Er is meer ruimte nodig voor militaire oefeningen om de veiligheid te waarborgen. Dat heeft Defensie vrijdag gemeld in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin wordt onder meer verder aangedrongen op heropening van vliegbasis de Peel, maar ook op uitbreiding bij luchtmachtbasis Eindhoven, rond Oirschot en de heropening van de kazerne in Budel.
Defensie zegt dat de ruimte nodig is omdat de veiligheidssituatie in de wereld snel verslechtert: “De krijgsmacht moet meer dan ooit in staat zijn Nederlands grondgebied en dat van bondgenoten te verdedigen. Nederland moet naast de verdedigingstaak ook aan andere NAVO-verplichtingen voldoen. Dit alles vergt een grotere, beter uitgeruste en goed geoefende krijgsmacht.”
Overlast
Er wordt tot nu toe veel geoefend met simulatoren en in het buitenland, maar dat is volgens Defensie niet voldoende: “De mogelijkheden buiten Nederland worden steeds beperkter omdat ook de krijgsmachten van bondgenoten groeien. Dat maakt ruimte voor Defensie in Nederland noodzakelijk, ook al geven sommige activiteiten overlast voor omwonenden. Er is behoefte aan uitbreiding van oefengebieden, zowel op land als op zee en in de lucht.”
Daarbij gaat het om het stationeren van F-35’s en het laagvliegen met deze toestellen. Ook is Defensie op zoek naar plaatsen om met helikopters te oefenen. In de plannen voor uitbreiding van de zogenoemde jachtvliegtuigcapaciteit wordt de voorkeur gegeven aan een aantal opties in Brabant, waaronder de basis in Vredepeel. Defensie wil tenminste uitbreiding op twee locaties. Tot de mogelijkheden behoren volgens het rapport uitbreiding op de bases in Eindhoven, Gilze-Rijen of Woensdrecht. Een andere optie is de Peel heropenen of samenwerken met een civiele luchthaven.
‘Dirtstrip’
Bij de uitbreidingen wil Defensie ook een zogeheten ‘dirtstrip’ om op te oefenen. Voor deze onverharde landingsbaan wordt ook de vliegbasis in Vredepeel als optie genoemd: “Een ‘dirtstrip’ kan niet zomaar op andere vliegvelden worden aangelegd, in verband met het risico dat losliggende stenen andere vliegtuigen beschadigen.” Gebruik van dit soort grindstroken geeft mogelijk ook meer geluidsoverlast. In elk geval zal volgens Defensie bij de aanleg van zo’n ‘dirtstrip’ de vorm van het geluidscontour moeten worden aangepast.
Een alternatief dat in het plan wordt genoemd voor heropening van De Peel, is om meer ruimte op de luchtmachtbasis in Eindhoven creëren. Daar wordt nu maximaal 250 keer opgestegen en geland. Dat aantal zou flink omhoog kunnen, waardoor mogelijk de ruimte in Vredepeel niet nodig is.
De muur
De reden voor de mogelijke reactivering van vliegbasis de Peel, heeft te maken met het sluiten van vliegbases Soesterberg en Valkenburg. Deze werden door bezuinigingen bij Defensie na de val van de muur in 1989 opgeheven. Gezien de huidige veiligheidssituatie in de wereld is er onvoldoende ruimte om te oefenen op de enige twee nog overgebleven vliegbases Leeuwarden en Volkel.
De ‘geluidsruimte’ van beide bases is ‘vol’ of ‘nagenoeg vol’. Ruimte voor uitbreiding is daar volgens Defensie niet beschikbaar. Heropening van de in 1993 gesloten Vliegbasis de Peel, die nu nog alleen een landmacht-kazerne is, kan dit ruimtegebrek volgens Defensie deels oplossen. Hoewel de Peel niet meer in gebruik is als luchtmachtbasis, bleven de ‘geluidscontouren’ in stand. Die al beschikbare militaire geluidsruimte wil Defensie nu alsnog gaan benutten.
Dertien activiteiten
De ruimtebehoeften die Defensie afgelopen vrijdag heeft gepubliceerd in een lijst via het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD), worden komende maanden onderzocht. Het gaat in totaal om dertien activiteiten waarvoor bepaald moet worden welke locatie daarvoor het meest geschikt is. “Denk aan het concentreren van ondersteunende eenheden en plekken om te oefenen. Andere voorbeelden zijn meer capaciteit voor munitieopslag, ruimte om F-35’s te stationeren en om te kunnen laagvliegen en plaatsen om helikopters te laten landen”, zegt Defensie.
Op 31 defensielocaties willen de krijgsmachtonderdelen ook extra activiteiten uitvoeren. Burgers, maatschappelijke organisaties, overheden en andere belanghebbenden kunnen tot 12 februari 2024 reageren op de ter inzage gelegde NPRD. Daarna volgen onderzoeken en informele gesprekken met belanghebbenden. Het nieuwe kabinet kan dan volgend jaar bepalen van welke activiteit nut en noodzaak is aangetoond en voorkeurslocaties vastleggen. Via de nationale beleidsvisie NPRD wordt duidelijk welke extra ruimte Defensie uiteindelijk krijgt.
Lees ook:
- Defensie verwacht pas op zijn vroegst in herfst 2024 meer duidelijkheid over heropening vliegbasis De Peel
- Heropening vliegbasis De Peel kan volgens Defensie binnen stikstofregels
- Paardenhouders in regio bezorgd over mogelijke heropening vliegbasis de Peel
- Deurne wil bij komst vliegbasis ruimte voor windmolens maar blijft tegen heropening
- Wisselende reacties op herrie F-35; testvlucht niet representatief, zegt werkgroep Stop vliegbasis de Peel
- Zorgen bij Deurnese politiek over heropening vliegbasis de Peel
- Werkgroep Stop vliegbasis de Peel sceptisch over geluidsmetingen bij proefvlucht met F-35
- Gemeenten bundelen krachten in discussie over heropening vliegbasis De Peel
Foto: Defensie