9.6 C
Deurne
vrijdag 16 mei 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 534

Start nieuwe hardloopcursus Lopersgroep Deurne

Atletiekvereniging Lopersgroep Deurne start op zaterdag 5 maart met een nieuwe cursus ‘Start to Run’ op de atletiekbaan aan de Vloeieindsedreef in Deurne. Dit meldt de vereniging op haar Facebookpagina.

Gedurende zeven weken is er een looptraining, ontwikkeld door de Atletiekunie, met professionele, persoonlijke begeleiding op het gebied van lopen, kleding en voeding. Na de cursus kunnen deelnemers zo’n 25 minuten achter elkaar hardlopen in hun eigen tempo. Na afloop van de cursus wordt de deelnemers de mogelijkheid geboden om nog vier weken gratis deel te nemen aan de reguliere AV-LGD-trainingen. Meer informatie is te verkrijgen via de site  of op hardlopen.nl – zoek&boek – waar ook aangemeld kan worden.

Foto: AV-LGD

Verschillende wegafsluitingen door werkzaamheden in Deurne

Binnenkort worden er werkzaamheden uitgevoerd in de Flemingstraat in Deurne. Het gaat om de aanleg van een nieuwe riolering en de kabels en leidingen in de straat worden omgelegd. Daarna wordt de weg voorzien van nieuwe bestrating.

Tegelijkertijd wordt ook het terrein achter de voormalige huishoudschool verder ingericht. De werkzaamheden maken deel uit van de herontwikkeling op het voormalig terrein van Sancta Maria. De woningen en appartementen zijn al bewoond en het terrein is voorzien van parkeerplaatsen.

Flemingstraat en Kruisstraat
De werkzaamheden duren van 14 februari tot en met 1 mei. Hierdoor is de Flemingstraat afgesloten voor al het verkeer vanaf de Albert Schweitzerstraat tot de Kruisstraat vanaf 28 februari tot en met 22 mei. De Kruisstraat is dicht voor doorgaand verkeer ter hoogte van de Kerkstraat en Swinkelslaan vanaf 18 april tot en met 1 mei.

Paul Gabrielstraat en Gerard Bildersstraat
Op het bedrijventerrein Leemskuilen worden van 14 februari tot en met begin april een tweetal wegen opnieuw geasfalteerd. Het gaat om de Paul Gabrielstraat en Gerard Bildersstraat, die in die periode volledig afgesloten zijn.

Binderendreef
18 en 19 februari is de Binderendreef een avond en nacht afgesloten vanwege werkzaamheden door Enexis. De weg is van 18 februari om 18.00 uur tot 19 februari om 7.00 uur afgesloten vanaf de Industrieweg tot de Helmondseweg. Er worden omleidingsroutes aangegeven.

‘Du pain, du vin, du Ebusco’; order van 80 bussen voor Franse markt

Waar Ebusco eerst vooral in Duitsland en Scandinavië voet aan de grond wist te krijgen, heeft de Deurnese busfabrikant nu ook een flinke order binnengehaald van 80 elektrische bussen voor de Franse Markt.

Het gaat om 76 bussen van het nieuwe model 3.0 en vier 2.2 bussen. De order komt van vervoerder Metropole Rouen in Normandië. De bussen worden in een aantal batches tussen 2023 en 2026 geleverd.

Interessante markt
Voor Ebusco is Frankrijk een interessante en grote markt omdat er tot nu toe weinig elektrische bussen rijden. Peter Bijvelds, CEO van Ebusco legt uit: “Wij zijn zeer verheugd over dit nieuwe contract. Dit is een belangrijke stap in onze internationale expansie. Niet alleen versterken we onze positie op de Franse markt aanzienlijk, het is ook de grootste order voor onze revolutionaire 3.0 bussen tot nu toe.”

Ebusco 3.0 voor Franse markt

Batterijen
Het openbaar vervoersbedrijf dat actief is in het Franse stadsgewest Rouen heeft voor de Ebusco-bussen gekozen vanwege de hoge capaciteit van de batterijen en de prijs van de bussen. Nicolas Mayer-Rossignol President van Metropole Rouen Normandie vertelt: “We zetten een grote stap op weg naar een klimaatneutrale toekomst. De elektrificatie van onze busvloot is van groot belang om onze klimaatdoelstellingen te halen.”

Conny Heldens viert 25-jarig jubileum bij VVV Deurne

Conny Heldens is al meer dan 25 jaar de drijvende kracht achter de VVV in Deurne. Daarom verraste wethouder Marinus Biemans haar donderdagmiddag met een bezoek en een bos bloemen.

“In haar rol als ‘hands on’ directeur met een ongelooflijke kennis en netwerk binnen de sector is ze ontzettend belangrijk. Vele verhuizingen en ontwikkelingen verder is Conny nog steeds ontzettend actief in de Deurnese vrijetijdseconomie”, aldus de wethouder.

Foto: Facebook Marinus Biemans

Omstreden Chinese camera’s worden ook in Deurne gebruikt door gemeente

De omstreden camera’s van de Chinese merken Hikvision en Dahua worden ook gebruikt in Deurne door de gemeente. Dit blijkt uit een onderzoek van Follow the Money waar dinsdagavond in het tv-programma Nieuwsuur uitgebreid aandacht aan werd besteed.

Een woordvoerder van de gemeente bevestigt tegenover DMG dat deze omstreden camera’s ook in Deurne hangen: “De gemeente Deurne maakt gebruik van de Chinese camera’s van Dahua en Hikvision op diverse plekken voor de veiligheid van de inwoners en medewerkers. De camera’s hangen op diverse locaties (gemeentehuis, parkeergarage, Harmoniestraat 5) en zijn aangesloten op een intern netwerk welk goed beveiligd is. De camera’s zijn dus niet van buitenaf te benaderen. De camera’s zijn daarom veilig.”

Ministeries
In Nederland zouden er volgens de reportage van de NOS in vijftig gemeenten camera’s hangen van een van de twee merken. Ook bij bepaalde ministeries worden de Chinese merken gebruikt voor cameratoezicht. Tien van de gemeentes hebben al aangegeven er over te denken om te stoppen met het gebruik van de camera’s.

Scherpe prijs
De apparaten zijn van goede kwaliteit en hebben een scherpe prijs maar er zijn bij verschillende partijen zorgen over mogelijke spionage en mensenrechtenschendingen door de makers van de camera’s. Ook zouden ze mogelijk toegang kunnen geven tot netwerken met gevoelige informatie. Beide producenten geven tegenover de NOS aan dat ze een privaat bedrijf zijn en geen staatseigendom. De fabrikanten ontkennen alle beschuldigingen.

Ondertussen mogen er in de Verenigde Staten van het merk Hikvision en Dahua geen camera’s meer worden gebruikt bij federale overheidsgebouwen. Ook in andere landen is er vrees voor spionage met de camera’s van de twee Chinese merken.

Bekijk hier de reportage van Nieuwsuur.

Bewoners Hoogdonkseweg Liessel zijn klaar met stank varkensbedrijf: ‘Wij hebben recht op frisse lucht’

Elf gezinnen uit Liessel zijn bang dat de vergunning voor uitbreiding van het varkensbedrijf aan de Hoogdonkseweg zal zorgen voor nog meer stankoverlast. Daarom hebben zij bij de gemeente een zienswijze ingediend tegen de uitbreidingsplannen. “Het recht op frisse lucht van de omwonenden is al tientallen jaren zonder enige schadeloosstelling onteigend”, vinden de gezinnen.

B&W van de gemeente Deurne geeft bij de vergunningverlening aan dat deze uitbreiding alleen gebruikt gaat worden voor de bedrijfswerktuigen die nu al binnen staan in de bestaande stallen, maar dat geloven de omwonenden niet: “Waarom weigert de eigenaar van deze megastal dan om aan te geven waarvoor deze aanbouw met een hoger dak en drie enorme deuren van vijf bij vijf meter nodig zijn?”

Voorgevel met de drie grote deuren

Dubbel zoveel stank
De groep bezorgde bewoners is van mening dat het bedrijf in Liessel nu al meer dan dubbel zoveel stank veroorzaakt dan de geurnorm die is toegestaan in het buitengebied van de gemeente Deurne. “Het is voor ons als omwonenden onaanvaardbaar als op een dergelijk bedrijf ook nog ‘in de stront geroerd gaat worden’. Want de stank van mestverwerking/mestbewerking wordt volgens de Nederlandse wetgeving niet opgeteld bij de stank die de varkens veroorzaken”, leggen de omwonenden uit.

Industriële activiteit
Zij denken dat het bedrijf wel degelijk mest zal gaan verwerken en bewerken in de aanbouw die mogelijk wordt gemaakt door het verlenen van de vergunning: “Dit is een industriële activiteit die niet op een agrarisch bouwblok maar op een industrieterrein thuishoort. Zeker als dat commercieel voor anderen gebeurt.”

Extra wantrouwend
Vooral de grootte van de uitbreiding maakt de omwonenden achterdochtig. Als het alleen zou gaan om een uitbreiding voor de opslag van werktuigen zou dat in de ogen van de bezorgde gezinnen juist pleiten voor een normale goedkopere uitbreiding. “Zoveel goedgelovigheid maakt ons extra wantrouwend, zeker ook gezien de ‘medewerking’ van de gemeente Deurne in het verleden aan het bedrijf.”

PMD-afvalzakken nu ook verkrijgbaar in Vlierden

De groene zakken om het PMD-afval in te doen, kun je voortaan ook ophalen bij M&A Bikes aan de Schooteindseweg 2c tegenover de kiosk in Vlierden.

Per keer kun je twee rollen met tien zakken meekrijgen. In de afvalzakken mag je plastic, metalen verpakkingen zoals blik en drankkartons weggooien. Het PMD-afval wordt elke twee weken huis-aan-huis ingezameld.

In Vlierden kun je de PMD-zakken ophalen tijdens de openingstijden van M&A Bikes op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14.00 tot 19.00 uur en op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Op woensdag is de fietsenzaak gesloten.

De PMD-zakken zijn in de gemeente Deurne verkrijgbaar op onderstaande adressen.

  • Coöperatie Stationspark, Spoorlaan, Deurne
  • Gemeentehuis Deurne, Harmoniestraat 5, Deurne
  • Hofke van Marijke, Rembrandt van Rijnstraat 5, Deurne.
  • Milieustraat, Indumastraat 3, Deurne
  • Natuur- en Milieucentrum Ossenbeemd, Haageind 31, Deurne
  • Sociaal Cultureel Centrum Den Draai, Blasiusstraat 2, Deurne
  • Zorg in Deurne, zijingang gemeentehuis Oude Martinetstraat, Deurne
  • Dorpsservicecentrum Helenaveen, Oude Peelstraat 3, Helenaveen
  • Jan Linders Supermarkten, Oude Molen 2, Liessel
  • Xandra’s Super, Keulsebaan 6b, Neerkant
  • M&A Bikes, Schooteindseweg 2c, Vlierden

Horeca in Deurne zaterdag toch dicht om 22 uur; burgemeesters regio steunen protestactie niet

De bedoeling was dat in heel Nederland op zaterdag 12 februari cafés, discotheken en clubs weer open zouden gaan tot diep in de nacht en niet alleen tot de toegestane 22.00 uur. Maar de burgemeesters in onze regio hebben nu aangegeven de protestactie niet te steunen en sancties op te leggen aan horecazaken die toch langer openblijven dan is toegestaan.

Horecaondernemer Mario Martens uit de Zeilberg vindt het jammer dat de actie niet gesteund wordt maar gaat zich wel aan de regels houden. “Als de gezamenlijke burgemeesters in de regio de protestactie niet verantwoord vinden, ga ik met mijn zaken Club Milano, Fixx en De Kroeg zaterdag dus toch maar om 22.00 uur dicht. Het is jammer maar de gezondheid van mijn klanten vind ik ook belangrijk”, legt Martens uit.

Sympathie
Afgelopen maandag had hij samen met een aantal andere horecaondernemers nog een gesprek waarin door de gemeente werd aangegeven dat er mogelijk wel steun was voor de actie: “We hebben toen uitgelegd dat we graag wilden meedoen met de protestactie waarbij de zaken langer dan 22.00 uur open zouden blijven. We zouden dan op de normale sluitingstijden de deuren dichtdoen. Daar was maandag nog sympathie voor vanuit de gemeente maar na overleg van de burgemeesters in de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost blijkt vandaag dat ze niet meer achter het protest staan en dat er financiële sancties worden opgelegd aan ondernemingen die wel na 22.00 uur open zijn.”

Versoepelingen
Martens en de andere horecaondernemers hoopten dat de verwachte versoepelingen van het kabinet voor de horeca-, cultuur- en evenementensector er voor zouden zorgen dat de burgemeesters in de regio achter de actie zouden staan: “Je kunt de situatie een beetje vergelijken met die van de niet essentiële winkels die als protest toch opengingen op zaterdag 15 januari. Toen kwam er ondanks de landelijke regels wel goedkeuring voor een eenmalige protestactie en even daarna kwamen de versoepelingen van het kabinet.”

Coronasluitingstijd
“Wat andere horecazaken gaan doen, weet ik natuurlijk niet. Maar nu er in Deurne vanuit de gemeente geen steun is voor deelname aan het landelijke protest van ‘De Nacht staat op’, gaan bij mij helaas de deuren dicht op de coronasluitingstijd van 22.00 uur”, zegt Mario Martens.

Veel verschil per regio
De actie ‘De Nacht staat op’ is een idee van verschillende club- en discotheekeigenaren. Ze willen hiermee proberen het kabinet te bewegen om de verplichte sluitingstijd van 22.00 uur los te laten. De bereidheid van horecaondernemers om wel of niet mee te doen aan de protestactie verschilt erg per regio. Veel zaken in Tilburg willen wel meedoen maar bijvoorbeeld in Den Bosch en Gelderland zien veel eigenaren van cafés, discotheken en clubs er het nut niet van in.

Conflict
Landelijk dreigt ondertussen een conflict doordat de politievakbonden hun achterban oproepen om de protestactie van de horeca zonder handhaving of sancties door te laten gaan als een protest van hen, voor een betere cao. Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen zegt tegenover het Parool: “We gaan er vanuit dat er opgetreden wordt tegen grootschalige overtredingen van regels. De politie blijft de bijzondere verantwoordelijkheid houden voor het bewaken van de openbare orde.”

Raad van Elf uit Deurne weer in de race voor Beste Brabantse Carnavalskraker

In september vorig jaar presenteerde de Raad van Elf uit Deurne al hun nieuwe carnavalsnummer ‘Hier in het Zuiden’ op het terras van Café De Brouwer op de Markt in Deurne. Nu zitten ze bij de vijf carnavals-hits die het meeste kans maken op de titel De Beste Brabantse Carnavalskraker. Stemmen op jouw favoriet kan nog tot en met 17 februari via de site van het ED.

“We zijn vereerd”, laat de Raad van Elf weten. “Ons nummer brengt volgens de jury ‘trots op Brabant’. Na de verrassende winst van vorig jaar doen we daarom dit jaar wederom een gooi naar de roem. Vorig jaar ging het nek-aan-nek, we zijn benieuwd of dat dit jaar weer zo is.”

DMG Carnaval Top 111
Hun nummer ‘Feesten doen we overal’ gooide vorig jaar ook hoge ogen ondanks de afgelasting van carnaval door corona. Het jaar daarvoor scoorde de Raad van Elf met het nummer ‘Tis weer carnaval’ en wist daarmee verschillende prijzen binnen te slepen voor beste carnavalslied. Beide nummers behaalden ook hoge noteringen in de Carnaval Top 111 van DMG Radio die ook dit jaar weer wordt uitgezonden op carnavalszondag 27 februari.

De Raad van Elf bestaat uit een aantal leden van CS de Peelstrekels die uit enthousiasme voor de carnaval nu drie jaar op een rij, een pakkende carnavals-hit weten te produceren.

Bekijk hieronder de videoclip van ‘Hier in het Zuiden’.

Foto: Raad van Elf

Opnieuw vreedzame actie tegen coronamaatregelen; protestmars trekt door Deurne

Ongeveer honderd mensen kwamen woensdagavond op de Markt in Deurne bijeen om te protesteren tegen de huidige coronamaatregelen en om op te roepen tot verbinding.

Net als een maand geleden liepen de actievoerders daarna een lichtjestocht door het centrum en aangrenzende wijken. De sfeer bij de demonstratie in Deurne was ontspannen en verliep zonder problemen.

Bewoners denderen bed uit door trilling geluidsschermen; gemeente dringt aan op actie bij Prorail

Verschillende bewoners van huizen die dicht langs de spoorweg in Deurne staan, hebben last van trillingen in huis sinds er geluidsschermen zijn geplaatst in 2018. Pieter Veldhuijzen en Vera Peters wonen bijvoorbeeld aan de Amstel en denderen dagelijks hun bed uit als er een trein voorbijrijdt: “Vooral als er een goederentrein langs komt staat de tafel gewoon te trillen, je ziet je kopje koffie gewoon bewegen.”

Het leek zo mooi; de schermen zouden de geluidshinder van treinen in Deurne aanpakken maar door het ontwerp veroorzaken ze meer last dan dat ze goed doen. Wethouder Helm Verhees erkent in een interview op DMG Radio dat er een probleem is dat snel moet worden opgelost:  “We hebben dat aangekaart bij Prorail en hebben voor elkaar gekregen om daar onderzoek naar te doen. Dat is op verschillende locaties gebeurd en daarna hebben we een bijeenkomst gehad met een aantal bewoners die zich al eerder hadden gemeld.”

Pierewaaien
De reden dat de geluidsschermen zoveel trilling veroorzaken is volgens Veldhuijzen simpel: “Ze hebben ijzeren buizen 3 tot 4 meter de grond ingeslagen waartussen de geluidswerende panelen zijn bevestigd. Die palen staan in harde grond en gaan trillen als er een trein langskomt. Als een soort rimpeleffect wordt dan die trilling getransporteerd door de grond naar ons huis. Het is een beetje zoals bij het pierewaaien; je steekt een riek in de grond en die laat je trillen en die trillingen verspreiden zich dan rond de riek door de bodem.”

‘Nood is heel hoog’
Ans Rietstra, directeur operatie van ProRail erkent ook dat de trillinghinder serieus genomen moet worden: “De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de nood bij omwonenden langs het spoor soms heel hoog is. Zij hebben veelvuldig aan de bel getrokken en er mede voor gezorgd dat het zoeken naar betaalbare en uitvoerbare maatregelen in een stroomversnelling is geraakt.”

Schade
Maar voor Pieter en Vera blijft het zolang er niet concreets wordt ondernomen, een situatie die veel overlast geeft: “Ik snap ook wel dat de gemeente hierin een tussenpartij is en dat zij afhankelijk zijn van Prorail maar het zou wel fijn zijn als er wat vaart achter wordt gezet. Want het is niet alleen dat de trillingen vervelend zijn, maar ze leveren ook schade op aan mijn huis.” De scheuren die ontstaan door de trillingen repareren, heeft Veldhuijzen al lang opgegeven: “Dan kan je aan de gang blijven. Ik heb het stucwerk al meerdere keren opnieuw geverfd maar even daarna heb je er al weer barsten en scheuren in zitten.”

‘Gebeurt echt wel wat’
Wethouder Verhees legt uit dat het voor de bewoners kan lijken alsof er niets gebeurt. “Dat is in werkelijkheid niet zo, er gebeurt echt wel wat. Ik heb bij Prorail aangegeven wat de importantie is voor onze bewoners dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Maar je hebt te maken met een grote organisatie waarbij dit soort dingen moeten verlopen volgens de wegen die daarvoor bedoeld zijn.”

Wettelijk verplicht
De geluidsschermen weghalen is geen optie omdat Prorail wettelijk verplicht is de geluidshinder met die schermen tegen te gaan. “Maar wij zitten er ondertussen wel mee”, legt Pieter Veldhuijzen uit. “Wij wonen hier nu 26 jaar en ik persoonlijk kan niet echt zeggen dat we nu ineens minder geluid ervaren sinds die panelen er staan. Wel is het een feit dat we eerst geen hinder ondervonden van trilling en sinds de geluidsschermen er staan, wel.” Verhees van de gemeente Deurne legt uit: “De schermen afbreken kan dus niet omdat er wettelijk is vastgelegd dat mensen tot een bepaald maximum aan geluid mogen ervaren in de woonomgeving. Met de plaatsing van die schermen wordt dat binnen de perken gehouden.”

Pilot-projecten
Wat kan er dan wel om de trillingen weg te nemen? Wethouder Helm Verhees legt uit: “Er zijn door Prorail een aantal pilot-projecten gestart om trillingen tegen te gaan. Het is zaak dat we zo’n pilot zo snel mogelijk naar Deurne halen, dat hebben we ook aan Prorail aangegeven.”

Soorten hinder
Maar de vraag is vervolgens welke pilot er het beste kan worden ingezet in Deurne. Langs de 7000 kilometer spoor die ProRail beheert, liggen ongeveer 845.000 woonadressen binnen 300 meter van het spoor waar ruim 1,3 miljoen mensen wonen. Dat levert verschillende soorten hinder op waarbij Prorail voor elk specifiek geval moet bekijken wat de beste oplossing is. Daarvoor werkt ProRail samen met onder meer het RIVM en de TU in Delft aan het Innovatieprogramma Bronaanpak Spoortrillingen.

20 miljoen
ProRail heeft in 2020, twintig miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekregen voor het zoeken naar slimme en betaalbare oplossingen om de overlast van trillingen tegen te gaan. Daarmee zijn een aantal ideeën uitgewerkt tot pilots waarvan er op de Brabant-route ter hoogte van Dorst, Rijen en Oisterwijk al een paar worden uitgevoerd. Maar niet op elke plek wordt dezelfde oplossing gebruikt om de trilling te verminderen.

Hydrokorrels
Pieter Veldhuijzen uit Deurne vindt dat er ook moet worden gekeken naar simpele alternatieven oplossingen. “Kijk ook eens naar andere plekken met andere oorzaken van trilling zoals bij een vliegveld of een snelweg die trilling veroorzaakt. Daar worden heel andere technieken gebruikt die in dit geval misschien ook werken. Ik heb iemand gesproken die werkt in de grondmechanica en die vertelde me dat er mogelijk een heel eenvoudige oplossing is. Omdat de grond hier hard is, wordt de trilling makkelijk getransporteerd. Als je nou een buffer tussen het spoor en de huizen legt in de vorm van een flinke sleuf met een doek er in en gevuld met hydrokorrels neemt de trilling al gigantisch af, is mij uitgelegd.”

Simpele oplossingen
“Er zijn goedkope en simpele oplossingen in beeld”, zegt wethouder Helm Verhees. “Dat hebben we ook aan Prorail overgebracht. We moeten echt zo’n pilot naar Deurne krijgen maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen. Bewoners hebben er pas iets aan als er echt iets gebeurt, dat beseffen wij bij de gemeente ook en dat benadrukken we ook telkens weer bij Prorail.”

Repair café Deurne gaat weer open op normale openingstijden

Nu de coronamaatregelen verder zijn versoepeld, gaat het Repair Café Deurne weer van start op de normale openingstijden. Ondanks de beperkingen van het afgelopen jaar, hebben de vrijwilligers ook in 2021 nog wel de nodige klanten kunnen helpen, dankzij het werken op afspraak.

De openingstijden, die vanaf vandaag weer gaan gelden, zijn de tweede zaterdag van de maand van 9:30 – 12:30 uur, en de laatste dinsdag van de maand van 13:30 – 16:00 uur.
Je bent weer van harte welkom. Voor meer bijzonderheden kan je ook terecht op de sub pagina van de afdeling Deurne op de website van het repair café.