.

Drie belevingsgebieden
Voor de verwendag werd het terrein van ORO dit jaar omgedoopt tot een echt festival met drie belevingsgebieden. Wie hield van rust en ontspanning kon terecht in het Snoezelrijk. In het Dierenrijk konden cliënten verschillende dieren bewonderen, knuffelen en ontmoeten. Midden op het terrein bevond zich het Prikkelrijk. Daar draaide het om actie, muziek en gezelligheid. Er waren optredens van onder meer Peaces, Kevin Apfel, Sheréna en Senna.

Tekst gaat verder onder de video.


Een dag later was het de beurt aan de medewerkers en vrijwilligers. Tijdens ORO’s Feestival werden zij in het zonnetje met een avond vol muziek, ontmoeting en gezelligheid. “Twee verschillende evenementen, maar met dezelfde gedachte: bij ORO doen we het samen”, zegt manager Wilbert de Groot van ORO. “Met aandacht voor elkaar, echte betrokkenheid en ruimte om te genieten van de mooie momenten.”

Foto: DMG

Toon ‘Toeter’ Aldenzee uit Deurne overleden (1943-2026); ‘Hij heeft vele harten geraakt’

Voor wie vroeger op stap ging in Deurne, was het de gevleugelde uitspraak als de avond op een einde dreigde te lopen; ‘nog effe naar de Zanzi?’ Want daar kon je altijd nog bij Toon ‘Toeter’ Aldenzee terecht en was de avond niet compleet als hij niet op zijn trompet had gespeeld. Hij overleed afgelopen zondag op 83-jarige leeftijd.

Naast uitbater van Deurne’s eerste nachtbar stond Aldenzee ook bekend als betrokken politicus bij het CDA. Eerst als burgercommissielid, daarna lange tijd als gemeenteraadslid en hij was ook wethouder van gemeente Deurne.

‘Met zijn trompet, warme belangstelling voor iedereen en liefde voor de familie heeft hij vele harten geraakt’.

Op muzikaal gebied was Toon vele jaren actief. Hij speelde vanaf de beginformatie in 1965 in het dans- en amusementsorkest Los Mamboleros. Kort na de opening van de Zanzibar stopte hij als orkestlid. Tot zijn dood was hij trompettist in het Vrijetijdsorkest (VTO) in Deurne.

Heropening in 1976
De geschiedenis van de Zanzibar start eigenlijk al voordat Toon en zijn vrouw Truus er begonnen. De zaak werd in 1961 geopend door Wilma en Math Verheijen-Althuizen. Met een brand in 1975 kwam een einde aan dat eerste deel van de Zanzibarhistorie.

De zaal werd totaal verbouwd en eropend door het echtpaar Aldenzee op 17 februari 1976. De naam Zanzibar bleef gehandhaafd. Toon zorgde in zijn zaak regelmatig voor livemuziek door met veel passie en plezier op zijn trompet te spelen.

Nachtbar
In de begintijd was de zaak nog alleen van 22.00 uur tot middernacht geopend. Maar in de jaren negentig werd de Zanzibar het eerste café in Deurne dat tot 03.00 ’s nachts open mocht zijn op vrijdag en zaterdag zelfs tot 04.00 uur. In mei 2005 werd de Zanzibar definitief gesloten.

Naast de ruim dertig jaar als horecaondernemer in de Deurnese Molenstraat was Toon ook twintig jaar voorzitter van de afdeling Deurne van Koninklijke Horeca Nederland.

Politiek
Op politiek terrein begaf Toon zich in 1991 als lid van CDA Deurne. Datzelfde jaar startte hij als burgerlid van de commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening en na de verkiezingen in 1994 kreeg Aldenzee een plaats in de gemeenteraad. Hij was raadslid van 1994 tot 2010. Van april 2005 tot mei 2006 was Toon wethouder en in de laatste periode nam hij het raadlidmaatschap in 2008 over van Andriëtte van Hout.

Toon had een lange staat van dienst als bestuurder in verschillende organen. Zo was hij lid van het algemeen bestuur van Waterschap Aa en Maas, waarin hij in 2004 namens het M.K.B. werd benoemd. In 2007 werd hij gekozen in het bestuur van het CDA Deurne.

Onderscheidingen
Hij ontving ook diverse erkenningen. Horeca Nederland benoemde hem tot lid van verdienste en in 2006 kreeg hij een Koninklijke onderscheiding uit handen van toenmalig burgemeester Gerard Daandels. Hij werd toen benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn verdiensten voor de gemeenschap van Deurne.

De uitvaart van Toon Aldenzee vindt deze vrijdag om 10.30 uur plaats in de Sint Willibrorduskerk in Deurne.

Foto: DeurneWiki/familie Aldenzee

Tegels op fietspaden Bakelseweg en Milhezerweg komen omhoog door extreme hitte

Op verschillende plekken zijn woensdag aan het einde van de middag op de fietspaden op de Bakelseweg en Milhezerweg tegels omhooggekomen door de hitte. Medewerkers van de gemeente hebben daarna direct hekken geplaatst om fietsers te waarschuwen. Donderdagochtend is de schade aan de fietspaden door de gemeente hersteld.

Het is niet de eerste keer dat tegels of betonplaten op deze plekken uitzetten en omhoog worden gewrongen door de hoge temperaturen. Vorig jaar en in 2019 gebeurde dit ook al eens op dezelfde fietspaden.

Om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen heeft de gemeente voor komende dagen het lokaal hitteplan geactiveerd: “Met behulp van twee watertonnen en een trekker besproeien we de betonnen fietspaden, wegen en alle rotondes met water.”

Foto: DMG

Deurne zucht onder zinderende hitte: plaknachten en zaterdag gevoelstemperatuur van 42 graden

Voor wie niet van warm weer houdt is het in gemeente Deurne nog even doorbijten voordat er zondag eindelijk verkoeling komt. Vrijdag loopt de middagtemperatuur op tot 39 graden en volgens Duitse weermodellen kan dat nog zelfs een graadje hoger worden. Zaterdag wordt het opnieuw heet met 38 graden.

Hoewel het zaterdag iets koeler is dan vrijdag, wordt de gevoelstemperatuur volgens Buienradar die dag wel hoger. Zaterdagmiddag kan die in gemeente Deurne tussen 14.00 en 16.00 uur oplopen tot zelfs 42 graden.

Plaknachten
Ook in de nachten blijft het warm. Van deze donderdag op vrijdag wordt de minimumtemperatuur 23 graden en in de nacht van vrijdag op zaterdag daalt het kwik niet verder dan tot 24 graden. Zaterdag en zondag is er kans op onweersbuien en op zondag koelt het van het westen uit af. Vanaf maandag wordt het overal in Nederland minder warm en komt er meer wisselvallig weer.

Terwijl we op dit moment in Deurne te maken hebben met gevoelstemperaturen die oplopen tot 42 graden, hadden we een paar maanden geleden nog een temperatuur die aanvoelde als -15 graden. DMG ging in januari de straat op om te peilen of mensen toen de kou al beu waren. Nu verlangen misschien juist wel veel mensen ernaar.

Tekst gaat verder onder de video.


In verband met de huidige hitte en zonkracht adviseert het RIVM om voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen. Hieronder vind je een lijst met tips.

  • Drink voldoende
  • Draag dunne kleding die enige bescherming biedt tegen verbranding door de zon
  • Zoek de schaduw op
  • Smeer de huid in met zonnebrandcrème
  • Beperk lichamelijke inspanning in de middag
  • Houd de woning koel door tijdig zonwering, ventilator of airconditioning te gebruiken
  • Let extra op mensen in je omgeving die zorg nodig hebben

En mocht je nog wat extra koelte nodig hebben op deze hete dagen, dan verfrist deze video je misschien, die DMG-fotograaf Martien van Dam maakte in de winter van 2017. Toen lag Deurne bedolven onder een dik pak sneeuw en kwamen de middagtemperaturen maar nauwelijks boven het vriespunt uit.

Foto: archief DMG

Zeilbergse vrienden bieden met Après Chique alternatief voor dure festivals: ‘Het wordt echt heel gaaf’

Een festival in après-skistijl, maar dan chiquer en vooral betaalbaar. Dat is het doel van de Zeilbergse vrienden Bas Elbers, Ralf van den Heuvel en Cas van Moorsel. Op dit moment zijn ze druk bezig met de voorbereidingen van het evenement dat vrijdag 13 en zaterdag 14 november moet gaan plaatsvinden. De naam is ook al bekend en luidt heel toepasselijk Après Chique.

“Met die twee woorden heb je meteen precies wat we voor ogen hebben”, vertelt Elbers. Het plan van aanpak bedenken voor het festival verliep voor het drietal snel. “We hebben letterlijk twee keer met zijn drieën samen gezeten op een ochtend en zijn daarna gewoon aan de slag gegaan. We zaten allemaal meteen met de neuzen dezelfde kant op, dus dat maakte het wel heel gemakkelijk. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een locatie en ook dat verliep vrij vlot.”

Zeecontainers
Om het festival de sfeer van een après-skihut te geven, wordt een bijzondere constructie ingezet. Het idee hiervoor kwam van Van den Heuvel die er een filmpje van doorstuurde aan zijn twee maten. “Ralf werkt bij Bemeko Partyverhuur en appte ons een video door”, vertelt Cas. “We zaten echt zo te kijken van: ‘wat is dit en wat ben je van plan?’ Dus toen legde hij uit dat dit een Party Lodge is die ze wilden aanschaffen voor de verhuur. En of het dan niet mooi zou zijn dat wij daarmee aftrappen en er het festival in laten plaatsvinden.”

“Het is echt net alsof je middenin Oostenrijk staat”, voegt Elbers toe. “Een complete après-skihut met alles erop en eraan, maar wel met een wat chiquere uitstraling dan dat we op de piste gewend zijn.” Het bijzondere aan de constructie is dat deze is gebaseerd op acht zeecontainers. “Het is een heel bouwwerk en ik geloof dat we er zo’n 450 tot 500 man in kwijt kunnen. Het wordt echt heel gaaf”

Stijlvoller
Elbers benadrukt dat het geen gewoon après-ski-evenement wordt: “Het wordt niet rechtstreeks vanaf de piste de kroeg in en met de skikleren nog aan zweten in die pakken. Het krijgt wel die winterse sfeer, maar allemaal wat verfijnder en stijlvoller. Er is dus ook geen dresscode; je komt lekker in je eigen nette kleren op vrijdag- of zaterdagavond. De rest houden we nog even voor ons, we willen nog niet alles verklappen.”

Belangrijkste drijfveer van het drietal om het festival te organiseren, is om iets te doen voor de wat oudere doelgroep. “Dat zijn mensen die niet meer elke week naar het café gaan. Ze hebben misschien kinderen en een heel huishouden thuis zitten, dus dan blijft er weinig tijd over. Daarom wordt de vrijdag 18-plus en zaterdag voor 25-plussers”, aldus Van den Heuvel.

Betaalbaar
“Daarnaast moet het vooral ook een evenement worden dat betaalbaar is”, legt Elbers uit. “Bij veel festivals zijn de kaartjes niet meer te betalen. Met wat eten en drinken erbij zit je zo op 300 of 400 euro. Wij willen daar een beetje een tegenhanger van zijn met een betaalbaar lokaal alternatief.”

Het evenement vindt plaats op vrijdag 13 en zaterdag 14 november van 19.00 tot 01.30 uur aan de Bivakweg 1 in Deurne. De kaartverkoop start vrijdag om 16.00 uur. Meer informatie en tickets vind je op apreschique.nl.

Foto: Bemeko Partyverhuur