19.7 C
Deurne
maandag 28 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 237

Burgemeester Greet Buter blikt terug op 2023 en kijkt vooruit in nieuwe jaar bij DMG Radio

Net als in 2023 liggen er dit jaar voor gemeente Deurne veel uitdagingen voor de toekomst. Beslissingen die gevolgen hebben voor meerdere generaties. Zaterdagochtend rond 10.30 uur is burgemeester Greet Buter te gast bij DMG Radio om terug te blikken op het afgelopen jaar, maar ook om vooruit te kijken in het nieuwe jaar 2024.

DMG-presentator Bas van der Weerden gaat in gesprek met de burgemeester en neemt met haar de belangrijkste en meest in het oog springende gebeurtenissen van het afgelopen jaar door.

Nieuwjaarsreceptie
Buter blikte donderdag ook terug op het afgelopen jaar bij de nieuwjaarsreceptie in het Huis voor de Samenleving. In haar toespraak keek ze ook vooruit naar wat er voor Deurne staat te doen in 2024. Naast de opgaven die ervoor de gemeente liggen in relatie tot Brainport, het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan en de opvang van vluchtelingen, ziet de burgemeester ook een belangrijke taak voor de gemeenschap: “Ons veilige en overzichtelijke Nederland voelt voor veel inwoners al lang niet meer zo, ook in Deurne niet. Gevoelens van onveiligheid en onbehagen zijn serieus.”

Daarbij benadrukt Buter dat er moet worden gestreefd naar een samenleving die voor iedereen veilig en vertrouwd is: “Dat vraagt vandaag de dag iets anders dan we tot nu toe gedaan hebben. Het begint met dat we elkaar blijven zien en proberen te verstaan. We mogen het hartgrondig oneens zijn, we moeten in gesprek blijven met elkaar.”

Deurne Draait Door
Het gesprek met de burgemeester op DMG Radio is zaterdag 6 januari te beluisteren rond 10.30 uur in het programma Deurne Draait Door. DMG Radio is te beluisteren in de regio Deurne op 106.2 FM en via Ziggo digitale radio op kanaal 918. Online kun je naar DMG luisteren via dmgdeurne.nl en de DMG-app die gratis is te downloaden in Google Play en de App Store.

Foto: Josanne van der Heijden

Op zoek naar ‘wintergasten’ in Deurnsche Peel bij vogelexcursie met Peelgids

De Deurnsche Peel is een ideale overwinterplek voor veel vogels. Tijdens de vogelexcursie op zondag 14 januari bij Natuurpoort De Peel kan je samen met een Peelgids van Staatsbosbeheer ontdekken welke soorten dat zijn.

Eén van de overwinteraars die te zien is in de Peelstreek, is de gans. Vanuit de noordelijke broedgebieden zoeken deze vogels tijdelijk het warmere zuiden op. De Deurnsche Peel is daarbij een geliefde pleisterplaats. De akkers en weilanden bieden een rijkdom aan voedsel en ’s nachts genieten de vogels van de rust op en rondom het water in het natuurgebied.

Grote zilverreiger
Behalve soorten ganzen en eenden zijn in deze tijd van het jaar onder andere de grote zilverreiger waarneembaar. Van oorsprong komt deze vogel uit het oostelijke, mediterrane gebied. In de winter is hij in Nederland te zien, als de vogels uit Zuid- en Oost-Europa hier komen overwinteren. Dan gebruiken ze voedselrijke weilanden en sloten om te foerageren. De grote zilverreiger heeft een lange gele snavel en meestal zwarte poten. In de broedtijd worden de poten tijdens een korte periode rood en de snavel zwart.

Nieuwe natuur
De vogelwandeling gaat vanaf de Natuurpoort door de nieuw ingerichte natuur in de kop van de Deurnsche Peel naar het Kanaal van Deurne. Dan wordt er gewandeld langs het kanaal en via de wandelroutes weer terug. De nieuw aangelegde natuur is nat en daarom is de kans op waarnemingen van ganzen en eenden volgens Staatsbosbeheer groot. In de bomen en struiken langs het kanaal zijn in deze tijd ook vaak winterse zangvogels te spotten en er is kans op watervogels in het kanaal.

De route loopt deels over onverharde paden, die in deze tijd van het jaar nat en modderig kunnen zijn. Staatsbosbeheer adviseert daarom stevige, waterdichte schoenen te dragen: “Een verrekijker is natuurlijk ook aan te raden!”

De excursie start zondag 14 januari om 8.30 uur vanaf de parkeerplaats bij Natuurpoort De Peel aan het Leegveld 8A in Deurne. De wandeling wordt begeleid door Peelgidsen van Staatsbosbeheer, die vertellen over het gebied en over de vogels die er voorkomen.

Deelnamekosten bedragen 7 euro per persoon. Vooraf reserveren is nodig en kan via staatsbosbeheer.nl/vogelspelen.

Foto: Jan Rosmulder

Rol van Deurne tussen Brainport en Greenport centraal bij Ondernemerscafé Deurne

Wethouder Tom Oomen van gemeente Deurne en Didier Barois van Brainport Development zijn te gast bij het Ondernemerscafé Deurne op dinsdag 16 januari. Zij gaan met presentatoren Jan van den Heuvel en Niels Crooijmans in gesprek over de rol die Deurne kan spelen als verbindende factor tussen Brainport en Greenport.

Er wordt tijdens de bijeenkomst ingegaan op vragen zoals: hoe kan Deurne profiteren van de successen van Brainport en Greenport en hoe bepaalt Deurne haar visie op het gebied van wonen en werken? Ook wordt in bredere zin gekeken naar welke rol de regio speelt en hoe belangrijk die regio is voor Brainport Development. De gasten geven tijdens deze editie van Ondernemerscafé Deurne vanuit hun positie antwoord op deze en andere vragen.

Na een eenmalig uitstapje naar Vlierden vorige maand, in verband met de tweehonderdste keer dat het café plaatsvond, wordt deze bijeenkomst weer gehouden in Café De Brouwer aan de Markt in Deurne. Het ondernemerscafé start dinsdag 16 januari om 21.00 uur, de zaal is open vanaf 20.30 uur. De entree is gratis.

Tijdens de bijeenkomsten wordt op informele wijze van gedachten gewisseld wordt over uiteenlopende zaken die ondernemend Deurne bezighouden. Bij Ondernemerscafé Deurne is iedereen welkom, ook niet-ondernemers. Meer informatie vind je op ondernemerscafedeurne.nl.

Foto: gemeente Deurne/Brainport Development

Waterberging Diesdonk in Ommel ingezet om overlast op andere plekken in regio te voorkomen

Om wateroverlast op andere plaatsen in de regio te voorkomen, heeft waterschap Aa en Maas donderdag waterbergingsgebied Diesdonk ingezet. Een groot deel van het land aan de Nieuwendijk in Ommel staat hierdoor nu onder water. De toegangswegen rond het gebied zijn afgesloten met wegafzettingen.

“Door op die locatie grote hoeveelheden water te ‘parkeren’, voorkomen we overlast op andere plekken in ons werkgebied. Ook kan zo de afvoer over de Zuid-Willemsvaart omlaag, zodat Rijkswaterstaat daar de scheepvaart kan hervatten”, aldus het waterschap.

Het bergingsgebied Starkriet tussen Someren en Helmond wordt vanaf nu voor 90 procent gevuld, eerder was dat voor 80 procent. Ook de waterberging in Ham-Havelt in Veghel staat op stand-by, zodat deze gebruikt kan worden als dat nodig is. Deze waterberging beschermt de kern van Veghel tegen het water en werd met Kerst al een keer ingezet.

Foto’s: Harrie Grijseels

Burgemeester Buter roept in nieuwjaarstoespraak op tot verdraagzaamheid en aandacht voor elkaar

Tijdens een drukbezochte nieuwjaarsreceptie heeft burgemeester Greet Buter donderdagavond opgeroepen tot verdraagzaamheid en aandacht voor elkaar. In haar nieuwjaarstoespraak besteedde ze veel aandacht aan de gevoelens van onveiligheid en onbehagen die er heersen in ons land.

Daarbij benadrukte Buter dat we moeten blijven streven naar een samenleving die voor iedereen veilig en vertrouwd is: “Het begint met dat we elkaar blijven zien en proberen te verstaan. We mogen het hartgrondig oneens zijn, we moeten in gesprek blijven met elkaar.”

Oprechte aandacht
Dat kan volgens de burgemeester alleen met de juiste aandacht. “Oprechte aandacht die maakt dat wij elkaar, ondanks verschillen van achtergrond en van mening, blijven horen en zien. Het verleden wijst uit dat als we elkaar vinden, we bergen kunnen verzetten. Laat dat ook de toekomst zijn”, aldus Buter.

Aan de andere kant constateert de burgemeester dat er in Deurne gelukkig veel maatschappelijke verbondenheid is, waarbij ze de Royal Music Night noemt als voorbeeld: “Voor het eerst was ik dit jaar getuige van de Royal Music Night, wat een feest! Het maakt me trots dat Deurne dit neer kan zetten en zo veel evenementen rijk is.”

Sport en cultuur
Ook roemt Buter de vele talenten die de gemeente Deurne rijk is op onder andere sportief en cultureel gebied. Daarbij noemt ze wielrenster Yara Kastelijn, turnster Maud Aldenzee, BMX’er Jeffrey Bignell, het E-racing team van het Hub van Doornecollege en de KHD.

Burgemeester Greet Buter stond daarnaast stil bij de verbouwing van het gemeentehuis en de verbetering van de dienstverlening van de gemeente, die bij inwoners moet zorgen voor meer begrip en vertrouwen. Een ander aandachtspunt dat Buter benoemd, is het betrekken van inwoners, ondernemers en vrijwilligers bij keuzes en ontwikkelingen. Ook de nieuwe Omgevingswet, waar onder meer gemeente Deurne jaren naar toe heeft gewerkt, moet gaan zorgen voor verbetering van de service aan inwoners.

Lees hieronder de volledige nieuwjaarstoespraak van burgemeester Greet Buter.

Van harte welkom in het Huis voor de samenleving. Voor de tweede keer, maar nu veel completer dan vorig jaar. Het voelt goed om u hier weer te mogen ontvangen. Ik hoop dat de feestdagen u en uw naasten rust, gezelligheid en verbondenheid hebben gebracht.
Letterlijk staan we vandaag op de drempel. Niet alleen die van het nieuwe jaar. Ook die van de tweede helft van deze bestuursperiode én die van het tijdperk van grote veranderingen die onze hele regio raken.
De denker des vaderlands, Marjan Slob, schreef onlangs een artikel over aandacht. Dat wat je aandacht geeft, bepaalt je leven. We verdelen onze kostbare aandacht over een veelheid van zaken, vaak vooral gestuurd door een veelheid aan prikkels. Haar pleidooi is om bij het verdelen van die kostbare aandacht zelf de touwtjes weer steviger in handen te nemen. Bewust te kiezen voor wat je echt belangrijk vindt. Ik ben ervan overtuigd dat als dat lukt, we bergen kunnen verzetten. Op voorwaarde dat we daar samen de schouders onder zetten.
Ons veilige en overzichtelijke Nederland voelt voor veel inwoners al lang niet meer zo, ook in Deurne niet. Gevoelens van onveiligheid en onbehagen zijn serieus. Toch: we blijven streven naar een samenleving die voor iedereen veilig en vertrouwd is. Dat vraagt vandaag de dag iets anders dan we tot nu toe gedaan hebben. Het begint met dat we elkaar blijven zien en proberen te verstaan. We mogen het hartgrondig oneens zijn, we moeten in gesprek blijven met elkaar.
Naast een maatschappelijk onbehagen dat er is, staat ook de werkelijkheid van maatschappelijke verbondenheid. Deurne is een actieve gemeenschap waar inwoners zich met elkaar verbinden. Alle evenementen, groot en klein, dragen daaraan bij. Voor het eerst was ik dit jaar getuige van de Royal Music Night, wat een feest! Het maakt me trots dat Deurne dit neer kan zetten en zo veel evenementen rijk is.
De onderlinge verbondenheid uit zich op vele manieren, zoals in het aantal onderscheidingen. Maar liefst 11 keer werd een Koninklijke onderscheiding opgespeld, tweemaal werd een penning van verdienste in brons uitgereikt, eenmaal de zilveren legpenning en de Veengalm uit Neerkant ontving de Koninklijke Erepenning bij het 100-jarig bestaan.
Deurne laat zich zien, onder andere door de prestaties op allerlei gebied. Het zijn er te veel om allemaal te benoemen, maar een paar wil ik u niet onthouden. Laten we eens sportief terugkijken. De prestaties van Yara Kastelijn in de Tour de France voor vrouwen dwong veel respect af, net zoals de turnprestaties van Maud Aldenzee, BMX’er Jeffrey Bignell en het E-racing team van het Hub van Doornecollege. Muzikaal was er succes voor KHD, die tijdens het concours in Veldhoven de eerste prijs met lof haalde en een recordaantal punten. En u weet: dit is slechts het topje van de ijsberg…
Het afgelopen jaar mocht ik weer vele inwoners ontmoeten. In de ontmoeting zit voor mij veel waarde, dat geef ik bewust aandacht. Zo maak ik kennis met de verhalen van mensen, verdrietige en vrolijke. Verhalen over goede en slechte tijden, over hoeveel er is veranderd en hoeveel ook niet. Ik ontmoet veerkrachtige mensen, die vaak samen voor- en tegenspoed het hoofd hebben geboden. Daaruit haal ik de overtuiging dat het verleden wel degelijk iets betekent voor de toekomst, namelijk dat we samen in staat zijn om ook de uitdagingen van deze tijd aan te kunnen. Stap voor stap en zonder elkaar daarbij uit het oog te verliezen.
Vorig jaar startte ik met werkbezoeken. Zo was ik in De Nieuwenhof om te helpen bij het uitserveren van de middagmaaltijd, heb ik een ochtend onze eigen buitendienst geholpen, was ik bij de Speuldries, ontmoette ik de dames van de Tulp, een groep vrouwen met niet-Nederlandse roots, was ik op scholen voor gastlessen, in de bieb om voor te lezen en nog meer. Wat een waardering heb ik voor al die vakmensen en vrijwilligers. Ik ben zeker van plan om hier ook in dit nieuwe jaar tijd voor te maken.
Ook voor de gemeente was 2023 een jaar van betekenis. U ziet: de verbouwing naar ons Huis voor de samenleving is zo goed als afgerond. Met de organisaties die ons Huis bewonen zijn we een inclusief Huis aan het worden, waar inwoners zich welkom voelen. De reuring die dat nu al geeft, stemt mij vrolijk.
Dat we als raad, college en ambtelijke organisatie samen het beste voor Deurne willen, dat staat vast. De gemeenteraad heeft in zijn raadsprogramma op de agenda gezet hoe we de gemeenschap willen dienen en hoe we Deurne samen verder brengen. Dienstverlening aan u, onze inwoners, is daar één aspect van. Een betere dienstverlening leidt naar verwachting tot meer begrip en vertrouwen. Een ander aspect is inwoners, ondernemers en vrijwilligers te betrekken bij keuzes en ontwikkelingen die de komende tijd op ons pad gaan komen. Oftewel: participatie. De raad heeft ruimte gemaakt om daar extra op in te zetten de komende tijd.
Op de meer inhoudelijke thema’s van het raadsprogramma zien we nu, halverwege deze raadsperiode, de eerste resultaten. Resultaten die vaak in samenspraak met inwoners en partners tot stand kwamen. Op het gebied van duurzaamheid staat een stip op de horizon: een energieneutraal Deurne in 2050. En natuurlijk is het het benoemen waard dat Deurne toetrad tot het gezelschap van Fairtrade-gemeenten.
Voor het thema gezondheid werken we aan een gezamenlijk gedragen visie. Daarnaast is met jongeren en partners een start gemaakt om het jeugdbeleid door te ontwikkelen. Om inwoners met een te laag inkomen extra te ondersteunen, is er meer ruimte gekomen in het minimabeleid.
1 januari 2024 was een spannend moment voor iedere gemeente. We werken al jaren toe naar de komst van de Omgevingswet, die nu een feit is. 26 wetten zijn samengebracht in één stelsel. De ambitie is om daarmee eenvoudiger, met minder regels en op basis van vertrouwen te werken aan de fysieke leefomgeving: dat wat je ziet, hoort, ruikt. De Omgevingswet maakt dat inwoners mee kunnen denken over de ontwikkeling in hun eigen leefomgeving.
Als Deurne maken we deel uit van de regio Brainport, dé economische motor van ons land. Het ligt in onze aard om daarin samen te werken, om te acteren vanuit de ‘wij’-gedachte. Deze regionale ontwikkeling gaat leiden tot groei, ook van onze gemeente. Die groei helpt ook de leefbaarheid in onze dorpen en dat draagt bij aan het in stand houden van voorzieningen. Laten we ons realiseren dat groei óók gevolgen heeft voor ons wegennetwerk, fietsverbindingen en het intercitystation. Komend jaar stellen we ons gemeentelijk verkeer- en vervoersplan vast en gaan we ons buigen over de ontwikkelingen van het verkeer in de centrumring en het snelfietspad tussen Deurne en Helmond. Stap voor stap gaan we naar een Deurne dat een maatje groter wordt. Met continu als uitgangspunt: het behouden van onze eigenheid met ons dorpse karakter, onze levendigheid en onze verbondenheid. Want daar zit onze kracht.
Sowieso zijn dilemma’s dagelijkse kost in het politieke bestuur. Zo staan ook wij aan de lat om ons deel bij te dragen aan de opvang van vluchtelingen. De gemeenteraad heeft uitgesproken te willen voldoen aan dat deel van de opvang dat ons toekomt en een raadswerkgroep heeft daarvoor een voorstel uitgewerkt. Dat staat de komende weken op de agenda. Hoe dan ook, als het gaat om concrete plannen, leven bij omwonenden relevante vragen. Het blijft belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven.
Net als vorig jaar, nemen we ook in 2024 belangrijke beslissingen voor de toekomst. Beslissingen die gevolgen hebben voor meerdere generaties. Deze verantwoordelijkheid gaan we met dezelfde energie aan als voorheen, zij het vanuit het college met een iets ander team. U weet dat wethouder Van den Berg helaas moest besluiten zijn werk neer te leggen, waardoor sinds de zomer wethouder Van Rinsum is toegetreden tot het team. U weet ook dat wethouder Biemans onlangs zijn vertrek aankondigde en de raad over een opvolger gaat besluiten. Voorop staat dat we de vaart erin houden. Dat moet ook. We gaan het derde jaar van deze bestuursperiode in en er blijft het nodige op ons afkomen.
Dames en heren, het mag duidelijk zijn: we staan op de drempel van een nieuw jaar, in een periode waarin de bestuurlijke uitdagingen divers en groot zijn. Onze kostbare aandacht is nodig om daar koers in te bepalen en te houden, om de lokale en regionale vraagstukken verstandig te besluiten. Ik wens ons oprechte aandacht toe. Oprechte aandacht die maakt dat wij elkaar, ondanks verschillen van achtergrond en van mening, blijven horen en zien. Het verleden wijst uit dat als we elkaar vinden, we bergen kunnen verzetten. Laat dat ook de toekomst zijn.
Op een geïnspireerd en een inspirerend 2024!

Foto’s: Harold van der Burgt

[VIDEO] Deurnese jongeren maken eigen ‘beats’ en ‘remixes’ in oude omgebouwde stadsbus vol muziek

Van buiten ziet de Elektruck er uit als een oude roestige stadsbus, maar van binnen is het een moderne mobiele digitale muziekwerkplaats. Donderdagmiddag stond het bijzondere voertuig voor Museum De Wieger geparkeerd en konden jongeren bij de activiteit van Leef Deurne leren muziek te maken.

Tijdens drie workshops konden de deelnemers bijvoorbeeld een eigen remix maken, een rockmusical componeren of een carnavalskraker inzingen. “Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in de Elektruck”, zeggen de experts die de remix- en muziekworkshops geven.

Tekst gaat verder onder de video.

Marktplaats
De bus vol digitale muziekapparatuur is gebouwd door Roel van de Laar en Bas Rombouts. De twee reizen met de Elektruck door heel het land, naar bijvoorbeeld scholen of andere plekken waar activiteiten voor jongeren plaatsvinden. Beiden zijn gek van muziek, geluid en digitale techniek en wilden die passie delen met anderen.

Bas en Roel leenden daarom 5000 euro en kochten via Marktplaats de oude DAF stadsbus. Na bijna twee jaar aan het voertuig te hebben geklust, was deze in juni 2007 klaar voor de officiële opening. Sinds die tijd delen ze hun expertises in muziek en geluid met jongeren in workshops. Hierbij kunnen de deelnemers zich volop uitleven in hun favoriete muziekgenre.

Experimenteren
Door de achtergrond en opleiding van de twee initiatiefnemers kunnen ze de jongeren goed begeleiden in de Elektruck. Roel van de Laar ging na een jaartje ‘klassiek gitaar’ aan het conservatorium naar de kunstacademie in Den Bosch, waar een belangrijke basis voor het idee met de mobiele digitale werkplaats werd gelegd.

Waar het conservatorium voor Roel aanvoelde als een strenge ambachtsschool, ontdekte hij op de academie vrij te experimenteren met muziek en geluid. Ook leerde hij hier zijn eigen instrumenten in elkaar solderen en bouwde hij graag mobiele installaties. Langzaam ontstond hier de droom om een mobiel elektronica-lab te bouwen om mee de wereld in te trekken en anderen te inspireren.

Jongeren
Bas Rombouts had naast zijn studie sociaal cultureel werk, veel ervaring met jongeren. Hij werkte over de hele wereld als zeilinstructeur en snowboardleraar. Daarnaast heeft hij een opleiding tot geluidstechnicus gevolgd, en werkte hij als freelance geluidsman voor bands. Bovendien organiseerde Bas al jaren met een groep vrienden grote feesten. Daarvoor had hij een eigen oldtimer-vrachtwagen omgebouwd tot camper. Deze werd volgeladen met een deels zelfgebouwde geluidsinstallatie en zo reden ze door heel Europa om hun feesten te geven.

De combinatie van de persoonlijke ervaringen en de gedeelde passie van Bas en Roel bleken de ideale bouwstenen voor de creatie van de Elektruck. Naast het rondrijden met de muzikale stadsbus, werken ze alle twee nog als freelancer. Bas als geluidstechnicus en Roel doet electro-technische ondersteuning voor kunstenaars.

Foto: DMG

Deurnenaren strijden om plek in Ziggo Dome in Battle Of The Bands op SBS6

Meerdere muzikale Deurnenaren doen mee aan het nieuwe seizoen van The Tribute: Battle Of The Bands. De derde reeks van de muziekwedstrijd is vanaf zaterdag 6 januari om 20.00 uur te zien op SBS6.

Twan Dirks, Vera Keijsers en Jeroen Teunissen doen mee met Tribute To Toto en Joost Manders maakt onderdeel uit van The Brothers Of Blues Tribute Band. Aan de muziekwedstrijd doen verder onder meer tributes van de Spice Girls, Elton John en Robbie Williams mee.

Ziggo Dome
De vier finalisten van het programma mogen optreden tijdens een groot concert in de Ziggo Dome in april. In The Tribute: Battle Of The Bands proberen de twaalf tributebands zo dicht mogelijk bij het geluid van de originele artiesten te komen. Zij worden beoordeeld door een vakjury, die bestaat uit Golden Earring-drummer Cesar Zuiderwijk, zangeres Angela Groothuizen en DI-RECT-gitarist Spike. Gerard Ekdom presenteert het SBS-programma.

Toto
Deurnenaar Twan Dirks stond samen met drummer Mees Thijssen aan de wieg van Tribute To Toto. Een groot deel van hun mede-bandleden vonden ze op hun eigen muziekopleiding in Tilburg. Ook Deurnenaren Vera Keijsers en Jeroen Teunissen voegden zich bij de band. De tributeband gaf in oktober nog een optreden in het Cultuurcentrum in Deurne. Honderden mensen zongen alle Toto-klassiekers toen luidkeels mee.

Blues Brothers
Ook zanger Joost Manders is in Deurne zeker geen onbekende. Zo trad hij al regelmatig op met de coverband PD The Next, was hij te horen tijdens verschillende promsconcerten en reist hij af en toe mee met de Koninklijke Harmonie Deurne naar internationale concerten. In The Tribute: Battle Of The Bands is hij te zien als één van de zangers van The Brothers Of Blues Tribute Band. Die band won in 2007 in Utrecht de eerste prijs bij de Clash of the Cover Bands.

Foto: Tribute To Toto/The Blues Brothers Tribute Band

Ebusco bouwt 23 nieuwe elektrische bussen voor vervoersbedrijf in Duitse stad Potsdam

Ebusco gaat 23 nieuwe elektrische bussen bouwen voor de Duitse stad Potsdam. De elektrische busfabrikant uit Deurne heeft hiervoor een contract getekend met Verkehrsbetrieb Potsdam.

Het gaat om bussen van het Ebusco 3.0 model. De fabrikant uit Deurne gaat voor de Duitse stad 10 bussen van 12 meter en 13 bussen van 18 meter maken. Hoeveel geld er met de overeenkomst is gemoeid, is niet bekendgemaakt.

Pantograaf
De bussen moeten in 2025 gaan rijden in de regio Potsdam. Deze 23 bussen zullen voor het opladen worden uitgerust met een pantograaf. Het zijn de eerste bussen van het Ebusco 3.0 model die een pantograaf krijgen. Verschillende 2.2 modellen hebben deze oplaadmogelijkheid wel al.

Emissievrij
Verkehrsbetrieb Potsdam vervoert jaarlijks meer dan 30 miljoen passagiers. De Duitse vervoerder wil werken aan een geleidelijke vermindering van de CO2-uitstoot die voortkomt uit het busvervoer. Het doel is dat het openbaar vervoer in de regio Potsdam vanaf 2031 emissievrij is. “We zijn verheugd dat we onze uitgebreide kennis en ervaring kunnen blijven delen en een sleutelrol blijven vervullen bij de succesvolle implementatie van elektrische bussen”, zegt Ebusco-Sales Director Patrick Oosterveld over de nieuwe samenwerking.

Potsdam wordt niet de eerste buitenlandse stad waar de bussen van Ebusco gaan rijden. Op dit moment rijden er al elektrische bussen van de Deurnese fabrikant in onder meer Berlijn en München.

Foto: Ebusco

Gemeente pompt water weg op wegen en fietspaden in Deurne om gladheid te voorkomen tijdens vorstperiode

Door de vele regen en hoge waterstanden staat er water aan de randen van verschillende wegen en op fietspaden in Deurne. Om te voorkomen dat deze plekken komend weekend bevriezen en er gladheid ontstaat, worden de wegen en fietspaden drooggemaakt.

Voor zondag wordt verwacht dat de minimumtemperaturen zakken tot onder het vriespunt. “Op zo’n 10 plekken in de gemeenten pompen we daarom nu water weg. We hopen zo ongelukken te voorkomen”, meldt de gemeente.

‘Stand-by’
Waterschap Aa en Maas zegt er op dit moment alles aan te doen om ervoor te zorgen dat het water zoveel mogelijk uit de regio wordt afgevoerd. Daarbij zijn er twee waterbergingen die op ‘stand-by’ staan, om ingezet te worden als dat nodig is.

Het gaat daarbij om de bergingen Diesdonk bij Helmond/Asten en Ham-Havelt bij Veghel. Die laatstgenoemde werd tijdens de kerstdagen ook al eens ingezet, om wateroverlast te helpen voorkomen. Omdat de bodem door alle neerslag inmiddels zo vol en verzadigd is, zorgt elke bui meteen voor meer afvoer én dus hogere waterstanden. Het bergingsgebied Starkriet is nu al voor een deel ingezet.

Afvoerpiek
“Door alle regen verwachten we opnieuw een piek in de hoeveelheid water die we moeten verwerken. We kunnen momenteel nog altijd goed afvoeren op de Maas, ondanks dat de waterstand in de rivier naar verwachting flink gaat stijgen. De afvoerpiek komt op 6 januari ons werkgebied binnen”, meldt het waterschap.

De stijging van de Maas heeft volgens Aa en Maas te maken met de neerslag die de afgelopen tijd is gevallen in Frankrijk en de Ardennen en uiteindelijk in de Maas terechtkomt. “Die situatie houden we natuurlijk scherp in de gaten. Na vrijdag wordt het weer waarschijnlijk wat gunstiger en lijken de dagen wat droger te worden”, aldus het waterschap.

Foto: gemeente Deurne

Overtollige kilo’s van feestdagen eraf wandelen met wintertocht en trailrun van AV-LGD

Voor wie de overtollige kilo’s van de feestdagen wil kwijtraken of gewoon een gezellige wandeling wil maken, houdt Lopersgroep Deurne (AV-LGD) op zondag 28 januari hun jaarlijkse winterwandeltocht. Voor de eerste keer kunnen ook trailrunners hardlopend aan de tocht deelnemen.

De routes die worden gelopen, gaan over verharde en onverharde wegen en paden door de bosrijke omgeving van Deurne, Liessel en Vlierden. Er wordt gestart vanaf sportkantine De Djump aan de Vloeieindsedreef in Deurne. De trailrunners kunnen hier ook gebruik maken van de kleedruimtes en er kan na afloop van de tocht worden gedoucht.

Bospaadjes
Afhankelijk van de gekozen afstand van de route, wordt er gewandeld langs de Brink in Liessel. Bij de afgraving van de steenfabriek die op sommige plaatsen maar liefst 27 meter diep is, kun je onder andere ganzen en meerkoeten op de plas spotten. De wandeling leidt verder over slingerende smalle bospaadjes door de Liesselse bossen. Ook wordt langs de Astense Aa en de Oude Aa gelopen. Tot slot wordt natuurgebied De Bikkels aangedaan, waar de deelnemers de jeneverbesstruik tegenkomen die uniek is in de omgeving.

Vroege vogels kunnen starten vanaf 8.00 uur. Voor de 5- en 10-kilometerroute kan worden gestart tot 14.00 uur; voor de 15- en 20-kilometerroute tot 12.00 uur en de lopers van de route van 30 kilometer kunnen starten tot 10.00 uur. Om tussentijds op adem te komen is er, afhankelijk van de gekozen afstand, een pauzemoment bij sporthal de Smeltkroes in Liessel, de sportkantine van SPV in Vlierden of bij Roompot Park De Peel.

Na terugkomst in De Djump zijn er soep met broodjes of een drankje verkrijgbaar. Adventure Store uit Helmond is aanwezig met een stand en geeft adviezen omtrent kleding en schoeisel. Bij inschrijving ontvang je een kortingsbon die je kunt inruilen bij een aankoop in de winkel.

De winterwandeltocht vindt plaats op zondag 28 januari bij sportkantine De Djump aan de Vloeieindsedreef 13 in Deurne. Deelnamekosten voor AV-LGD leden of leden van de KWBN is 3 euro, niet-leden betalen 4 euro. Kinderen tot en met 12 jaar kunnen onder begeleiding van een volwassene gratis meelopen.

Foto: AV-LGD

Gratis parkeren gestart in Deurne, nieuwe regels leveren veel vragen op bij inwoners

Sinds 1 januari van dit jaar kun je gratis parkeren in Deurne, of toch niet overal? Nog geen week na het opheffen van het betaald parkeren, blijken er veel vragen te zijn over de nieuwe regels. Vooral het blijven bestaan van de ‘blauwe zones’ zorgt voor de nodige verwarring.

Dit komt vooral doordat het gratis parkeren nog niet definitief is, maar zich in een evaluatieperiode bevindt. Hierdoor blijven bepaalde zogenoemde parkeerregimes zoals de ‘blauwe zone’ en de straten of parkeerplaatsen ‘parkeren vergunninghouders’ in stand.

‘Bijna overal’
Dat maakt het gratis parkeren in Deurne er niet eenvoudiger en logischer op, zo blijkt uit reacties van omwonenden. Op de vraag of het nu overal gratis parkeren is, antwoordt de gemeente: “Bijna overal”. Met verkeersborden wordt aangegeven waar het niet gratis parkeren is, maar waar het alleen voor vergunninghouders is toegestaan om te parkeren.

“Ook het parkeerregime ‘blauwe zone’ houden we in stand. Met de ontheffing kunt u daar langer dan de toegestane maximale parkeerduur parkeren”, meldt de gemeente. “Wat betekent dit dan?”, vraagt een bewoner van de Oude Liesselseweg. “Moet mijn bezoek zonder vergunning dan nog wel steeds de blauwe kaart in de auto leggen of niet? En hoe lang mogen die dan daar blijven staan?”

Blauwe zone
Bezoekers van iemand die woont in een ‘blauwe zone’ en die langer willen parkeren dan daar volgens de borden is toegestaan, moeten volgens de gemeente hun heil nu verderop zoeken, eventueel in het centrum. In elk geval op een plek waar het parkeren gratis is en geen restricties gelden zoals in een ‘blauwe zone’. “Als uw bezoek bij u in de straat langer wil parkeren dan de maximale parkeerduur, kan men het beste parkeren op een parkeerplaats net buiten de ‘blauwe zone’”, zegt de gemeente.

Ook een bewoonster van het appartementencomplex aan de Wolfsberg snapt de logica van de nieuwe regels niet: “Dus zonder vergunning mag je voortaan wel de hele dag je auto parkeren midden in het drukke centrum zoals bijvoorbeeld hier op de Wolfsberg, maar waar een ‘blauwe zone’ geldt en het meestal minder druk is met auto’s, moet je de blauwe kaart nog wel gewoon gebruiken en is er een maximale parkeerduur van een paar uur?”

Parkeergarage
Ook over het parkeren in de parkeergarage Wolfsberg is onduidelijkheid bij inwoners. In eerste instantie meldde de gemeente dat je pas vanaf 13.00 uur gratis kon parkeren in de garage en dat alleen de eerste vier uur gratis waren. De gemeente gaf als verklaring dat dit gebeurde om ongewenste hoge parkeerdruk en langdurig parkeren door niet-abonnementhouders te voorkomen.

Maar woensdag 3 januari meldde de gemeente op hun Facebookpagina dat parkeren in parkeergarage Wolfsberg toch gratis is van 07.00 tot 21.00 uur en op zon- en feestdagen. “Dus parkeren in de Wolfsberg-garage heeft geen tijdslimiet zoals eerder vermeld is?”, vraagt een inwoner via Facebook. De gemeente zegt dat er alleen betaald moet worden van 21.00 tot 07.00 uur. Dan kost parkeren in parkeergarage Wolfsberg 0,95 euro per uur. “Wij willen voorkomen dat in de parkeergarage langdurig voertuigen droog en met toezicht geparkeerd worden die daar niet thuis horen, bijvoorbeeld een klassieke auto die iemand normaal in een private stalling heeft staan”, aldus de gemeente.

Parkeerabonnement
Ook voor houders van een parkeerabonnement, blijken de nieuwe regels verwarrend te zijn. Ze vragen zich af waarom ze nog moeten betalen voor een abonnement in parkeergarage Wolfsberg, als parkeren daar gratis is. “Er geldt buiten openingsuren een uurtarief van 0,95 euro per uur dat u zonder abonnement zou moeten betalen. Met een abonnement hoeft dat niet en bent u voordeliger uit”, verklaart de gemeente.

Daarnaast hebben houders van een parkeervergunning een brief ontvangen dat hun parkeervergunning per 1 januari 2024 wordt verlengd. Zij vragen zich af waarom dit nodig is, aangezien het parkeren vanaf nu toch gratis is. De gemeente zegt dat parkeervergunningen actief blijven in het E-loket: “Dit is gratis. We handhaven niet meer op betaald parkeren. Wij doen dit omdat pas na de evaluatieperiode van het gratis parkeren door de gemeenteraad wordt besloten of het betaald parkeren definitief verdwijnt, of niet.”

Speciale vergunninghouders
Tot slot blijken speciale vergunninghouders vragen te hebben over het parkeren in straten of op parkeerplaatsen met ‘parkeren vergunninghouders’. “Het parkeerregime ‘parkeren vergunninghouders’ houden we in stand. Met de speciale vergunning kunt u daar parkeren. Bezoekers moeten elders parkeren. Wij doen dit om parkeeroverlast in de gebieden met dit parkeerregime te voorkomen”, aldus de gemeente.

Die benadrukt ook dat de controle op foutparkeren gewoon doorgaat: “De controles worden uitgevoerd met een serviceauto van de handhaving uit de gemeente Helmond.” Mensen die overlast ervaren van het gratis parkeren kunnen dit aan de gemeente melden via een zogenoemde ‘melding woon- en leefomgeving’. Ook wanneer er in een straat nog een verkeersbord staat dat betrekking heeft op betaald parkeren en niet meer van toepassing is, kan het bord worden weggehaald na een melding op dezelfde manier.

Foto: gemeente Deurne

Auto op zandweg of in berm met kletsnat weer blijkt geen goede combinatie; ‘Dacht dat gaat nog wel’

Bij takelbedrijven in de regio hebben ze op dit moment hun handen vol aan automobilisten die vast zijn komen te zitten met hun voertuig in een berm of op een zandpad. Door de hevige regenval van de afgelopen weken biedt de drassige ondergrond niet genoeg ondersteuning en zakken auto’s weg in de modder.

Als je een beetje geluk hebt, kun je de wagen nog wegkrijgen door hem los te trekken met de hulp van een andere automobilist en een sleepkabel. Bellen naar de pechhulp van de ANWB heeft in elk geval geen zin, omdat dit soort gevallen niet behoren tot hun service.

Blupje
Ook een automobiliste uit Liessel ondervond aan den lijve wat voor ellende het kan opleveren als je met je auto op dit moment over een zandpad probeert te rijden: “Toen ik er in reed, dacht ik dat het wel zou gaan. Maar de plassen bleken veel dieper dan ik dacht.” Haar Volkswagen Up kwam vast te zitten en verdween tot ruim halverwege de wielkasten onder water. “Dat is echt ontzettend balen als je je Upje ineens ziet veranderen in een Blupje. Het water stond binnen gewoon tot op de bodem.”

Ook bij deze bestuurster moest er een takelbedrijf aan te pas komen om het voertuig los te trekken. “Ik had de ANWB gebeld, maar die komen voor dit soort dingen dus niet. Ook een andere personenwagen of jeep kon het zandpad niet opkomen. Uiteindelijk hebben ze met een speciale vrachtwagen mijn auto opgetakeld en afgevoerd. Bij mij duurde het gelukkig maar een uurtje voordat ze er waren.”

Dag en nacht
Andere automobilisten die komende tijd vast komen te zitten, moeten misschien meer geduld hebben. Tegenover Omroep Brabant meldt een takelbedrijf bijvoorbeeld: “Onze zes sleepauto’s rijden volop. Overdag rijden we af en aan, maar ook ’s nachts moeten we ons bed uit.”

In het geval je met je auto strandt in een drassige berm of op een modderig zandpad, is het advies van verzekeringen om een takelbedrijf in te schakelen. Maar of de kosten daarvan vervolgens vergoed worden, ligt aan wat voor verzekering je hebt afgesloten. “Mijn verzekering vergoedt het in elk geval niet”, zegt de Up-bestuurster. “De rekening voor het wegslepen was al rond de 200 euro. Daar komen dan natuurlijk ook nog de kosten bij van het herstel van de waterschade aan de auto. Alles bij elkaar dus een duur ritje, dat ik zeker geen tweede keer ga maken.”

Foto’s: DMG