22.7 C
Deurne
dinsdag 29 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 713

Rolstoelbasketballer Jelle van der Steen geselecteerd voor Invictus Games 2020

Rolstoelbasketballer Jelle van der Steen uit Deurne is voor de derde maal op rij geselecteerd voor het Dutch Invictus Games Team. In 2020 zal hij in eigen land uitkomen bij dit internationale sportevenement.

Invictus Games (Latijn voor onoverwonnen) is een internationaal paralympisch sportevenement voor militairen en veteranen die psychisch of lichamelijk gewond zijn geraakt in hun diensttijd. De initiatiefnemer van het sportevenement is de Britse prins Harry, die zelf als militair diende tijdens een missie in Afghanistan.
De eerste editie van de Invictus Games vond in 2014 plaats in Londen, in 2016 werd Orlando aangedaan om in 2017 het stokje door te geven aan Toronto gevolgd door Sydney in 2018.
En voor de vijfde editie is de eer aan ons land, precies 75 jaar na de bevrijding.

Eerdere deelname
Van der Steen nam al deel aan editie ‘17 en ‘18, beide keren ging zijn team met het zilver aan de haal.
De Deurnenaar is dolblij dat hij nu ook in eigen land mag spelen “Zo kan mijn moeder het meemaken, dat is voor het eerst want zij stapt voor geen goud in een vliegtuig.”

Den Haag
Van 9 tot 16 mei 2020 vormt Den Haag de arena voor vijfhonderd deelnemers uit negentien landen. Sportcampus Zuiderpark zal de voornaamste locatie zijn. Het toernooi omvat negen disciplines: boogschieten, atletiek, wielrennen, indoor roeien, gewichtheffen, zitvolleybal, zwemmen, rolstoelrugby en rolstoelbasketbal.

Ambitie
Als het aan de achtendertig jarige van der Steen zou liggen, hield zijn verhaal niet op bij de Invictus Games. Zijn streven was om in 2020 deel te nemen aan de Paralympische Spelen in Tokio. Helaas is op het EK van 28 augustus tot en met 9 september duidelijk geworden dat dit toch net te hoog gegrepen is. Met zijn team werd hij zevende, alleen de nummers één tot en met vier kregen een ticket voor de spelen.

Het verhaal van Jelle van der Steen (38)

Een fractie van een seconde zal het hebben geduurd, de black-out die marinier-1 Jelle van der Steen op een zondagnacht in april 2007 trof. Uitzendingen naar Bosnië en Irak hadden hem uit balans gebracht. Hij liet al eerder die week wat steken vallen, maar dat bleef zonder grote gevolgen. Dit keer kwam hij bij in het ziekenhuis waar de diagnose keihard was: hoge dwarslaesie.

De oorzaak van het ongeval ligt in het verleden. In 1999 treedt de pas 17-jarige Van der Steen toe tot het Korps Mariniers. Hij had besloten dat hij een vent wilde worden en voelde zich voor school niet in de wieg gelegd.

Op 15-jarige leeftijd behaalde van der Steen zijn mavo-diploma. Hij probeerde het nog even op de havo, maar besloot al snel dat dat niks voor hem was. Defensie biedt uitkomst en de jonge Jelle voelt zich al snel helemaal thuis bij het Korps. Hij geniet van oefeningen in Noorwegen en Schotland, wordt korte uitzgezonden naar Bosnië en gaat dan met de eerste lichting mee naar Irak.

Ook daar in de woestijn voelt de marinier zich in zijn element, tot het moment waarop zich een incident voordoet. Het komt erop neer dat Van der Steen niet meer dezelfde is als die hij was voor de missie, hij kan niet meer aarden bij zijn basis in Doorn. Een overplaatsing naar het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder geeft hem even rust. Hij liep er mee met sportinstructeurs en kwam erachter dat dat hem wel wat leek. Jelle besloot zich aan te melden bij de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Tilburg. Hij had alleen mavo, maar werd na het succesvol afronden van drie toelatingstoetsen toch toegelaten.

De gebeurtenissen in Irak waren echter nog niet van het netvlies van de marinier verdwenen. In 2007 breekt dat, in combinatie met onvoldoende rust, op.
Van der Steen voelde dat zijn hoofd vol zat. Op vrijdag kreeg hij een black-out, hij was naar eigen zeggen ‘helemaal van het padje’.
Hij maakt de afspraak zich na het weekeinde eens goed te laten onderzoeken. Hoewel het niet goed voelde, liet Jelle zich overhalen die zondag toch te gaan werken. Op de weg terug tussen Helmond en Deurne remt hij voor een verkeerslicht en dan gaat bij hem het licht uit. “Ik heb waarschijnlijk het gaspedaal ingedrukt.” Hij komt na het eenzijdige ongeluk bij in het ziekenhuis, zal nooit meer lopen, rug en nek zijn gebroken.
De eerste maanden waren zowel geestelijk als lichamelijk zwaar. Maar na krap een half jaar was hij alweer terug op school.

Van der Steen denkt dan dat de ellende voorbij is en zijn diploma binnen handbereik komt, maar het leven had iets anders voor hem in petto. Een darmperforatie, operaties aan de rug en nierstenen: een jaar na het ongeluk gaat hij weer ziekenhuis in een uit. In totaal heeft hij 35 operaties ondergaan.

Wat hem overkomt, versterkt zijn toch al groeiende afkeer van Defensie in het algemeen en het Korps in het bijzonder. De Deurnenaar begint een bedrijf als ijsverkoper (IJsco Jelle), maar moet dat wegens ziekte verkopen. Daarop gaat hij verder als internetondernemer, hij zet een bedrijf op voor mensen die meer willen weten van cryptomunten en blockchain.

En dan is er natuurlijk de sport. Door het ongeluk komt Jelle in aanraking met rolstoelbasketbal en al snel lonkt ‘oranje’. Daar treft hij onder anderen oud-militairen als Marc van de Kuilen, Jack Pastora en Walter Groen. Zij willen in 2017 een sterk team samenstellen voor de Invictus Games van Toronto en daar past Jelle van der Steen prima bij. Hij laat zich overhalen naar de training in Doorn te komen.

En zo bracht een weg vol hobbels van der Steen bij de Invictus Games 2020.

Intertoys Deurne verder als Jase & Joy

De speelgoedwinkel van Jan Poell aan de Torenstraat in Deurne heeft maandagmiddag de nieuwe naam van de winkel bekend gemaakt. De voormalige Intertoys gaat verder als Jase & Joy.

De nieuwe naam en logo zijn nu tijdelijk met stickers weergegeven maar over een paar weken krijgt de winkel een nieuwe pui waarbij de nieuwe naam nog duidelijker aanwezig zal zijn.

Oplossing

Toen Intertoys een aantal maanden geleden failliet ging, besloten zeven franchisenemers waaronder Poell uit Deurne om als groep te zoeken naar een oplossing. Ook winkels in onder meer Gemert, Budel, Amersfoort, Amstelveen en Purmerend zijn net als Poell nu in zee gegaan met Euretco, bekend van de sportwinkels van Intersport.

Goed gevoel

Jan Poell geeft aan een goed gevoel te hebben bij Euretco als nieuwe partner: “We hebben zin om aan een nieuwe periode te gaan beginnen. Ik ben geboren en getogen boven de speelgoedwinkel van mijn ouders en ik wil niks anders doen.”

Lees ook: https://dmgdeurne.nl/voor-speelgoed-naar-jan/

Foto: Jase & Joy Deurne

Grote storing straatverlichting Neerkantseweg Liessel

De straatverlichting aan de Neerkantseweg in Liessel werkt niet door een grote storing. Tussen de bebouwde kom en de Garst doet de verlichting het niet. Dit geldt ook voor de zijwegen die hierop uitkomen.

Het gaat om een netwerkstoring die opgelost moet worden door netbeheerder Enexis. Het is nog onduidelijk hoe lang het duurt voor de storing is verholpen.

Financiën gemeente Deurne stabiel; ruimte voor 10 miljoen aan extra investeringen

Deurne staat er financieel goed voor. Ondanks de extra uitgaven die door rijksbeleid voortaan uit het laatje van de gemeenten zelf moeten komen en de wisselende bijdragen vanuit het rijk, heeft Deurne de financiën op orde. In tegenstelling tot veel andere gemeenten in de regio is er in Deurne een sluitende begroting.

De gemeente Deurne heeft een stevige financiële reserve en er is ruimte voor extra investeringen van 10 miljoen euro die besteed worden aan scholen, sport- en wijkvoorzieningen en het zwembad. Ook wordt de onroerend zaakbelasting (OZB) in Deurne niet verhoogd.

Zorgen

Wel geeft de gemeente in de begroting aan zich zorgen te maken over de steeds veranderende bijdragen van het rijk: “We blijven in brede zin last houden van de grillen van het rijk. De invoering van het Wmo-abonnementstarief leidt tot een forse stijging van het aantal aanvragen en daarmee structurele extra lasten. Hetzelfde effect zien we bij de invoering van de Omgevingswet en de kosten voor afvalverwerking.”

Lokale maatregelen

De gemeente Deurne wil zelf niet stil blijven zitten. Door lokale maatregelen verwachten ze meer grip te krijgen op het sociaal domein. Zo worden er door de gemeente zelf jeugdprofessionals in dienst genomen en wordt gewerkt aan een betere samenwerking met de huisartsen.

Extra investeringen

De gunstige financiële positie van Deurne zorgt ervoor dat er zelfs ruimte is om extra investeringen te doen. Dit jaar is door de gemeente gestart met gespreksavonden over de maatschappelijke voorzieningen in de buurt. Voor de ideeën en zorgen die er bij de inwoners leven, is er in de begroting alvast een bedrag van € 10 miljoen gereserveerd voor scholen, sport- en wijkvoorzieningen en het zwembad. Daarnaast wordt geïnvesteerd in museum De Wieger, de integrale centrumvisie, extra zorg, de ondersteuning van mantelzorgers, het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed en het ondersteunen van de dorps- en wijkraden.

Komende jaren

De gemeente geeft in de begroting aan de komende jaren te willen blijven investeren: “Het reserveren van € 10 miljoen voor de maatschappelijke voorzieningen in de buurt is daar een voorbeeld van maar we kunnen niet overal ‘ja’ op zeggen. We blijven in Deurne verstandige keuzes maken. We blijven zaken efficiënt, sober en doelmatig organiseren. We blijven stabiel verder koersen.”

Minder treinen door herstelwerkzaamheden

In verband met herstelwerkzaamheden rijden er tot 14.00 uur minder treinen tussen Helmond en Horst-Sevenum. Tussen 9.30 en 11.00 uur rijden er geen treinen.

Er rijden snelbussen tussen Helmond, Deurne en Horst-Sevenum en taxibusjes tussen Helmond en Helmond Brouwhuis.

Foto: Jeffrey Vogels

Voortekenen voor woninginbraak Heiakker

Bewoners van de Heiakker worden door de politie opgeroepen de  komende tijd extra alert te zijn op woninginbraak.

Zondag is op de Veldstraat/Struikheide een blanke man van ongeveer twintig jaar gesignaleerd die over schuttingen en poorten gluurde. Op diverse plekken heeft hij deze gemarkeerd met krijtkruisjes. Het is aannemelijk dat dit voorwerk is voor inbraken, gemarkeerde huizen zouden dan potentieel doelwit zijn. Gisteren is op een plek die gemarkeerd was een scooter ontvreemd.

Wanneer het rustig blijft in de wijk, dan is het zaak om alsnog enkele weken alert te blijven. Uit onderzoek is gebleken dat inbrekers hetzelfde gebied vaak enkele weken later nogmaals aandoen.

Alles wat je moet weten over FriDMGlive 2019

Het is bijna zover: FriDMGlive 2019! Nog vier nachtjes slapen en dan barst de zesde editie los in het Cultuurcentrum in Deurne. Om jou op weg te helpen hebben we hieronder alles op een rijtje gezet wat je moet weten over het evenement. 

Wat is FriDMGlive? 
FriDMGlive is een jaarlijks terugkerend evenement dat lokaal talent uit de regio een kans op een groot podium wil geven. Al vele artiesten zijn doorgebroken nadat ze bij FriDMGlive hebben gespeeld en daar is de organisatie best trots op!

Wie komen er optreden?
De line-up bestaat dit jaar uit Absence Without Leave, NICCI NOVA, Daniek & Eline en FEVER! Iedere artiest speelt twee sets. De timetable is nog even geheim, ook voor de artiesten. Wel mogen we verklappen dat popkoor sKoor de avond spetterend zal open met een aantal nummers! De presentatie van het evenement is in handen van DMG-DJ’s Tim van der Weerden en Jan Peters.

Waar en wanneer is FriDMGlive 2019?
FriDMGlive wordt dit jaar gehouden op 11 oktober 2019 en vindt plaats in het Cultuurcentrum, Martinetplein 1 in Deurne. De deuren gaan om 20.00 uur open. De zesde editie begint om 20.30 uur.

Wat is de minimumleeftijd?
Het evenement is voor iedereen toegankelijk. Bij de entree wordt er om je legitimatiebewijs gevraagd en ontvangt iedereen een polsbandje. Als je 18+ bent krijg je een bandje waarmee je alcohol kunt bestellen aan de bar. Ook hanteren de organisatie en Cultuurcentrum Deurne een een ‘zero tolerance’ beleid. Dit betekent dat alle vormen van soft- en harddrugs niet zijn toegestaan.

Kan ik contant betalen aan de bar?
Jazeker! Je kunt je drankjes zowel contant als met je pinpas afrekenen.

Ik kan echt niet komen. Kan ik het evenement ook op een andere manier volgen?
FriDMGlive 2019 is ook live te volgen via DMG radio op dmgdeurne.nl of via 106.2 FM. Vanaf 19.00 uur warmt Robin Senders je op met de FriDMGlive pre party en vanaf 20.30 uur doet Dennis Mansvelders verslag van het evenement.

Spannend voetbal maar geen overwinning voor SV Deurne op Chevremont (3-3)

Het weer werkte op deze zondag niet bepaald mee aan ideale voetbalomstandigheden maar toch werd het op De Kranenmortel in Deurne een spannende wedstrijd tussen Deurne en Chevremont die eindigde in een 3-3 gelijkspel. Een match waarin van alles gebeurde en die niet meteen goed maar wel enerverend voetbal opleverde.

Bij Deurne keerde Mark Louwers terug in het hart van de defensie, waardoor Luc Veeneman naar de rechtsachter positie verhuisde. Chevremont begon voortvarend aan de wedstrijd en zette Deurne direct vast op de eigen helft. De ene na de andere combinatie werd op de grasmat gelegd zonder dat Deurne in haar spel kon komen. Een doelpunt leek niet te kunnen uitblijven.

Een eerste tegenstoot

Eerst redde Robin Verhoeven nog goed op een schot uit de tweede lijn, maar in de zevende minuut was het raak. Een voorzet van links kwam bij de volledig vrijstaande Eloy Cox, die de bal met een volley via een stuit in het dak van het doel deed belanden 0-1. Vanuit de aftrap wist Deurne een eerste tegenstoot te plaatsen, maar Chevremont bleef gevaarlijk en zag een inzet net naast gaan. Eigenlijk uit het niets kwam Deurne in de veertiende minuut op gelijke hoogte. Na een goede actie van Erwin van den Broek kwam de bal bij Dennis groen, die deze beheerst over de keeper lobde 1-1.

De weg kwijt

Kort daarna moest Gregory Lammers met een blessure het veld verlaten, hij werd vervangen door Jan Kuipers. Chevremont leek na de gelijkmaker de weg kwijt en Deurne kwam beter in de wedstrijd. Dit leidde in de 21ste minuut tot een mogelijkheid voor Thijs Matheij, die na een goede voorzet van Mark Kuijpers vanaf links de bal net naast het doel werkte. Even later kreeg diezelfde Matheij na een snel genomen vrije trap een enorme kans, maar hij wist één op één de keeper niet te verschalken. Nadat Chevremont een goede kans niet wist te benutten was het Luc Veeneman, die Deurne in de 41ste minuut op 2-1 bracht. Een vrije trap van Mark Kuijpers kreeg hij in eerste instantie niet lekker op het hoofd, maar de bal belandde via een omweg toch weer voor zijn voeten om deze met de punt van de schoen in de benedenhoek te werken.

Aanvallend

Na de rust gebeurde er even weinig tot niets, totdat Thijs Matheij opnieuw de diepte in werd gestuurd en door Kevin Senden tegen de grond werd gewerkt, rode kaart en penalty voor Deurne. Dennis Groen benutte deze soeverein 3-1 en iedereen verwachte dat daarmee de wedstrijd in het slot gegooid zou worden. Niets was minder waard, Chevremont schakelde een tandje bij en wisselde twee maal aanvallend. Jurgen Elbers hamerde op de controle, maar Deurne had daar zichtbaar moeite mee. Nadat Anton Loverbos een vlammend schot net naast zag gaan wist Chevremont een bal in de zestien meter van Deurne te brengen. Yuri Veeneman kreeg de bal niet lekker op de schoen, waarna zijn broer ten koste van een overtreding binnen het strafschopgebied de zaak probeerde te redden. Maar het eindresultaat was een gele kaart en penalty voor Chevremont, die door Elroy Cox werd binnen geschoten 2-3 in de 65ste minuut. Deurne bracht Twan Hendricks in de wedstrijd voor Parfait Luwawa.

Rode kaart Senden

Robin Verhoeven tastte mis bij een corner maar het liep goed af voor Deurne, waarna Matheij een duel te fel inging en een gele prent opliep. Diezelfde Matheij kon in de 74ste minuut opnieuw alleen op de goal van Chevremont afgaan, maar werd door een verdediger geblokt. Ditmaal geen penalty, maar Melvin Senden was geïrriteerd door de val van Matheij en ging onreglementair verhaal halen, wat hem na interventie van de assistent scheidsrechter op een rode kaart kwam te staan.

Slordig balverlies

Deurne wist geen raad met de dubbele overtalsituatie, de lange bal werd teveel gehanteerd en op het middenveld probeerde men een mannetje uit te spelen in plaats van met combinaties trachten de tegenstander kapot te spelen. Slordig balverlies leidde een razendsnel uitgevoerde counter in, die door de voorwaartsen van Chevremont perfect werd afgemaakt wat een stand van 3-3 opleverde. Deurne probeerde de wedstrijd nog naar zich toe te trekken en er kwamen kansen. Een schot van Dennis Groen werd van de lijn gehaald, Twan Hendricks knalde op de lat en Thijs Matheij werd in de 88ste minuut nogmaals vrij voor de keeper gezet, maar hij wist de bal van vijf meter niet naast de keeper te krijgen.

In de tussentijd had Mark Louwers na een botsing, duizelig het veld verlaten en was Harm van der Steen zijn vervanger. Deurne alle geluk van de wereld, dat een nieuwe counter van Chevremont die had kunnen leiden tot een doelpunt op het nippertje buitenspel werd gemaakt. Hierdoor bleef het bij 3-3 en liet Deurne tegen de koploper 2 punten onnodig liggen.

Volgende week staat voor de ploeg van SV Deurne de uitwedstrijd tegen Venlosche Boys op het programma.

Bron: SV Deurne – Kees Brood

Verslag: Stichting Leven voor Leven brengt duizenden hulpgoederen naar Roemenië

Een hulptransport van Stichting Leven voor Leven is eind september in een week tijd op en neer gereden van Deurne naar Sascut in Roemenië. De lading bestond uit onder meer 4000 thermo-onderbroeken en matrassen, hartmonitoren, rolstoelen, rollators en ziekenhuisbedden. Hoe gaat zo’n operatie voor een goed doel in zijn werk en hoe zagen de dagen van chauffeurs Nic van Leeuwen en Eric Welten eruit? Een verslag van chauffeur Eric Welten.

Dinsdag 17 september 2019

In de namiddag kon Nic de trekker op gaan halen in Tilburg. Terug in Deurne koppelde Nic de oplegger aan, die stond geparkeerd aan de Industrieweg. Bij de Firma van den Eijnden aan de Liesselseweg 214 werd de combinatie gewogen. Met een totaalgewicht van 22.800 kg bleef de combinatie ruim onder het toegestane gewicht van 40 ton. ’s Avonds werden de persoonlijke spullen van de chauffeurs geladen en werd afgesproken om op woensdagmorgen om 5.00 uur te vertrekken.

Woensdag 18 september 2019

In alle vroegte vertrokken de chauffeurs, uitgezwaaid door hun echtgenoten. De eerste dag werd verdeeld in vier shifts. Door de slechte ervaringen van het afgelopen jaar werd besloten om niet meer te rijden naar de truckstop ‘Oldtimer’ in Oed, Oostenrijk maar om ongeveer 65 kilometer door te rijden naar de truckstop ‘Rosenberg’ bij Sankt Polten. Om 19.00 uur kwamen de chauffeurs daar aan. Een heel verschil met de truckstop van voorgaande jaren. Gratis parkeren, zuiver sanitair en een fatsoenlijk restaurant, een goede keuze! Om de eventuele drukte en wachttijden bij de grenzen op te vangen werd besloten om op donderdagmorgen op 5.00 uur te vertrekken.

Donderdag 19 september 2019

De chauffeurs waren weer vroeg uit de veren en iets voor 5.00 uur vertrokken ze vanaf Sankt Polten. Op de ring van Wenen aangekomen stond er boven de snelweg een waarschuwing van een ‘Vollsperrung’ richting Nickelsdorf/ Hongaarse grens. Dit traject is ruim 80 kilometer lang en verdere informatie ontbrak. Ten zuiden van Wenen ter hoogte van het vliegveld stond het verkeer stil. De verkeersinformatie op de radio had het over een brandend voertuig ter hoogte van de wegwerkzaamheden. Dit zorgde voor een vertraging van ruim anderhalf uur. Om 9.30 uur werd de grens bereikt van Oostenrijk – Hongarije, tijd om nog bij te tanken en een tolvignet te kopen. Na ruim een uur gereden te hebben op de M1 de snelweg richting Boedapest kwamen de chauffeurs tot hun ontzetting wéér in een lange file terecht. In de wegwerkzaamheden vóór de ring van Boedapest was er een dodelijk ongeluk gebeurd, dit zorgde voor een vertraging van ruim anderhalf uur. Met nóg een file op de buitenring van Boedapest van ruim een half uur, leken de kansen verkeken om ’s avonds nog in Roemenië te zijn, immers de wachttijden aan de Hongaars – Roemeense grens zijn berucht. Om 17.00 uur bereiken de chauffeurs de grens, géén wachttijden!

Binnen 15 minuten was alles geregeld, het wegen, de paspoort en documenten controle en het kopen van het tolvignet voor Roemenië. Onderling werd besloten om door te rijden over de nieuwe A1, de snelweg vanaf de grens Nadlac tot aan Lugoj. Tegen 19.00 uur (Roemeense tijd 20.00 uur) werd het donker en werd het tijd om te stoppen. Behalve een was en toilet gelegenheid zijn er aan deze weg verder géén voorzieningen, maar gelukkig hebben de chauffeurs nog enkele broodjes.

Vrijdag 20 september 2019

Bij het krieken van de dag gingen de chauffeurs weer op pad. Met nog ruim 500 kilometer voor de boeg werd de rit opgedeeld in drie shifts. Chauffeur Nic van Leeuwen was bezig met zijn laatste rit naar Roemenië en na goed onderling overleg werd besloten dat hij het mooiste stuk ging rijden, de prachtige toer over de Oituz pas in de Karpaten. Net vóór de pas in het plaatsje Bretcu nam Nic plaats achter het stuur van de Mercedes Actros zijn favoriete merk. Rond 15.00 uur kwamen de chauffeurs aan in Sascût bij de loods van de Roemeense zusterorganisatie ‘Vita pro Vita’. Piet Vullings, voorzitter van de Stichting Leven voor Leven stond samen met Denny Martens, een vrijwilliger van de kringloopwinkel Deurne, Vasile Tache, voorzitter van de Roemeense zusterorganisatie en Pedro Tache, vader van Vasile en oprichter van ‘Vita pro Vita’ de chauffeurs op te wachten. Een aantal dorpelingen hielpen mee met lossen onder toezicht van de heren Tache. De chauffeurs werden hartelijk ontvangen door Sica Tache, de vrouw van Pedro en volgens een oeroude Roemeense traditie werd er gedineerd en geproost op de goede reis met een borreltje traditioneel gestookte sterke drank op basis van pruimen.

’s Avonds heeft de delegatie nog een bezoek gebracht aan het Long en TB ziekenhuis in Bacau. In het verleden zijn er al diverse medische hulpgoederen en ziekenhuisbedden vanuit diverse ziekenhuizen uit Brabant naar toe gebracht door de stichting. Na een rondleiding door Dr. Christina werd duidelijk dat er nog behoefte is aan een aantal bedden. Er gaat bekeken worden hoe dit op korte termijn op te lossen is. Ieder was onder de indruk, het management van het ziekenhuis dankte iedereen voor de goederen die tot dusver geleverd waren en sprak de hoop uit op het mogen ontvangen van de ontbrekende bedden met matrassen.

v.l.n.r.: Nic van Leeuwen (chauffeur), Eric Welten (chauffeur), Dr. Christina (longarts), Piet Vullings (voorzitter Leven voor Leven), Vasile Tache (voorzitter Vita pro Vita)

Zaterdag 21 september 2019

Vanwege het rijtijdenbesluit en het rijverbod in Hongarije, Oostenrijk en Duitsland op zondag, is het een vrije dag voor de chauffeurs. Er werd besloten om een dag te verdiepen in de cultuur en de geschiedenis van de provincie Moldavië. Dit deel van Roemenië was in vroegere tijd een apart koninkrijk. Vasile nam de Hollandse delegatie mee naar de plaats Targu Meant, ongeveer 100 kilometer rijden vanaf Sascût. Daar bevindt zich het kasteel van Stefan Cel Mare, een van de grondleggers van het Koninkrijk Moldavië. Met Vasile als tolk kreeg een ieder uitleg over het ontstaan en de geschiedenis van dit prachtig deel van Roemenië. Vanuit Targu Meant werd de reis voortgezet naar het plaatsje Miclauseni waar zich een gotisch kasteel bevindt dat nog niet gerestaureerd is. Het was jarenlang in het bezit van de familie Sturdza, die het zo’n twintig jaar geleden heeft nagelaten aan de Roemeense orthodoxe kerk. ’s Avonds werd er bij de familie Tache genoten van een heerlijk diner. Er werd uitgebreid afscheid genomen en de familie Tache had voor chauffeur Nic een fles eigengemaakte wijn als dank voor vele jaren trouwe dienst.

Zondag 22 september 2019

De chauffeurs Nic en Eric vertrekken bij daglicht. Het doel: het bereiken van de truckstop Vendéglö in Hongarije kon alleen maar gehaald worden als er vroeg vertrokken werd. Een mooie toer door de Karpaten en de provincie Transsylvanië zonder vertraging zorgde ervoor dat de grens Roemenië – Hongarije om 16.30 uur bereikt werd. Helaas had de Hongaarse Douane weer een uitgebreide controle in gedachte. Alle documenten werden grondig gecontroleerd en de oplegger werd uitgebreid geïnspecteerd. Met het kopen van het tolvignet duurde dit alles bij elkaar ruim één uur. Gelukkig bereikte de chauffeurs om 18.00 uur de Hongaarse truckstop.

Maandag 23 september 2019

Het doel van vandaag: Zo ver mogelijk Duitsland in komen. in verband met de vele wegwerkzaamheden onderweg werd besloten om ’s morgens om 5.00 uur te vertrekken. Deze rit werd weer verdeeld in vier shifts. Er werd besloten om tot uiterlijk 19.00 uur te rijden, in Duitsland is later op de avond bijna geen parkeerplaats meer te vinden. Afgezien van een file wegens wegwerkzaamheden op de A8 vóór de grens Oostenrijk – Duitsland bereikten de chauffeurs om 18.40 autohof ‘Rosenhof’ bij Barbing aan de Duitse A3.

Dinsdag 24 september 2019

De laatste etappe. Nog 646 kilometer tot Deurne. Eric heeft met het bestuur van de stichting en de familie van Leeuwen afgesproken om Nic feestelijk te ontvangen in Deurne. Deze rit was zijn laatste voor de Stichting Leven voor Leven vanwege zijn leeftijd. Om 15.45 uur zal iedereen aanwezig zijn op de Industrieweg in Deurne, de parkeerplaats van de opleggers. Met wat tijd rekken en een uitgebreide rustpauze met koffie en gebak lukte dit. Om 15.40 uur kwamen de chauffeurs aan in Deurne. Het voltallige gezin van Nic was er! Een mooi afscheid voor de man die sinds 2007 vele ritten voor de stichting heeft uitgevoerd.

Deurne – Sascût – Deurne: 4447 kilometer

Rij uren: 72 uur en 25 minuten

Dieselverbruik: 992 liter / 22.3L / 100 km

Foto’s: Eric Welten

Potentieel gevaarlijke bomen worden gekapt

Het ziet ernaar uit dat de komende tijd in Deurne 79 bomen zullen worden gekapt. Deze zijn van slechte kwaliteit en vormen door hun staat een potentieel gevaar voor de omgeving. De gemeente heeft inmiddels een vergunning verleend voor de kap.

De gemeente meldt dat 50 bomen dood zijn, de overige 29 zijn er slecht aan toe. Op zes na behoren deze bomen allemaal tot de ‘groene parels’, daarmee hebben ze een beschermde status. Het betreft overwegend beuken- en eikenbomen, maar ook een aantal andere soorten moet er aan geloven. De bomen staan verspreid over heel Deurne, maar de Sint Jozefstraat spant de kroon, hier worden veertien bomen gekapt.

Bomenbestand
Jaarlijks wordt in opdracht van de gemeente een derde van het bomenbestand gecontroleerd. Iedere boom wordt dis eens per drie jaar gezien door een hierin gespecialiseerd bedrijf. Er is niet altijd een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor de sterfte van een boom. Droogte kan een rol spelen, maar er zijn diverse andere mogelijke oorzaken. Op de plek waar bomen worden weggehaald, zullen nieuwe exemplaren worden geplant.
Er kan nog bezwaar worden gemaakt tegen de verleende vergunning.

Gasleiding geraakt bij boorwerkzaamheden op Batspade Deurne

In een woning aan de Batspade in Deurne heeft zaterdagmiddag rond 16.15 uur een man een gasleiding geraakt toen hij een gat in de muur boorde. Alle bewoners wisten snel buiten te komen.

De man heeft de brandweer gebeld, omdat hij niet kon achterhalen waar de kraan van de gasleiding zat. De brandweer heeft het pand doorzocht, de gaskraan dichtgedraaid en de woning geventileerd. Een loodgieter wordt door de bewoner ingeschakeld om de gasleiding te repareren.

Foto: Martien van Dam

‘Boerin’ Karlijn Jansen aan het woord

Sinds twee jaar woont ze in Deurne, maar haar roots liggen in Milheeze. Karlijn Jansen groeide hier op als boerendochter op het pluimvee- en varkensbedrijf van haar ouders. Hoewel ze zelf een andere carrière heeft gekozen, draagt ze het boerenbestaan een warm hart toe. Haar knappe verschijning prijkt op de Boerinnenkalender 2020 die gisteren feestelijk onthuld werd.

Karlijn is in het dagelijks leven accountmanager bij een organisatie die trainingen aanbiedt op het gebied van persoonlijke en sociale vaardigheden, hier geniet ze erg van. Ze ziet zichzelf in de toekomst niet als boerin, maar is zeker niet te beroerd om zaterdags te helpen op het bedrijf van haar ouders.

Modellenwerk
Een oproep op Facebook bracht de Boerinnenkalender onder Karlijns aandacht. Ze heeft al eerder modellenwerk gedaan dus kent het klappen van de zweep. “Misschien klinkt het een beetje vreemd, maar ik voel me niet ongemakkelijk bij poseren voor een camera, ik voel me er zelfs prettig bij.” vertelt de energieke, welbespraakte schone. “Ik hoefde hier echt niet over na te denken, ik wilde het gewoon doen!”

Sexy
In eerste instantie kreeg ze bericht van de organisatie dat de keuze niet op haar was gevallen. Een dag later volgde een rectificatie, ze had de verkeerde mail ontvangen en was wél geselecteerd. Karlijn was dolblij en omschrijft het maken van de foto’s als een supergave ervaring. Hoewel ze zichzelf niet zou zijn als ze geen kritische op- en aanmerkingen zou hebben, is ze supertrots op het eindresultaat.
Er was voor de modellen veel ruimte voor eigen zeggenschap. Karlijn heeft er in verband met haar carrière bewust voor gekozen om niet met té weinig kleding op de foto te gaan. “Je kunt ook een sexy resultaat krijgen terwijl je wel gekleed bent.” reageert ze. Dat ze daarin gelijk heeft, bewijst haar foto.

Onthulling
Gisteren werd de kalender pas officieel onthuld, maar hij werd al een week eerder overhandigd aan Radio 538. Daar heeft Karlijn voor het eerst een vluchtige glimp opgevangen van het eindresultaat, die stemde haar tevreden. Wat haar betreft heeft ‘team Boerinnenkalender’ een goede keuze gemaakt.

Media aandacht
De onthulling van de kalender, maakt dat de media haar weet te vinden. “Ik vind het echt heel tof, maar ook wel een beetje onwerkelijk en spannend.” Maar zoals het een goede boerendochter betaamt, blijft ze er nuchter onder, ze laat het naar eigen zeggen  gewoon op zich afkomen.
Vanochtend was Karlijn al te horen in Deurne Draait Door en vanmiddag zal Ramon haar ook spreken in zijn show Ramon on air.

Boodschap voor boeren
Tot slot heeft Karlijn nog een boodschap voor alle boeren: “Blijf je werk doen en doe dat met plezier, ondanks alle huidige ontwikkelingen. Blijf elkaar steunen want ons land kan niet zonder jullie!”

Wie graag een Boerinnenkalender 2020 aan de wand wil, kan deze voor 14,95 euro bestellen via https://boerinnenkalender.nl/