22.6 C
Deurne
zaterdag 10 mei 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 434

Van ‘vieze man’ tot wethouder Hekking; Koot en Bie Quiz in Deurne

Wie kent ze niet? De typetjes als Jacobse en Van Es, de vieze man, Koos Koets, wethouder Hekking, Otto den Beste en professor Klavan. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de honderden komische alterego’s van het legendarische duo Wim de Bie en Kees van Kooten. Zondagmiddag 6 november wordt er bij Gastrobar Jut en Jul in Deurne een Koot en Bie Quiz gehouden die volledig is gewijd aan de twee komieken en hun werk.

Initiatiefnemers Ruud van Dam, AnneMarie Evers, Wim Aarts en Felix van Bussel hebben de quiz georganiseerd om vooral een gezellige middag te kunnen beleven rondom het illustere duo dat televisiegeschiedenis heeft geschreven met Het Simplisties Verbond, Keek op de Week, de diverse typetjes en dat een aanzienlijk aantal woorden aan de Dikke van Dale heeft toegevoegd.

‘Kèzah van Deurneh’
Deelnemers aan de quiz spelen mee via hun smartphone. Er zijn drie rondes, waarbij meer dan vijftig video- en audiofragmenten voorbijkomen. De winnaar wordt gekroond tot Koot en Bie ‘Kèzah van Deurneh’ en ontvangt een zoals de organisatie het noemt, onvervangbare prijs. De quiz start zondag 6 november om 14.30 uur en vindt plaats in Gastrobar Jut en Jul aan de Markt 5 in Deurne. De warming up begint om 13.30 uur en de entree is gratis.

Mestoverschot Deurne
Om alvast in de stemming te komen, kun je hieronder een videofragment bekijken uit Keek op de Week van Van Kooten en De Bie dat gaat over de gemeente Deurne en een bijzondere oplossing voor het mestprobleem.

Wisselende reacties op herrie F-35; testvlucht niet representatief, zegt werkgroep Stop vliegbasis de Peel

Voor inwoners van de Peel was het dinsdagochtend rond 11.30 uur eindelijk zover; ze konden beleven hoe het is als er een F-35 over je huis vliegt. Voor de één was het: ‘niet meer dan wat je van een F-16 hoort’, maar voor de ander ‘rinkelde de kopjes nog net niet op tafel’. De zogenoemde belevingsvlucht was volgens werkgroep Stop vliegbasis de Peel verre van representatief.

De mate van overlast was erg afhankelijk van waar je je tijdens de belevingsvlucht bevond. Zowel bij de eerste als tijdens de tweede vlucht van 15.30 uur bleek de herrie bij inwoners van Deurne overwegend mee te vallen terwijl de overlast in bijvoorbeeld Milheeze bij sommige bewoners wel groot was.

Alles behalve representatief
Voor veel mensen die gisteren het geluid van de F-35 in de gaten hielden, was de belangrijkste vraag in hoeverre de vluchten van gisteren representatief waren. “Niet, gewoon niet”, zegt Boudewijn Sterk van werkgroep Stop vliegbasis de Peel. Volgens hem zijn er meerdere redenen waarom deze vlucht alles behalve een realistisch beeld en geluid geeft.

Vlieghoogte
Dat de geluidsproductie van de F-35 gisteren meeviel op sommige plekken, heeft volgens Sterk verschillende oorzaken: “Het ligt om te beginnen heel erg aan de hoogte waarmee wordt gevlogen, daarom merk je ook zulke grote verschillen in hoe men de herrie heeft ervaren. Mensen die vrij dichtbij de plek wonen waar het toestel omhoog stijgt of juist daalt hebben logischerwijze het meeste last van het geluid van de F-35. Bewoners van de plaatsen waar het vliegtuig rustig overvliegt op grotere hoogte, zullen daarentegen weinig overlast ervaren.”

After-burner
Daarbij benadrukt Sterk dat er zoals Defensie ook zelf bevestigt, gisteren niet echt is geland of opgestegen. Dat levert volgens hem vele malen meer dB’s aan geluid op dan de doorstarts die dinsdag werden gemaakt met de F-35: “Dat is echt een heel verschil, dus daarom alleen al is die belevingsvlucht niet representatief. Daar komt nog bij dat er gisteren geen gebruik is gemaakt van de zogeheten after-burner. Dit is een soort booster die bij het opstijgen met een volle tank extra stuwkracht geeft om de lucht in te komen. Defensie wilde die niet inzetten tijdens de belevingsvlucht omdat het gebruik ervan veel brandstof kost. Dat scheelt zeker met de huidige brandstofprijzen een boel voor Defensie, dat snap ik. Maar dat scheelt ook een heleboel in geluidsproductie.”

Squadrons met 4 tot 6 toestellen
De vlucht met de F-35 is volgens Sterk van de werkgroep Stop vliegbasis de Peel om nog een andere hele simpele reden niet realistisch; “Gisteren vloog er maar één F-35 en dat is in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit. De bedoeling is dat er op de basis straks twaalf van die vliegtuigen worden gestationeerd en als die gaan vliegen, doen ze dat in squadrons van vier tot zes toestellen. Dus het geluid van gisteren moet je in het gunstigste geval al met factor vier vermenigvuldigen. Daarnaast kunnen die F-35’s straks ook nog eens niet allemaal tegelijk landen op zo’n toekomstige basis. Dus die gaan dan rondcirkelen in de buurt van Vredepeel tot ze één voor één kunnen binnenkomen op de landingsbaan.”

Oefeningen in het noorden
Defensie meldt dat de toestellen in de toekomst niet net als gisteren een uur boven onze regio blijven vliegen. De oefeningen van de F-35’s zouden vooral plaatsvinden in het noorden van het land waardoor er in de Peel buiten het landen en opstijgen geen langdurige geluidsoverlast zou plaatsvinden.

Luchtvaartnota
Dat is volgens Boudewijn Sterk klinkklare onzin: “Ja, op heel lange termijn misschien wel. Dat heeft te maken met de luchtvaartnota waarin meer ruimte voor de burgerluchtvaart moet komen boven de Peel. Als die afspraken gaan gelden, is er hier geen ruimte meer voor militaire vliegoefeningen en moeten ze daarvoor uitwijken naar het noorden van het land. Maar dat kan nog jaren duren voordat dit zover is. Zolang die nieuwe luchtvaartnota nog niet geldig is, blijft er gewoon boven de Peel een oefengebied waar dan met F-35’s gebruik van wordt gemaakt.”

Definitieve routes
De twaalf routes die de F-35 gisteren naar en vanaf de basis in Vredepeel in verschillende richtingen vloog zijn niet de routes die uiteindelijk gevlogen gaan worden, meldt Defensie: “Ze geven wel een idee van de mogelijkheden. De echte routes van de belevingsvluchten kunnen anders zijn door bijvoorbeeld lokale weersomstandigheden. Routes kunnen in de toekomst anders zijn, als er ervaring is opgedaan om de beste aankomstroutes en vertrekroutes te kiezen.”

Milheeze en Overloon
Dat Defensie dinsdag met de F-35 vanuit meerdere hoeken naar en van de toekomstige basis heeft gevlogen via verschillende routes, is volgens Sterk vrij zinloos: “Zoals Defensie zelf al aangeeft, zullen zij op basis van ervaringen de beste routes gaan kiezen. Die komen dan uiteindelijk maar in twee richtingen te liggen; voor opstijgen richting Milheeze en over Overloon om te landen. Op die routes zullen straks de grootste problemen ontstaan voor bewoners.”

Bekijk hieronder de videobeelden van de F-35 terwijl deze in Deurne overvliegt in de buurt van de Suezlaan in de Walsberg.

Foto: Martien van Dam / Video: Theo de Wit

Halloweenviering en ’trick or treat-tocht’ in Vlierden

Halloween wordt vooral gevierd in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada maar ook in ons land wordt het steeds populairder. Zo wordt er op zaterdag 29 oktober een Halloween ’trick or treat-tocht’ gehouden in Vlierden waarbij kinderen zich verkleden en door de straten trekken.

De feestelijkheden beginnen om 18.00 uur met entertainment bij de kiosk op de hoek van de Schooteindseweg en Pastoriestraat. Dit is ook het start- en eindpunt van de tocht. Tussen 19.00 uur en 21.00 uur kunnen deelnemers daar een plattegrond ophalen met de route.

Leuke verrasing
Voor deelname kun je je tot 22 oktober aanmelden door een email te sturen onder vermelding van je naam en het aantal kinderen en volwassenen waarmee je deelneemt aan de ‘trick or treat-tocht’. Voor degene die het mooist verkleed is, heeft de organisatie een leuke verrassing. Het origineelst of mooist versierde huis op de route maakt kans op een diner bon.

Spook
Voor de tocht is de organisatie nog op zoek naar mensen die kunnen helpen bij onder andere de op- en afbouw, de verzorging van de muziek, het spelen van spook en er is een fotograaf nodig die mooie plaatjes kan schieten tijdens de Halloween-viering.

Posten
Ook worden er nog inwoners van Vlierden gezocht die willen fungeren als post op de route. “Dus woon je aan de route Pastoriestraat, Edisonstraat, Galileistraat, Einsteinstraat, Keesomstraat, Lorentzstraat, Copernicusstraat, Archimedesstraat, Buys Ballotstraat, Schooteindseweg, en wil je meedoen doen als post, geef dan je straat en huisnummer door per email via halloweenvlierden@hotmail.com.”

Zangvereniging Animato viert diamanten jubileum met dinnershow

Zangvereniging Animato uit Deurne bestaat dit jaar 60 jaar. De vereniging viert het diamanten jubileum met een dinnershow op zaterdag 29 oktober onder de noemer ‘Diamond Celebrations’.

In Zaal de Zwaan in Deurne kunnen gasten die zaterdagavond een programma met muziek en eten verwachten. Tv-presentator Koos van Plateringen praat de avond aan elkaar.

Lokale artiesten
Er zijn optredens van verschillende lokale artiesten die allemaal een binding hebben met de zangvereniging. Onder meer Marloes Kooter, Marco Swiggers en drumband Excelsior treden op. Ook is er een optreden van een lookalike-band van The Blues Brothers. Kaarten voor het speciale jubileumconcert van Animato zijn bij de zangvereniging verkrijgbaar.

Jubileum gevierd
Leden van Animato en Vela Monte, onderdeel van Animato, hebben het jubileum in het weekend van 17 en 18 september samen gevierd in het Duitse gebied de Eifel. Zo’n 30 leden bezochten samen met dirigent Harry Boom onder meer het stuwmeer de Rursee en de stad Aken.

Frank Veldhuijzen nieuwe voorzitter RKSV Liessel

Tijdens de algemene ledenvergadering van RKSV Liessel is Frank Veldhuijzen maandag benoemd tot nieuwe voorzitter. “Na een tijdelijke periode van een vacature, is deze belangrijke functie nu weer ingevuld. Hier zijn we heel erg blij mee”, meldt RKSV Liessel.

Ook heeft de club een kersverse secretaris; Wendy Smits neemt deze functie nu voor haar rekening. Samen met penningmeester Emiel Friesen die begin dit jaar benoemd is, vormen Veldhuijzen en Smits het nieuwe dagelijkse bestuur van de vereniging. Verder is Jurgen Friesen opnieuw herkozen tot hoofd accommodatie. “RKSV Liessel is trots dat het in deze tijd weer gelukt is om een bijna voltallig bestuur te realiseren. Hoofd communicatie en hoofd sponsoring zijn nog wel vacant.”

Tijdens de ledenvergadering zijn ook de jubilarissen van de club in het zonnetje gezet. Dit zijn: Henk Hikspoors (60 jaar lid), Frits Kuijten (50 jaar lid), Berrie Wiegers (50 jaar lid), Luuk Engels (25 jaar lid) en Frank Mennen (25 jaar lid). Jubilarissen die niet aanwezig waren bij de vergadering zijn: Arjan Oosterveen (25 jaar lid), Mike van Hommel (25 jaar lid) en Wessel van Lier (25 jaar lid).

Foto: RKSV Liessel

Leerlingen Hub van Doornecollege ontvangen beloning voor interesse in Deurnese bedrijven

Bij zo’n 25 bedrijven in Deurne kon je eind september binnenkijken tijdens de jaarlijks Open Bedrijven Route Deurne. Ook leerlingen van het Hub van Doornecollege grepen die kans om eens te zien wat er achter de deuren van die Deurnese bedrijven schuilt. Voor de middelbare scholieren hadden vijf van de deelnemende bedrijven prijzen beschikbaar gesteld die vorige week donderdag werden uitgereikt.

Medewerkers van Edco, Secpro, Jetstone, Open Haarden Centrum Deurne en Techniek centrum Brainport hadden een beloning voor de leerlingen van het Hub van Doornecollege die waren langsgekomen tijdens de Open Bedrijven Route om meer te weten te komen over hun mogelijke toekomstige werkgever. Onder alle bezoekende leerlingen werden een aantal prijzen verloot.

Heel interessant
Vierdejaars leerling Senna van het Hub van Doornecollege was onder de indruk van wat er allemaal te zien was: “Ik vond het echt heel interessant om bij een aantal bedrijven binnen te kijken. Bij één ervan heb ik ook nog een dag meegelopen.” Uit haar enthousiasme en honger naar meer informatie blijkt dat de bedrijven de aandacht van de leerlingen te pakken hebben weten te krijgen.

Toekomstige professionals
Open Bedrijven Route Deurne brengt jongeren in contact met bedrijven in hun omgeving. Op deze manier willen ze de toekomstige professionals laten zien hoeveel mooie banen en bedrijven er in hun eigen omgeving zijn. “Over een paar jaar als ze een diploma van een beroepsopleiding op zak hebben, zijn ze ook in deze regio broodnodig”, melden de bedrijven.

Vanaf morgen mogelijk minder of geen bussen in regio door stakingen

Door stakingen waartoe het FNV heeft opgeroepen, rijden er morgen, donderdag en vrijdag mogelijk minder of geen bussen in de regio. Hoe groot het effect van de actie zal zijn, is nog niet duidelijk.

“Wij kunnen nu al wel zeggen dat wij die dagen een heel onvoorspelbare dienstregeling zullen rijden, wij weten op voorhand namelijk niet welke chauffeurs er staken en welke er rijden”, meldt FNV Streekvervoer. Niet al het personeel van het regionale streekvervoer gaat staken, er kunnen ook medewerkers zijn die op eigen initiatief toch volgens de dienstregeling blijven rijden.

Petitie
Wel is de verwachting dat reizigers in heel het land hinder zullen ondervinden door deze stakingen. Op de dag zelf zal pas bekend zijn op welke routes rekening moet worden gehouden met vertragingen en welke bussen eventueel helemaal niet rijden. Buschauffeurs uit drie provincies gaan om hun eisen kracht bij te zetten ook naar het provinciehuis om een petitie aan te bieden.

Reden voor de stakingen is dat het FNV het niet eens is met de cao-afspraken en onder andere een loonsverhoging wil ter compensatie van de prijsstijgingen van 10 procent en een verlaging van de werkdruk.

Slapeloze nachten over verhuizing Pompidom SpeelGOED; ‘Als het maar allemaal goed gaat’

Nog twee weken duurt het voor Ans en Charles van Pompidom SpeelGOED de sleutel van hun nieuwe winkel krijgen. Je zou denken dat ze enorm blij zijn met de verhuizing van de winkel van een garage naar een groter pand. Blij zijn ze zeker maar aan het gezicht van Ans van den Broek zijn ook de zorgen af te lezen.

De stemming gaat de laatste weken op en neer voor de twee die vorig jaar tot ‘Brabander van het jaar’ werden uitgeroepen vanwege het goede werk dat ze doen met hun speelgoedwinkel waar alles gratis wordt weggegeven. “Er komt een heleboel bij kijken, het is spannend maar ook uitdagend. Als het maar allemaal goed gaat, fingers crossed. Maar we gaan ervoor”, zegt Ans.

Onzekerheid
Er gebeuren in hoog tempo leuke dingen zoals de enorme hoeveelheden speelgoed die Ans en Charles al hebben uitgedeeld tot de grote donaties die ze krijgen van particulieren en ondernemers. Maar ook is er de onzekerheid over de waarschijnlijk hoge energiekosten van het toekomstige pand en de onduidelijkheid over mogelijke subsidie en financiering van de verbouwing.

‘Alles gaat geld kosten’
Tot nu toe waren de dingen eenvoudig en overzichtelijk voor Ans en Charles. De winkel zat in de garage naast een woonhuis en zorgde dus eigenlijk niet voor echte kosten. “Best een rare gedachte ook, dat alles dadelijk zoveel geld gaat kosten om speelgoed en kleding gratis weg te kunnen geven, een ontmoetingsplek te kunnen zijn waar mensen ook even een bakkie kunnen doen of een praatje kunnen maken”, zegt Ans.

Nostalgie
Vanaf 1 november kunnen ze terecht in het pand aan de Blasiusstraat in Deurne-Zeilberg waar voorheen kapsalon De Heeren Maas was gevestigd. “Zij verhuizen naar Griendtsveen waar ze ook op 1 november op een prachtige locatie hun nieuwe zaak openen. Voor de Zeilberg verdwijnt hiermee een stukje nostalgie uit de straat, Kapper Maas, Sjors Pluk, wie kent de namen niet. Blasiusstraat 25 gaat voor altijd anders zijn. Het gaat de plek van Stichting Pompidom SpeelGOED en meer worden”, vertelt Ans trots.

Kinderkleding Ruilpunt
Maar daarvoor moet eerst nog een heleboel gebeuren, weten Ans van den Broek en Charles Engelen maar ook Sanne en Evert Brouwers van het Kinderkleding Ruilpunt dat straks ook intrekt in het nieuwe pand: “Slopen, opbouwen, mooi maken en inrichten. Maar ook dingen regelen wat betreft de verzekering, energiecontract, mogelijke subsidie van de gemeente Deurne en voldoende fondsen bijeenkrijgen om de verbouwing mogelijk te maken.”

Eén drempel
De nieuwe zaak van Pompidom moet straks een verzamelpunt worden waar verschillende activiteiten maar ook verschillende mensen samenkomen, vertelt Ans: “We willen er een ‘beleving’ van maken voor de bezoekers. Met één drempel en één deur voor speelgoed en kinderkleding onder één dak. Maar ook de plek waar mensen gebruik kunnen maken van het Menstruatieproducten Uitdeel Punt (MUP) en er gelegenheid is voor een praatje en een bakkie. Een plek waar je je op je gemak voelt en andere kunt ontmoeten, een workshopje kunt volgen en waar we hopen ook stagiaires in te kunnen zetten.”

Twee busladingen
Naast alle voorbereidingen voor de verhuizing naar het nieuwe pand gaan de dagelijkse activiteiten gewoon door voor Ans en Charles: “Laatst hebben we echt een megadonatie gekregen van EDCO die nog 400 goodybags over hadden van de Open Bedrijven Route en die vroegen of wij daar iets mee konden. Ik dacht; daar zal wel een kleinigheidje in zitten en verder veel folders maar deze bags overtroffen al onze stoutste verwachtingen! Toen we de tasjes uitpakten en op categorie wilden sorteren, kwamen er ballen, kinderzonnebrillen, oortjes, koptelefoons, kerstartikelen, mokken, glazen, knutselmateriaal, puzzels, lunchboxjes, schaaltjes, knuffels, stiften en nog veel meer tevoorschijn. En daar twee busladingen van vol”, vertelt Ans enthousiast.

Sinterklaas
In verband met de verhuizing zijn er ook al extra vroeg flink wat Sinterklaasspullen uitgedeeld bij Pompidom: “Hoe gaaf is om te kunnen zeggen dat er al voor zestig kinderen cadeautjes door ouders of grootouders, peettantes of peetooms is uitgezocht. Wij hebben dit jaar helaas geen Sinterklaasmarkt omdat we gewoon te druk zijn met de verbouwing en verhuizing.”

Lokale band Steek d’n Draak op DMG Radio over cover van Top 40-hit ‘Noodgeval’

De leden van de lokale band Steek d’n Draak vertellen woensdagavond bij DMG Radio meer over hun cover van de Top 40-hit ‘Noodgeval’ van de Goldband. Die groep scoort op dit moment een grote hit met hun Nederlandstalige track die een typische jaren ’80 sound heeft.

De heren van rockband Steek d’n Draak hebben er hun eigen sausje overheen gegoten in een versie die ze vorige week op hun social media plaatsten. Ook het tv-programma Brabant Vandaag van Omroep Brabant is de video opgevallen en besteedde er aandacht aan. De makers van de originele hit ‘Noodgeval’ konden de versie van Steek d’n Draak wel waarderen want ze plaatsten het filmpje van de rock-versie op hun Instagrampagina.

Time to Rock
Het trio dat eind vorig jaar opzien baarde met hun nummer ‘Kusje Hier, Kusje Daar’ is woensdag 19 oktober te horen in het programma Time to Rock op DMG Radio. De leden afkomstig uit Deurne, Helenaveen en Asten gaan dan in gesprek met DMG-presentator Bas Aldenzee en vertellen meer over de cover en andere toekomstplannen. De track ‘Kusje Hier, Kusje Daar’ van Steek d’n Draak ging in november vorig jaar in première in de heavy rock radioshow van DMG.

Papa Romero, Rotte Rene en Ronnie de Pony van de band hoor je woensdagavond in Time to Rock tussen 21.00 en 23.00 uur op DMG Radio. In de regio Deurne is DMG te beluisteren op 106.2 FM en via Ziggo digitale radio op kanaal 918. Online kun je naar DMG luisteren via dmgdeurne.nl en de DMG-app die gratis is te downloaden in Google Play en de App Store.

https://www.facebook.com/steekdndraak/videos/906949600278251/

https://www.facebook.com/steekdndraak/videos/798125501248359/

Oud-jeugdspeler SV Deurne Luuk Vosselman toegevoegd aan eerste elftal VVV-Venlo

De 18-jarige Luuk Vosselman die als jeugdspeler heeft gevoetbald bij SV Deurne is afgelopen week officieel toegevoegd aan de selectie van het eerste elftal van VVV-Venlo. Hij is vanuit de eigen jeugdopleiding door trainer Rick Kruys bij de hoofdmacht gehaald, meldt de Noord-Limburgse club.

“Het is altijd mooi om te zien dat een eigen jeugdspeler het ver schopt. Onze eigen blauw-witte Luuk Vosselman sluit zich aan bij de selectie van VVV-Venlo. We wensen Luuk dan ook heel veel succes met zijn nieuwe avontuur”, meldt SV Deurne.

Rugnummer 24
Vosselman maakte zijn opwachting al in de door Venlo gewonnen uitwedstrijd tegen NAC Breda (1-2), maar tot speelminuten kwam het nog niet voor de middenvelder. In het met 4-2 gewonnen oefenduel tegen FC Schalke 04 O23 mocht hij al wel het veld op. Vosselman promoveert van de O21 naar het eerste elftal en gaat rugnummer 24 dragen.

Foto: VVV-Venlo

Peelgemeenten willen geen F-35 boven hun hoofd; vandaag toch voorproefje van de ‘huilende wolf’

Vanwege de negatieve effecten die het vliegen met onder meer F-35 jachtvliegtuigen heeft op de leefbaarheid en de gezondheid van de inwoners, heeft het college van de gemeente Deurne zich uitgesproken tegen de plannen om vliegbasis de Peel te reactiveren. Dit standpunt delen ze samen met twaalf andere Peelgemeenten.

Toch gaat Defensie vandaag een voorproefje geven van hoe het is om een F-35 over je huis te horen vliegen. Er worden tijdens de vlucht geluidsmetingen gedaan op een aantal locaties in de regio waaronder bij de Gerardusschool in Deurne.

Mist
Vanaf 11.30 uur en 15.30 uur zal een toestel van de Koninklijke Luchtmacht een aantal routes boven de Peel vliegen. In de ochtend hangt er nog veel mist; Defensie meldt dat hierdoor de vlucht van 11.30 uur misschien later begint. “Als het te mistig blijft gaat de eerste vlucht niet door. Dan wordt er alleen om 15.30 uur gevlogen”, meldt Defensie.

‘Regen maakt geluid anders’
Eigenlijk zou de zogenoemde belevingsvlucht al op maandag plaatsvinden maar door de weersomstandigheden werd deze een dag uitgesteld. “Door regen wordt de beleving van het geluid anders, en ook de geluidmetingen en de routes omdat de vliegers minder zicht hebben”, legt Defensie uit.

Overlast
Omwonenden kunnen na de vluchten een vragenlijst invullen op de website Belevingsonderzoek Vliegbasis De Peel van onderzoeksbureau Invior. Mensen die overlast ondervinden van de F-35 kunnen dinsdag melding maken bij de milieudienst Zuidoost Brabant op Melding doen (samenmelding.nl), door in het formulier ‘militair vliegverkeer’ te selecteren en de overlast te omschrijven. Defensie vraagt mensen om niet naar de basis in Vredepeel te komen tijdens de testvlucht: “Het advies is om de vluchten vanuit uw huis of vanaf uw werkplek te beleven. Dan is de F-35 in een voor u normale omgeving te horen. Kom dus niet naar de voormalige vliegbasis.”

Verdubbeling klachten
Dat veel Peelbewoners niet zitten te wachten op de heropening van de vliegbasis in Vredepeel bleek eerder tijdens de twee informatiebijeenkomsten van Defensie in Gemert en Venray. Bewoners zijn vooral bang voor de geluidsoverlast van de F-35 op basis van het sterk toegenomen aantal klachten in Leeuwarden vanaf het moment dat in de praktijk werd gevlogen met dit type vliegtuig. Ook de verdubbeling van het aantal klachten rondom vliegbasis Volkel sinds daar onlangs met F-35 vluchten is gestart, stelt bewoners niet gerust.

Nieuwe ontwikkelingen
Maar waarom moet er persé worden gevlogen met die F-35 die veel meer herrie maakt dan zijn voorganger? De F-16 is eigenlijk al een oud model vliegtuig waarvan de eerste exemplaren dateren van 1979. De techniek in de toestellen is voor een groot gedeelte ingehaald door nieuwe ontwikkelingen die de F-35 wel bezit. Daarom is Defensie bezig om de F-16 op uit te faseren.

Stealth-eigenschappen
De F-35 is een zogenoemd ‘vijfde generatie gevechtsvliegtuig’ met een uitgebreider sensorenpakket dan vorige generaties en het heeft stealth-eigenschappen. Dit maakt het toestel minder zichtbaar voor (vijandelijke) radar. Ook kan de F-35 meer bewapening meenemen dan zijn voorganger, de F-16. Hij heeft wel wat minder vliegbereik; waar de F-16 2.700 kilometer haalt op één tank, houdt de F-35 er gemiddeld na 2.200 kilometer vliegen mee op.

Sensorenpakket
Piloten die hebben gevlogen met de F-35 omschrijven de vliegervaring als volledig anders dan die in een F-16. Vooral het sensorenpakket geeft de mogelijkheid om de omgeving veel beter in de gaten te houden tijdens een vlucht. Om bijvoorbeeld de wapens te geleiden en informatie te verzamelen, heeft de F-35 een geavanceerde AN/APG-81-radar, die over verschillende frequenties uitzendt en daardoor moeilijker te detecteren is. Verder beschikt het toestel over onder meer een infrarood doelzoeker onder de neus, het AN/AAS-37 waarschuwingssysteem en verschillende sensoren verspreid over het toestel die waarschuwen voor naderende radar- én infraroodgeleide raketten.

Groot voordeel
De F-35 bezit ook zogeheten stealth-eigenschappen die de F-16 niet heeft. Hierdoor kan het vliegtuig gemakkelijker ongezien vijandelijke doelen naderen. Dit geeft de F-35 een groot voordeel tijdens luchtgevechten. Daarnaast kan het toestel makkelijker vijandelijke stellingen en radarsystemen ontwijken.

Meer geluidsproductie
Voor al die snufjes plus mogelijk bewapening moet natuurlijk wel ruimte zijn. Daarom is de F-35 ook een stukje groter en vooral zwaarder dan de F-16. Helemaal leeg weegt het jachtvliegtuig al 13.198 kilo en met maximale bewapening kan het toestel tot wel 30.886 kilo wegen. Dat is ongeveer het dubbele van een F-16. Om zo’n gewicht de lucht in te krijgen is flink wat stuwkracht nodig; flink meer dan bij de F-16. En een sterkere motor betekent automatisch ook meer geluidsproductie.

‘Huilende wolf’
Bij een meting in Friesland komt een overvliegende F-16 uit op 82dB maar de nieuwe F-35 op 108dB. Omwonenden geven aan dat het net lijkt alsof er een ‘huilende wolf’ over komt vliegen en dat soms zelfs de dakpannen gaan trillen en autoalarmen afgaan. Laura Kors maakte voor EenVandaag een video-opname van een overvliegende F-35 waarin Geert Verf uit Marsum aantoont hoeveel dB het toestel veroorzaakt. Vooral bij het landen maakt de F-35 veel lawaai dat volgens sommige Friezen lijkt op een ‘huilende wolf’.

Tekst gaat verder onder de video

Verzet tegen de vliegbasis
Twaalf Peelgemeenten en haar bewoners zijn bezorgd over de voorgenomen heropening van vliegbasis de Peel en de verwachte geluidsoverlast. Ook organisaties als werkgroep Stop Vliegbasis de Peel, Natuur en Milieufederatie Limburg, Werkgroep Behoud de Peel, Stichting Behoud de Parel, Stichting Natuur en Rust, Stichting Gezond Leefmilieu Venray, Milieudefensie Leeuwarden en Stichting Groene ster werken voortaan samen in hun verzet tegen de vliegbasis en de komst van de luidruchtige F-35’s.

‘Verouderd en niet geschikt’
Maar waarom moeten die toestellen nou juist vanaf de basis in Vredepeel gaan vliegen? Een terrein dat al sinds 1993 niet meer wordt gebruikt voor vliegverkeer en nu alleen nog een landmacht kazerne is. Defensie meldt zelf over de toestand van de faciliteiten: “De huidige start- en landingsbaan is verouderd en niet geschikt om veilig te kunnen landen en opstijgen.” Dat is ook de reden dat de F-35 tijdens de belevingsvlucht ook alleen maar een doorstart kan maken. “De F-35 vliegt wel laag over de baan”, meldt Defensie.

‘Geluidsruimte’
De belangrijkste reden om vliegbasis de Peel weer te openen, is omdat de zogenoemde ‘geluidsruimte’ van de enige twee bases waar in ons land met F-35’s wordt gevlogen al ‘vol’ is of ‘nagenoeg vol’. De vliegbases in Soesterberg, Twente en Valkenburg zijn allemaal al jaren gesloten en vliegbases Leeuwarden en Volkel zijn momenteel de enige twee operationele bases in Nederland voor gevechtsvliegtuigen. Leeuwarden voor de F-35 en Volkel tot voor kort alleen voor de F-16, maar ondertussen ook geleidelijk steeds meer voor de F-35.

Binnen de norm
Ruimte voor uitbreiding op die bases is volgens Defensie niet beschikbaar. Van alle F-35’s in ons land krijgen er 15 als thuisbasis Leeuwarden. In Volkel zouden de resterende 24 terecht moeten komen maar de ‘geluidsruimte’ is daar niet voldoende om alle vliegbewegingen binnen de norm te kunnen uitvoeren. Heropening of reactivering van de vliegbasis in Vredepeel kan dit ruimtegebrek deels oplossen. Hierbij verhuizen van de 24 toestellen in Volkel er dan 12 van naar vliegbasis de Peel.

3.600 vliegbewegingen
Defensie heeft het plan om daar elk jaar de 12 jachtvliegtuigen maximaal 1.800 keer te laten opstijgen en 1.800 keer laten landen. Dat zijn 3.600 vliegbewegingen per jaar. Defensie heeft aangegeven jaarlijks drie periodes van 6 weken of een periode van 24 weken te willen vliegen. De vliegbasis in Vredepeel is in die tijd geopend van maandag tot en met donderdag van 7.00 tot 23.00 uur.

Foto: Defensie

Winnaars Film Talent Award Brabant laten werk zien in Cacaofabriek Helmond

In de Cacaofabriek in Helmond worden vrijdag 28 oktober twee films vertoond van de winnaars van de Film Talent Award Brabant. Dit zijn de werken die tot  beste Brabantse Afstudeerfilms van het jaar werden uitgeroepen tijdens het Filmfestival Nacht van het Witte Doek in Deurne.

De prijzen werden enkele weken geleden voor de eerste keer toegekend tijdens het festival en uitgereikt door Monic Hendrickx, bekend van Penoza. Stichting Het Witte Doek kent voortaan jaarlijks tijdens haar Filmfestival twee Awards toe voor de genres ‘documentaire’ en ‘fictie/drama’.

Cocon
‘Cocon’ is één van de twee winnende films die in de Cacaofabriek zal worden vertoond. Het is een korte drama/fictie film van Lisette Vlassak uit Budel. De regisseur adopteert een alledaags puberdilemma en maakt zich dat volledig eigen. De film viel bij de jury van de Film Talent Award op in gemaakte keuzes van decoupage en montage en de zeer goede opbouw van de muziek. Vlassak studeerde af aan de Nederlandse Film Academie in Amsterdam.

Wat thuis, thuis maakt
‘Wat thuis, thuis maakt’ is de andere winnaar bij de awards voor aanstormend filmtalent. Het is een korte documentaire van Ruben Groetelaars waarbij de regisseur op zoek gaat naar wat nou eigenlijk thuis is. De maker draait de camera letterlijk om en vertelt het verhaal als een roadmovie. Met zijn documentaire studeerde hij af aan de Sint Joost School of Art & Design Breda.

Publieksprijs
Tijdens de avond in de Cacaofabriek wordt ook de film ‘More than a wall’ van Anne van Bree vertoond. Deze film won de publieksprijs tijdens de Nacht van het Witte Doek.

Gesprek
Beide regisseurs en de organisatoren van De Nacht van het Witte Doek zullen aanwezig zijn bij de vertoning en gaan na afloop met elkaar en het publiek in gesprek over wat deze films hebben los gemaakt. Ook zullen ze bespreken welke stappen de studenten nu gaan ze zetten na deze afstudeerfilms.

De filmavond vindt plaats op vrijdag 28 oktober en begint om 19.00 uur. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Cacaofabriek.

Foto: Harold van der Burgt