13.3 C
Deurne
zondag 4 mei 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 597

Karter Max Knapen (14) uit Deurne vijfde en tiende op EK

De 14-jarige Deurnese karter Max Knapen is zondag in het Italiaanse Adria als vijfde en tiende geëindigd tijdens de tweede ronde van de Rotax Max Challenge Euro Trophy (EK). Die resultaten waren goed voor de zesde plaats in het dagklassement in de Junioren-klasse.

In de eerste finale ging Knapen als veertiende van start. “Bij de start had ik al twee rijders te pakken en later heb ik nog twee rijders ingehaald. Gezien mijn startplek was de tiende plaats een goed resultaat”, vertelt de Deurnenaar.

‘Moeilijk om plek te behouden’
Knapen startte in de tweede finale vanaf de tiende plek. “Op het circuit van Adria is het moeilijk om je plek te behouden als je aan de buitenkant start. Dat lukte goed. Daarna haalde ik een paar rijders in. In de slotfase kon ik naar de vijfde plek rijden.”

BNL-kampioenschap
De volgende race van Knapen is in het eerste weekend van juli tijdens het BNL-kampioenschap (Benelux) in Mariembourg. “Ik heb al eens op dat circuit gereden en ken de baan. Hopelijk kan ik ook dan vooraan eindigen.”

Foto: Blatter Media

Lisette van Erp krijgt lintje bij onthulling Tapijt van Deurne

Na bijna tweeënhalf jaar borduren werd het Tapijt van Deurne in de St. Willibrorduskerk  zondagmiddag onthuld door de makers, de Paramentengroep van de parochie Heilige Willibrord Deurne. De zomertentoonstelling bevat verder foto’s van fotoclub Optika en van de plaatselijke Heemkundekring Hendrik Ouwerling, maar ook een heuse Daf . Alles staat in het teken van het 1300-jarig bestaan van Deurne. Daarnaast had de officiële opening een verrassing doordat Lisette van Erp een lintje kreeg uitgereikt van burgemeester Buter. 

Jan Casper van Beek, kleinzoon van de gelijknamige oud-burgemeester van Deurne opende de middag. Daarna nam Lucie Martijn van Stichting behoud St. Willibrorduskerk Deurne het woord over en vertelde over de mogelijkheid om vriend te worden van de stichting en de daarbij behorende voordelen. Vervolgens werd het borduurwerk onthuld door de leden van de Paramentengroep. 

Tapijt van Deurne
Het circa 20 meter lange borduurwerk geeft de geschiedenis van Deurne weer. De Paramentengroep is hier vanaf 2019 mee bezig geweest. Voor de 40 taferelen is zeventien kilometer borduurgaren gebruikt. De acht dames van de Paramentengroep hebben in totaal 31 werkweken per persoon geborduurd aan het kunstwerk. 

Bijhorend boek
Voor de gelegenheid is er ook een boek gepubliceerd waarin de 40 taferelen zijn vastgelegd met bijpassende teksten van Erik Vink. De eerste exemplaren werden zondag overhandigd door Lisette van Erp aan onder meer de makers van het borduurwerk, de burgemeester, pastoor Paul Janssen en Erik Vink. Het boek is vanaf nu te koop in de kerk, bij boekhandel Berkers en bij de VVV in Deurne. 

Koninklijke onderscheiding
Nadat burgemeester Greet Buter haar toespraak had gehouden verscheen de familie van Lisette van Erp voor in de kerk. De reden hiervoor was dat Lisette van Erp Koninklijk onderscheiden zou worden met een lintje in de Orde van Oranje-Nassau. Om zo’n onderscheiding te kunnen krijgen, moet je je bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving. In het geval van Lisette krijgt ze de onderscheiding voor haar werkzaamheden als voorzitter van het Parochiebestuur, secretaris van Behoud St. Willibrorduskerk Deurne, lid van de concertcyclus en de drijvende kracht achter de Paramentengroep. 

Sessies voor publiek
Na de officiële opening volgenden er nog drie bezichtigingssessies waarvoor verschillende belangstellenden zich hadden ingeschreven. Hiermee werd het Tapijt van Deurne onthuld voor het publiek. Met optredens van onder andere de jongleurgroep Hebbes en leden van de Koninklijke Harmonie Deurne, konden de bezoekers genieten van teksten bij en over de taferelen op het wandkleed uitgevoerd door basis- en middelbare-schoolleerlingen. Tijdens het bezichtigen van de kunstwerken door de bezoekers speelde op de achtergrond Marijn Verrijt op piano. 

Foto’s : Josanne van der Heijden

TAUW start met planstudie en contractvoorbereiding N270 Helmond – Walsberg

TAUW” is begonnen met een planstudie en contractvoorbereiding voor het project N270 “Helmond-Walsberg”. Dit doet zij in opdracht van de provincie Noord-Brabant en  op basis van de nieuwe Omgevingswet, die op 1 juli van het volgend jaar in werking treedt.

TAUW verzorgt zowel de planstudiefase (inclusief milieueffectrapportage) als de contractvoorbereiding en de aanbesteding, vermeldt de organisatie op haar website. Bijzonder daarbij is, dat dit één van de eerste projecten is die wordt voorbereid op basis van de nieuwe Omgevingswet die op 1 juli 2022 in werking treedt.

Toekomstbestendige inrichting
De N270 is een belangrijke regionale oost-westverbinding tussen Eindhoven en de Limburgse grens. De weg is druk en gevaarlijk. De provincie Noord-Brabant wil graag een toekomstbestendige inrichting van dit deel van de N270, waarbij de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid op en rond deze weg verbeteren. De oplossing moet breed gedragen worden door belanghebbenden en de omgeving.

Integrale opgave
Salem Sahak, projectmanager bij TAUW kijkt uit naar deze mooie opdracht: “Het is een integrale opgave, met een volledige milieueffectrapportage, het opstellen van het Projectbesluit de ‘vervanger’ van het Provinciale Inpassingsplan in de nieuwe Omgevingswet en het opstellen van het contract. Inclusief het uitvoeren van de onderzoeken en het omgevingsmanagement. In onze aanbieding hebben we laten zien het project goed te kunnen doorgronden en het ook daadwerkelijk integraal, van begin tot eind, op te pakken. Dit gecombineerd met de inzet van een team dat in vergelijkbare projecten voor Noord-Brabant heeft gewerkt, leidde tot de hoogste score voor onze inschrijving. Hiermee hebben we de provincie Noord-Brabant onze meerwaarde laten zien. Wij zijn trots dat we aan dit mooie project mogen meewerken.”

Planstudie
Doel van de planstudie is het nader uitwerken van het voorkeursalternatief en het verkrijgen van draagvlak voor de toekomstige vormgeving van de provinciale weg N270 Helmond – Walsberg.  Gestart wordt met het globaal ontwerp van vier alternatieven, die worden voorgelegd aan de omgeving en vervolgens uitgewerkt. Met het milieueffectrapport worden de effecten van de alternatieven onderzocht, waarbij – in de geest van de Omgevingswet – verder wordt gekeken dan alleen de ‘traditionele’ milieuaspecten. Zo worden bijvoorbeeld ook sociale effecten in beeld gebracht, en wegen de aanlegkosten mee. Het gekozen voorkeursalternatief wordt vervolgens weer een stap verder uitgewerkt, waarna het wordt vastgelegd in een Projectbesluit. De omgeving wordt hier op meerdere momenten bij betrokken in de vorm van ontwerpateliers en informatieavonden. Het is één van de eerste projecten die geheel wordt voorbereid op basis van de nieuwe Omgevingswet. Dat maakt de opgave extra bijzonder. Vervolgens wordt het ontwerp nader uitgewerkt tot een maakbaar contract en de aanbesteding begeleid. Ook wordt ervoor gezorgd dat uit de inschrijvende partijen de aannemer geselecteerd wordt die het best past bij de opdrachtgever en de opgave.

Weloverwogen keuze
Met het geschetste proces (ontwerpen, milieueffectrapportage, participatie) kan de provincie Noord-Brabant een goede, integrale afweging maken tussen de verschillende alternatieven. Dit moet niet alleen zorgen voor een verbetering van (de doorstroming rondom) de N270, maar ook de lokale wegen in Noord-Brabant ontlasten. Dit komt de verkeersveiligheid en de leefbaarheid ten goede. In april 2021 is het startsein gegeven; de werkzaamheden lopen door tot de tweede helft van 2024.

Foto: TAUW

Gemeenschapshuis ‘Hofke van Marijke’ verwelkomt nieuw bestuur

Het “Hofke van Marijke” in de Sint Jozefparochie heeft, samen met de Denktank, nieuwe toekomstplannen geformuleerd onder de naam “Hofke 2.0”. Om de plannen verder te ontwikkelen is in de afgelopen periode een nieuw bestuur gezocht.

Op 24 mei droeg het zittende bestuur het stokje over aan een nieuwe drietal. Met Farley Zuidema als voorzitter, Anke Kerssemakers als secretaris en Michiel Remmerswaal als penningmeester kan het Hofke beginnen aan een nieuw hoofdstuk. Farley Zuidema: “Ik ben enorm enthousiast over de plannen voor Hofke 2.0

Hart van de Hei
Het Hofke is het Hart van de Hei en heeft de gebruikers en de wijk veel te bieden. “Met ondersteuning van de Denktank, onze voorgangers in het bestuur, de Wijkraad St. Jozefparochie, en natuurlijk gebruikers en bewoners van de wijk gaat dit bestuur aan de slag om het Hofke toekomstbestendig te maken.” Farley eindigt zijn verhaal met een enthousiaste oproep: “Het Hofke is voor ons allemaal, en met z’n allen maken we er een succes van. Ik kom graag in contact met iedereen die zich betrokken voelt bij het Hofke van Marijke. Voor verschillende commissies worden nog nieuwe leden gezocht: wie een steentje bij wil dragen aan het succes van Hofke 2.0 is van harte welkom voor een vrijblijvende kennismaking.” Contact opnemen kan via info@hofkevanmarijke.nl

Foto: Hofke van Marijke

 

Sportprothese uitproberen via provincie en ‘Uniek Sporten Brabant’

De provincie Noord-Brabant is samen met Uniek Sporten Brabant een proef gestart met het uitlenen en uitproberen van sportprotheses. Deelnemers krijgen een tijdelijke maatwerk-sportprothese aangemeten en worden begeleid in het sporten.

De leen- en uitprobeerperiode duurt maximaal zes maanden. Voor deze proef ‘Uitleen Sportprotheses’ zoekt de provincie nog vijf kinderen en vijf volwassenen, die willen gaan sporten en bewegen en daarvoor een sportprothese of –orthese nodig hebben.

Proef
Het aanmeten en aanschaffen van een sportprothese is een intensief proces en kostbare investering. Dat weerhoudt veel mensen met een beperking om te gaan sporten. Daarom start provincie Noord-Brabant samen met Uniek Sporten Brabant met een proef waarin kinderen en volwassenen een tijdelijke sportprothese kunnen lenen en uitproberen. Gedurende de uitprobeerperiode krijgen de deelnemers begeleiding en professioneel advies over de mogelijkheden en het gebruik van de voorziening. Mocht blijken dat de gekozen sport en de prothese bevallen, dan kan de sporter besluiten een definitieve sportprothese aan te schaffen. Gedeputeerde Wil van Pinxteren van Vrije Tijd, Cultuur en Sport: “Deze provincie gaat voor een levendig Brabant, waar er genoeg te doen en te beleven is. En waar iedereen kan meedoen. Ook als het gaat om sport. En ook als het gaat om mensen met een beperking. Daarom investeert de provincie in Uniek Sporten Brabant als onderdeel van het sportbeleid. Bewegen is namelijk goed voor iedereen en dat geldt voor mensen met een beperking of chronische aandoening misschien wel des te meer. Ik roep kinderen en volwassenen, die meer willen sporten en bewegen en daarvoor een sportprothese willen uitproberen op, zich aan te melden voor deze proef.” Deze mensen kunnen een bericht sturen naar info@unieksportenbrabant.nl.

Uniek Sporten Brabant
Mensen met een prothese die nog op zoek zijn naar een passende sport kunnen contact opnemen met Uniek Sporten Brabant. De beweegcoaches van Uniek Sporten Brabant bieden iedereen met een beperking of chronische aandoening gratis ondersteuning bij het vinden van een passende sport- of beweegactiviteit. Daarnaast ondersteunen ze ook bij andere beweegvragen, zoals het zoeken van een sportmaatje, het aanvragen van sporthulpmiddelen of het zoeken naar financiële voorzieningen. Meer informatie over het aangepaste sportaanbod in Brabant en de beweegcoaches is te vinden op de website.

Foto: Uniek Sporten Brabant

Eerste online donatie voor ‘Goede Doelen Week Deurne’

Afgelopen week heeft burgemeester Buter de eerste online donatie verricht aan de Goede Doelen Week Deurne. Deze veilige en betrouwbare manier van doneren is nu ook beschikbaar voor een gift aan de veertien deelnemende landelijke goede doelen tijdens de zesde editie.

In de week van 31 mei tot en met 5 juni ontvangen de inwoners van Deurne de collecte-envelop in de brievenbus met daarin de uitleg. Ook dit jaar worden de collecte-enveloppen niet huis-aan-huis opgehaald; het is namelijk niet mogelijk om tijdens het collecteren de 1,5 meter afstand tussen de collectant en de gever te borgen en alle richtlijnen van het RIVM uit te voeren.

Envelop
De envelop kan van maandag 7 juni t/m zaterdag 19 juni worden ingeleverd bij een wijkcoördinator van de “Stichting Goede Doelen Week Deurne”, bij een centrale plek in de wijk of in het gemeentehuis.  Alle adressen zijn te vinden op de website en op de voorkant van de collecte-enveloppe.

Fondsen
De deelnemende fondsen zijn: Alzheimer Nederland, HandicapNL, Hartstichting, Hersenstichting, KWF Kankerbestrijding, Longfonds, Nationaal MS Fonds, Epilepsiefonds, Nationaal Fonds Kinderhulp, het Gehandicapte Kind, Nederlandse Brandwonden Stichting, Nierstichting, Prinses Beatrix Spierfonds en Reuma Nederland.

Foto: GDWD 2021

 

Regio instellingen starten met Integraal Expertisecentrum Ouderen

GGZ Oost Brabant, Savant Zorg en de Zorgboog slaan de handen ineen om goede zorg te bieden aan kwetsbare ouderen met ernstige gedragsproblematiek. Daarvoor starten zij met het “Integraal Expertisecentrum Ouderen (IECO)” in de regio Helmond-Peelland.

In het Integraal expertisecentrum ouderen (IECO) in Helmond-Peelland bundelen de drie organisaties hun kennis en ervaring. Op donderdag 20 mei jl. tekenden de bestuurders de overeenkomst voor dit unieke samenwerkingsverband.

Ouderen
Het aantal ouderen in onze maatschappij groeit en hiermee komen er ook meer ouderen die behoefte hebben aan zorg. Bovendien worden hun zorgvragen ingewikkelder. Ook het aantal kwetsbare ouderen met ernstige gedragsproblematiek neemt toe. “Omdat iedere organisatie in zijn eigen domein werkt, krijgt deze groep nu niet altijd de juiste zorg aangeboden”, aldus Anne-Marie Schram, lid raad van bestuur GGZ Oost Brabant. “In het IECO combineren we de deskundigheid van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en die van thuiszorg, verpleging, verzorging van ouderen (Savant Zorg en de Zorgboog) en proberen we samen oplossingen te vinden voor het onbegrepen gedrag.”

Onbegrepen gedrag
Er is sprake van gedragsproblemen als de oudere zelf, en/of diens omgeving, het gedrag moeilijk te hanteren vindt. “Het is gedrag dat we niet direct begrijpen en waar misschien meerdere oorzaken voor zijn. Of waar juist niet direct een oorzaak voor is aan te wijzen”, legt Gerland Laureijssen, interim-bestuurder Savant Zorg uit. “Het ontstaat vaak als gevolg van diverse, verschillende factoren. De behandeling ervan vraagt dus ook om een gezamenlijke en multidisciplinaire aanpak. Met het IECO kunnen we dat bieden.”

Naar de cliënt toe
Het IECO richt zich in eerste instantie op ambulante zorg. Dat betekent dat we voor diagnose en behandeling naar de oudere gaan ‘daar waar hij/zij woont’. Dit kan dus zowel thuis zijn als op één van de locaties van de drie organisaties. Het IECO maakt aan de hand van de diagnose een behandelplan waarmee één van de drie zorgorganisaties aan de slag gaat. “Met het IECO kunnen we ook de huisartsen ondersteunen als het gaat om ouderen met onbegrepen gedrag”, vertelt Coby Nogarede-Hoekstra, voorzitter raad van bestuur van de Zorgboog. “Met de expertise van het IECO kunnen we deze ouderen en hun naaste(n) helpen, zodat zij in de eigen omgeving weer verder kunnen.”

Pilotvorm
Het IECO start in pilotvorm en haalt in deze periode gegevens op om een zo goed mogelijk beeld te krijgen en om te onderzoeken of het de drie organisaties lukt om deze cliënten in samenwerking de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Er is tevens de intentie om in de toekomst naast de ambulante zorg een locatie te realiseren waar kwetsbare ouderen met ernstige gedragsproblematiek tijdelijk kunnen verblijven voor observatie en behandeling.

Foto: Ondertekening IECO 20 mei 2021

 

Online bijeenkomst voor werving vrijwilligers van organisaties en verenigingen

Het jaar 2021 is door de Vereniging Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk (NOV) benoemt tot het nationaal jaar van de vrijwillige inzet. Dat in combinatie met het succes van het vorige event, heeft de organisatie doen besluiten een tweede op te zetten.

Uiteraard is er aan de veiligheid gedacht en vindt het daarom in de buitenlucht plaats, verspreid over de gemeente Deurne. Het doel van dit event is aandacht en waardering voor de huidige vrijwilligers uit de gemeente én om potentiële vrijwilligers enthousiast te maken voor vrijwilligerswerk.

‘Mensen maken Deurne’
Op donderdag 10 juni vindt er een online bijeenkomst plaats voor vrijwilligers van organisaties en verenigingen. Vrijwilligers zijn immers van groot belang voor Deurne. Het idee is om in de stijl van de NOV campagne ‘Mensen maken Deurne’ posters op te hangen in de buurt of op jouw locatie. Op de poster komt een QR code die verwijst naar een verrassing om onderweg of later thuis te bekijken. Je kunt denken aan: een videoboodschap, pagina met prijsvraag, kortingsbon, uitnodiging voor een workshop, kijkje achter de schermen, een actie waarbij je een ander helpt, informatie over je vereniging, interessant weetje, etc. Als een soort van speurtocht kunnen de deelnemers de verschillende posters opzoeken in de gemeente.

Doe mee
De werkgroep (ORO, Zorgboog, MEE, Senzer, LEVgroep, LEEF en de gemeente Deurne) nodigt geïnteresseerde vrijwilligers en organisaties uit om mee te denken en inspiratie op te doen. Dit ter voorbereiding op het event dat start na de zomervakantie. De online bijeenkomst is op donderdagavond 10 juni om 20.00 uur. Aanmelden kan voor 1 juni bij de LEV groep.

Foto: René Manders – vrijwilligers in het zonnetje 2016

Ouder-kindavond over grote overgang van basisschool naar brugklas

Voor zowel kinderen als ouders verandert er een hoop als ze naar de middelbare school gaan. Ineens fietst je kind kilometers alleen naar school. Eigen boterhammen mee naar school is niet cool.

Iedereen heeft de nieuwste telefoon en je net zo kleden als de rest hoort erbij. Je kind is niet meer de oudste, maar de jongste en op zoek naar houvast, nieuwe vrienden en identiteit. Waar blijf jij als ouder als de wereld van je kind 180 graden draait. En hoe leg je als kind nu duidelijk uit wat er in je omgaat en wat de regels zijn in jouw nieuwe wereld? Zorg in Deurne verzorgt donderdag 27 mei een interactieve avond van 18.30 tot 19.45 uur, met theater voor ouders en jongeren, over de overgang van groep 8 naar de brugklas.

De Grote Sprong
Contact is dus belangrijk maar waar, wanneer en hoe? De grote sprong is een spoedcursus in het omgaan met de veranderingen en ontwikkelingen die ouders en kinderen tegenkomen als de middelbare school om de hoek komt kijken. Twee acteurs en tevens ervaren gesprekleiders van Theatergroep PlayBack schetsen in scherpzinnige en humoristische acts wat er allemaal gebeurt als je naar de middelbare gaat. Welke rol spelen thuis, familie en vrienden, en hoe kan er worden ondersteund? De Grote Sprong geeft moed en kracht de oversteek naar de brugklas te wagen en zonder kleerscheuren en als jezelf aan de overkant terecht te komen. De Grote Sprong is een feest der herkenning, maar bovenal een relevante en informatieve ouderavond gericht op de communicatie tussen ouders en hun kinderen.

Bij “De Grote Sprong” zijn ouders en kinderen dus allebei welkom. Er zijn maar 49 plekken, dus meld je snel aan.

Gemeente start met Grondstoffen InleverPunt

Inwoners van Deurne met een kleine hoeveelheid grof afval hoeven daarvoor binnenkort niet meer naar de milieustraat. De gemeente start op 31 mei met met het Grondstoffen InleverPunt (GRIP), een wagen die in periodes van drie dagen door Deurne rijdt en elke dag op verschillende plekken staat.

Maandag 31 mei start in Deurne de eerste ronde van het Grondstoffen InleverPunt (GRIP). De tweede ronde staat gepland in juli, de derde in september en de laatste in november van dit jaar. De locaties waar de wagen stopt, zijn te bekijken op de website van de gemeente.

Maximum
Bij het GRIP kunnen Deurnenaren onder meer metalen, kleine hoeveelheden hout en puin, lampen, piepschuim en batterijen kwijt. Per huishouden geldt een maximum van één volle boodschappentas. Het inleverpunt is alleen bedoeld voor particulieren. Zij moeten bij hun bezoek de milieupas meenemen.

Foto: Pixabay

Opnieuw geen kermis in Deurne; DMG Radio brengt Kermis Radio

Vorig jaar kon de kermis in Deurne al niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen en ook dit jaar gaat het niet lukken om de kermis in het centrum door te laten gaan. Niels van Vroonhoven van kermisorganisatie vertelt: “Het is een enorme domper dat we nu voor de tweede keer de kermis af moeten blazen door corona. We hebben nog wel gekeken of we de kermis ergens anders of later in het seizoen konden houden maar dat gaat ook niet omdat je dan weer in het vaarwater komt van andere evenementen en dat willen we natuurlijk ook niet.”

Het is niet alleen zuur voor de kermisbezoekers maar vooral ook voor de exploitanten. “Er zijn hier en daar wel een paar kermissen geweest maar voor de meeste kermisondernemers ligt het werk gewoon al bijna twee jaar stil en de inkomsten dus ook”, legt Van Vroonhoven uit. Van vrijdag 4 juni tot en met dinsdag 8 juni had het centrum van Deurne weer gevuld moeten staan met de verschillende attracties en kramen en dit jaar waren er vanwege het 1300-jarig bestaan van Deurne ook nog speciale dingen gepland die nu niet door kunnen gaan.

Kermis Radio
Niels van Vroonhoven is daarom blij dat DMG Radio net als vorig jaar in samenwerking met de kermisorganisatie op zaterdag 5 juni toch nog een beetje voor de kermissfeer zorgt maar dan via de radio bij de mensen thuis. De hele dag van 9.00 tot 20.00 uur worden de typische kermis-hits gedraaid en zijn er interviews met verschillende exploitanten en mensen van de organisatie. Luisteraars kunnen tijdens Kermis Radio ook echte kermisprijzen winnen in de Kermis Kwis waarin vragen over de geschiedenis van de Deurnese kermis moeten worden beantwoord. Ook zal de organisatie via hun social media net als vorig jaar oude foto’s van eerdere kermissen in Deurne delen om zo de kermissfeer toch levend te houden.

Od de andere kermissen in de gemeente Deurne wel doorgaan is nog even afwachten, eventuele versoepelingen komen in elk geval ook te laat voor de kermis in Vlierden. Het is nog onduidelijk of de andere kermissen in de gemeente wel door kunnen gaan. Die staan vooralsnog gepland van 2 tot en met 6 juli Neerkant, in de Zeilberg van 30 juli tot en met 3 augustus, in Liessel van 28 tot en met 31 augustus en van 11 tot en met 14 september in Helenaveen.

Ossenbeemd en Dinghuis verzorgen ‘Dag van het Kasteel’ op tweede Pinksterdag

Zoals ieder jaar vindt ook nu op tweede Pinksterdag het terugkerende evenement “Dag van het Kasteel” plaats. Dag van het Kasteel is het enige landelijke publieksevenement dat kastelen en buitenplaatsen in de spotlight zet.

Dit jaar zorgen Natuur Milieu- en Educatiecentrum De Ossenbeemd en Het Dinghuis voor een aangepast programma binnen de huidige maatregelen. Het Dinghuis zorgt dat er naast het terras ook een lekkere afhaalkaart is, zodat er genoten kan worden van het kasteelpark. Sinds woensdag mag de Ossenbeemd ook weer bezoekers ontvangen. Vanaf 11:00 uur starten de activiteiten, entree is gratis en er is voldoende ruimte.

Wat? Water?
Met het thema ‘Wat? Water!’ staat deze editie volledig in het teken van water. Water was vroeger belangrijk voor kastelen, maar ook voor de landbouwgronden rondom het kasteel. Met de wandelroutes van de Ossenbeemd leren de deelnemers meer over de geschiedenis van het water rondom het kasteeldomein, maar ook hoe de Peellandbreuk hier invloed op heeft. Met twee routes van drie of tien kilometer, kan jong en oud deelnemen aan de wandeling.

Inzamelingsactie
Stichting Peel en Kasteel wil graag een gratis ‘Brabant Water drinkwaterput’ plaatsen in het kasteelpark. Hiervoor is bijna € 3.000,- nodig. Door verkoop van flesjes water wordt er geld opgehaald voor dit doel. Mensen die op een andere manier willen bijdragen, kunnen zich aanmelden als vrijwilliger tijdens NLdoet op zaterdag 29 mei.

Foto: Baroef